
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,774 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,296 |
اثربخشی اقتصادی آموزشهای ترویجی در دهستانهای شهرستان آستارا | ||
روستا و توسعه پایدار فضا | ||
دوره 5، شماره 4 - شماره پیاپی 20، آذر 1403، صفحه 71-92 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/vssd.2024.7311.1230 | ||
نویسندگان | ||
جاوید لقمان نیا1؛ سیده صدیقه حسنی مهر* 2؛ رفعت شهماری اردجانی3؛ حسین اصغری3 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی روستایی، گروه جغرافیا، واحد آستارا، دانشگاه ازاد، آستارا، ایران | ||
2دانشیار گروه جغرافیا، واحد آستارا، دانشگاه ازاد اسلامی، آستارا، ایران | ||
3استادیار گروه جغرافیا، واحد آستارا، دانشگاه ازاد اسلامی، آستارا، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه آموزشهای ترویجی و کسب مهارت نقش مهم و اساسی در توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جوامع ایفاد مینماید. با توجه به آموزشهای ترویجی میتوان به توسعه پایدار در روستا دست یافت و آن را تقویت نمود. لذا، هدف از پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی ابعاد اقتصادی آموزشهای ترویجی در نقاط روستایی میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی، ماهیت و روش آن توصیفی-تحلیلی و برای گردآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانهای و پیمایش میدانی استفاده شده است. قلمرو مکانی پژوهش سکونتگاههای روستایی شهرستان آستارا میباشد که طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395 دارای 28443 نفر جمعیت روستایی است. برای انتخاب نمونه آماری از فرمول کوکران و با 50 درصد احتمال وجود صفت در جامعه آمار استفاده شده که در نهایت 375 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. با استفاده از فرمول کوکران میزان پایایی پرسشنامه مقدار 93/0 بدست آمد که مقدار قابل قبول را نشان میدهد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها نشان داد، دهستان لوندویل با نمره نهایی 261/0 و دهستان چلوند با نمره نهایی 260/0 در وضعیت بهتری از نظر میزان تاثیر آموزشهای ترویجی بر توسعه روستایی در بعد اقتصادی داشته و دهستان حیران در رتبه آخر قرار گرفته است. همچنین مهمترین عواملی که در زمینه اثربخشی ابعاد اقتصادی آموزشهای ترویجی تأثیرگذار میباشند عبارتند از؛ 1) آموزش متنوعسازی اقتصاد روستایی و 2) برگزاری کلاسهای ترویجی و بهبود و نوینسازی شیوههای تولیدی کشاورزی. در بین عاملهای شناسایی شده عامل اول (آموزش متنوعسازی اقتصاد روستایی) با مقدار ویژه 90/4 و درصد واریانس 83/28 بیشترین تأثیر را در اثربخشی آموزشهای ترویجی در بعد اقتصادی و تحقق توسعه پایدار روستایی داشته است | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی"؛ " اقتصادی"؛ " آموزشهای ترویجی"؛ " شهرستان آستارا | ||
مراجع | ||
اسدالهپور کوتنایی، علی، علیپور، حسن و فرهادی، فاطمه (1400). نقش مولفه ها در چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی مازندران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 13(57)، 5-27. https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354876.1836
اکبرپور، محمد و شهبازی، مهسا (1402). نقش آموزش در توانمندسازی امنیت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی روستاییان (مطالعه موردی: روستاهای مرزی شهرستان پاوه). مطالعات امنیت اجتماعی، 14(75)؛ 211-193. https://doi.org/10.22034/sss.2023.1271680.1989
بارانی، محمد (1398). نقش آموزشهای ترویجی سازمان جهاد کشاورزی بر توسعه کارآفرینی در استان هرمزگان، پایاننامه کارشناسی ارشد رشتهی مدیریت. دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس.
بازگیر، مریم و خسرویپور، بهمن و شعیبی، عبدالحسین (1401). نقش ترویج و آموزش کشاورزی در کاهش فقر روستایی. مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی، 5(2)، 19-25. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/2094099
جوان, حعفر , شایان, حمید , نوغانی, محسن و قاسمی, مریم (1390). پایدارسازی جمعیتی سکونتگاههای روستایی شهرستان مشهد: با تاکید بر تنوع بخشی. جغرافیا و توسعه ناحیه ای، 16، 132-126. https://doi.org/10.22067/geography.v9i16.11032
خسرویپور، بهمن، حسینی، سیده شهربانو (1398). بررسی نیازهای آموزشی – ترویجی زنان روستایی(موردمطالعه: شهرستان ساری استان مازندران). جغرافیا و روابط انسانی، 2(1)، 106-116. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.26453851.1398.2.1.8.6
افتخاری، عبدالرضا رکنالدین، سجاسی قیداری، حمدالله و عینالی، جمشید (1386). نگرشی نو به مدیریت روستایی با تأکید بر نهادهای تأثیرگذار. روستا و توسعه،10 (2)، 1-31. http://rdsj.torbath.ac.ir/article_73471
سیری، لیلا (1393). تأثیر آموزش ترویجی در اقتصاد روستایی، مطالعه موردی: شهرستان پاکدشت، بخش شریف آباد، روستای نصرت آباد و حیدرآباد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. مجتمع دانشگاهی ولیعصر (عج) - دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
شهابی، سیامک، سیف الهی، محمود و قنبری، یوسف (1391). ارزشیابی اثرات آموزش های ترویجی بر خانوارهای روستایی: مطالعه موردی دامداران شهرستان فریدن. استان اصفهان. روستا و توسعه، 15(4)، 63-89. https://doi.org/10.30490/rvt.2018.59105
صدرموسوی، میرستار، آقایاریهیر، محسن و ولایی، محمد (1399). تحلیل عوامل موثر بر کاهش فقر در نواحی روستایی شهرستان میاندوآب. اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 9، 4(34)، 216-193. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222131.1399.9.34.5.4
عزیزی خالخیلی، طاهر، کریمی گوغری، حمید، اکبرپور، معین (1395). انگیزه کشاورزان برای شرکت در برنامه های آموزشی مرکزهای جهاد کشاورزی مازندران. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 8(39)، 66-54. https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109333
علویزاده، سید امیرمحمد و کرمانی، مهدی (1390). نقش آموزش در توسعه فعالیتهای غیرزراعی مورد مطالعه: مناطق روستایی شهرستان سمیرم. برنامه ریزی منطقه ای، 1(4)، 69-80. https://jzpm.marvdasht.iau.ir/article_124.html
علیائی، محمدصادق، عزیزی، سمیه، باریکلو، علی(1399)، درآمدی بر توسعه پایدار کشاورزی، گرگان، انتشارات نوروزی.
علیایی، محمدصادق؛ کریمیان، حبیبالله (1390). بررسی رویکرد برنامه های توسعه روستایی در ