
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,800 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
جستاری بر شعردرمانی: واکاوی کارکرد و ظرفیتهای شعر فارسی | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 11، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، آبان 1403، صفحه 249-278 اصل مقاله (575.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2024.7345.1414 | ||
نویسندگان | ||
منیژه فیروزی* 1؛ الهه کریمی ریابی2 | ||
1دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استادیار مطالعات روسیه، گروه مطالعات روسیه، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
روانشناسی و ادبیات اشتراکات زیادی دارند و شعردرمانی یکی از حلقههای ارتباطی میان آنهاست. شعردرمانی روشی برای خواندن متون موزون در گروه یا به تنهایی است که هدف آن، تمرکز کردن بر تصویرهای استعاری در شعر و دریافت عمیق معنا در متن شعر است. این شیوة دلپذیر قابلیتهایی دارد که میتواند در مواردی که رواندرمانیها به روش خشک پاسخ نمیدهند، جایگزین مناسبی باشد. از یک سو شعر فارسی جایگاه منحصر بهفردی در ادبیات فارسی دارد و از سوی دیگر تاکنون پژوهش مستقلی در خصوص استفاده از شعر فارسی در رواندرمانی انجام نشده است. باتوجه به اهمیت رابطه تنگاتنگ میان ادبیات و روانشناسی، پژوهش حاضر میکوشد با رویکرد میان رشتهای به بررسی شعردرمانی باتکیه بر اشعار فارسی بپردازد. بر این مبنا با واکاری مطالعات صورت گرفته در این حوزه، تلاش شد جایگاه شعردرمانی در ایران و حوزههای بینالمللی مشخص گردد. مراجعه به پایگاههای اطلاعاتی معتبر نشان داد که شعردرمانی برای مشکلات روانشناختی، پزشکی و حوزه نوروساینس مورد استفاده قرار گرفته است. روشهای پژوهش شامل پژوهش کمی (آزمایشی و نیمه آزمایشی)، کیفی (مطالعات موردی) و آمیخته (تحلیل اشعار مشارکتکنندهها و تمرینهای گروهی) است که به روشهای انفرادی و گروهی، اما در اکثر موارد گروهی، مورد استفاده قرار میگیرد. برای اینکه جلسات روایی و پایایی داشته باشد، برخی الگوهای ساختاریافته برای جلسات شعردرمانی طراحی گشته که در این پژوهش معرفی شدند. در نهایت وضعیت شعردرمانی در ایران نیز مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، قابلیتهای شعر درمانی در مورد اشعار ایرانی مورد بحث قرار گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر؛ شعردرمانی؛ گروهدرمانی؛ شعر پارسی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
حاتمپور، شبنم (1396). درمانگری، کاربردی دیگرگونه برای شعر. فصلنامه زبان و ادب فارسی، 8:26.27، صص: 170-151. URL: http://jgn.medilam.ac.ir/article-1-99-fa.html فروردین، پرویز (1366). از شعر تا شعردرمانی. چاپ دوم. تهران: نشر پرویز فروردین. URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-9247-fa.html محمدیان، یوخابه (1389). اثر شعردرمانی گروهی بر کاهش نشانههای افسردگی در دانشجویان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 18:2، صص. 16-9. URL: http://sjimu.medilam.ac.ir/article-1-288-fa.html نوریان فر، صیدکرم و دلبر ناصری (1398). تاثیر شعردرمانی بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر سرابله. پویش در آموزش علوم انسانی، 4:16، صص. 26-22. Ahmedi (2023). “Dadaism in poetry therapy: The heart of words and the freedom of nonsense. ” The Arts in Psychotherapy, 86, 102091. https://doi.org/10.1016/j.aip.2023.102091 Aksenova, Rieff (2020). “Setting the scene: The use of art to promote reconciliation in international criminal justice”. Leiden Journal of International Law, 33:2, pp. 495-516. https://doi.org/10.1017/S0922156520000011 Alfrey, and et al. (2021). “Identifying the mechanisms of poetry therapy and associated effects on participants: A synthesised review of empirical literature. “ The Arts in Psychotherapy, 86, pp. 75. https://doi.org/10.1016/j.aip.2021.101832 Amirrezdari, Karimi Sani (2016). “The Effectiveness of Poetry Therapy Training on Reducing Irrational Beliefs in Female Students.” Journal of Sabzevar University of Medical Sciences, 23:1, pp. 143-150. (In Persian) Andrews, Dalyan (2020). “Poetry, Culture, Neuroscience, Emotions, and the Case of Bonding, Separation, and Separation Anxiety in Sixteenth-Century Ottoman Culture: a Theoretical Preface.” Journal of the Ottoman and Turkish Studies Association, 7:2, pp. 147-174. https://doi.org/10.2979/jottturstuass.7.2.10 Aras (2015). “Personality and individual differences: Literature in psychology-psychology in literature.” Procedia-Social and Behavioral Sciences, 185, pp. 250-257. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.452 Asgarabad, and et al. (2018). “The effectiveness of detached mindfulness techniques-oriented poetry therapy on cognitive attentional syndrome.” The Arts in Psychotherapy, 61, pp. 33-37. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.09.002 Bettermann, and et al. (2002). “Effects of speech therapy with poetry on heart rate rhythmicity and cardiorespiratory coordination.” International Journal of Cardiology, 84, pp.77–88. https://doi.org/10.1016/S0167-5273(02)00137-7 Blatt-Gross (2017). “Creating community from the inside out: A concentric perspective on collective artmaking.” Arts Education Policy Review, 118:1, pp.51–59. https://doi.org/10.1080/10632913.2016.1244781 Campo, Doty (2018). “Teaching physicians not to be afraid of poetry.” JAMA, 320:15, pp.1520-1521. doi:10.1001/jama.2018.13760 Carr (2018). “Meditation: Meditation and medication in a personal tale of clinical depression.” Perspectives in Biology and Medicine, 43:1, pp.98–102. https://doi.org/10.1080/08893675.2020.1776973 Cysarz, and et al. (2004). “Oscillations of heart rate and respiration synchronize during poetry recitation.” American Journal of Physiology, 287, pp. H579–H587. https://doi.org/10.1152/ajpheart.01131.2003 Duncan (2018). “Taking Art Therapy Outside of the Studio: Bringing Creativity and Care to Women with in a Boston” Homeless Shelter. 43(1), pp.98–102. https://digitalcommons.lesley.edu/expressive_theses/103 Emir (2016). “Literature and Psychology in the Context of the Interaction of Social Sciences.” Journal of Poetry Therapy, 30:1, pp.1-2. http://hdl.handle.net/20.500.12323/3467 Evangelista, S. (2023). “Clothed with Poetry”: Lafcadio Hearn’s Decadent Aesthetics of Translation.” Modern Philology, 121:1, pp. 104-123. . https://doi.org/10.1086/725415 Farvardin (1987). «From Poetry to Poetry Therapy: The Application of Poetry in Psychotherapy». Tehran: Parviz Farvardin. (In Persian) Floyd (2019). “The use of poetry therapy in sex therapy.” Sexual and Relationship Therapy. 2, pp. 146-157. https://doi.org/10.1080/14681994.2019.1658865 Furman (2020). “The role of the question in writing the self: implications for poetry therapy.” Journal of Poetry Therapy, 33:3, pp.194-202. https://doi.org/10.1080/08893675.2020.1776973 Freiherr von Fircks (2022). “Culture in the seminar room of poetry: Poetic insights for cultural psychology.” Culture & Psychology, 28:4, pp. 475-490. https://doi.org/10.1177/1354067X221097609 Freire, and et al. (2005). “Reading and writing: Psychoanalytical treatment in a case of paranoia.” American Journal of Psychoanalysis, 65:3, pp.219–238. DOI: 10.1007/s11231-005-5761-z Furman and et al. (2002). “Poetry Therapy as a Tool for Strengths-Based Practice.” Advances in Social Work, 3”2, pp.146-157. https://doi.org/10.18060/36 Gardner (2006). “Poetry in palliative care.” Journal of Palliative Medicine, 9:2, pp.244. https://doi.org/10.1089/jpm.2006.9.244 Gorgievski, Stephan (2016). “Advancing the psychology of entrepreneurship: A review of the psychological literature and an introduction.” Applied Psychology, 65:3, pp.437-468. https://doi.org/10.1111/apps.12073 Heimes. S. (2011). “State of poetry therapy.” The Arts in Psychotherapy, 38, pp.1-8. https://doi.org/10.1016/j.aip.2010.09.006 Hatampour (2016). “Therapy, An Alternative Application for Poetry.” Journal of Persian Language and Literature , 26-27, pp. 151-169. (In Persian) Hatampour (2018). “Investigating the Impact of Poetry on Reducing Depression and Increasing Optimism.” Quarterly Journal of Persian Language and Literature, 26: 84, pp. 76-87. (In Persian) Hoseinabadi (2015). “Features of Poetry Therapy and its Reflection in the Poems of Rahi Mo’ayeri.” 10th International Conference on Promotion of Persian Language and Literature, pp. 658-769. (In Persian) Jahanpour, and et al. (2019). “The comparison of the effect of poetry therapy on anxiety and post-traumatic stress disorders in patients with myocardial infarction.” Journal of Practice, Theory, Research and Education. 32, pp. 214-222. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1639884 Johnson (2017). “Brief focused poetry therapy in the medical hospital.” Journal of Poetry Therapy, 30:1, pp. 53-60. https://doi.org/10.1080/08893675.2016.1256465 Kähmi (2022). “Advances in poetry therapy.” Scriptum: Creative Writing Research Journal, 2:4, pp. 35-42. https://jyx.jyu.fi › handle Lehmann, O. V., & Brinkmann, S. (2020). “Revisiting the art of being fragile: why cultural psychology needs literature and poetry.” Culture & Psychology, 26:3, pp.417-433. https://doi.org/10.1177/1354067X19862183 Lorenz (2020). “My unique poem is me: our poems are universal. A creative interactive poetry Therapy inquiry.” Journal of Poetry Therapy, 33:4, pp.252-264. https://doi.org/10.1080/08893675.2020.1803617 Matalon (2023). “The therapeutic and scientific benefits of psychological poetry: A two-step study.” Journal of Poetry Therapy, pp.1-13. https://doi.org/10.1080/08893675.2023.2259617 Mazza (2017). “The evolution of poetic inquiry, practice, education, and evaluation in poetry therapy.” Journal of Poetry Therapy, 30:1, pp.1-2. https://doi.org/10.1080/08893675.2017.1260197 Mazza, Hayton (2013). “Poetry therapy: An investigation of multidimensional clinical model.” The Art in Psychotherapy, 40, pp.53-60. https://doi.org/10.1016/j.aip.2012.10.002 Mirzaei et al. (2016). “Investigating the Impact of Poetry Reading on Post-Traumatic Stress in Heart Attack Patients.” Journal of Psychiatric Nursing, 4:2, pp. 11-18. (In Persian) Mohammadian, and et al. (2011). “Evaluating the use of poetry to reduce signs of depression, anxiety and stress in Iranian female students.” The Arts in Psychotherapy, 38, pp. 59-63. https://doi.org/10.1016/j.aip.2010.12.002 Mordasi Sardarabadi (2016). “The Allegory and its Function in Poetry Therapy.” Journal of Educational and Epic Research in Persian Language and Literature, 29, pp. 133-150. (In Persian) Nourianfar (2019). “The Impact of Poetry Therapy on the Performance of Active Memory in High School Female Students in Sarableh.” Journal of Educational Research in Humanities, 5:16, pp. 22-26. (In Persian) Oatley (2016). “Fiction: Simulation of social worlds.” Trends in Cognitive Sciences, 20:8, pp. 618-628. https://doi.org/10.1016/j.tics.2016.06.002 Pițur, Miu (2022). “Poetry-elicited emotions: Reading experience and psychological mechanisms.” Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 6(1) pp. 34-46. https://doi.org/10.1037/aca0000525 Raile (2024). “Poetry therapy and Eco-Anxiety: A case study.” Journal of Poetry Therapy, 37:1, pp. 35-48. https://doi.org/10.1080/08893675.2023.2203833 Sharma, D. (2019). “Being alive with poetry: Sustaining the self by writing poetry.” Journal of Poetry Therapy, 32:1, pp. 22-36. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1548728 Shim, and et al. (2021). “A Qualitative Study on the Effects of Poetry Therapy Program in Rural Residents.” Journal of Agricultural Extension & Community Development, 28:3, pp.113-126. https://doi.org/10.1080/08893675.2019.1548728 Shojaei, et al. (2019). “Comparison of the Effectiveness of Group Story Therapy and Art-Play Therapy on Anxiety and Depression in Children with Cancer: Based on the Framework, Principles, and Rules of the Cognitive-Behavioral Approach.” Journal of Rehabilitation Research in Nursing, 6:1, pp. 34-46. (In Persian) Stepakoff (2009). “From destruction to creation, from silence to speech: Poetry therapy principles and practices for working with suicide grief.” The Arts in Psychotherapy, 36, pp. 105-113. https://doi.org/10.1016/j.aip.2009.01.007 Stiles (2018). “Victorian Literature and Neuroscience.” Literature Compass, 15:2, pp. 128-139. https://doi.org/10.1111/lic3.12436 Thwaite, and et al. (2003). “Art and ‘the language of well-being’ in adolescent health care.” Annals of the Academy of Medicine, 32:1, pp.71–77. Yaghoubi Asgarabadi, (2018). “The effectiveness of detached mindfulness techniques (DM) – oriented poetry therapy on the cognitive attentional syndrome (CAS): A single subject study.” The Arts in Psychotherapy, 61, 33-37. https://doi.org/10.1016/j.aip.2018.09.002 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |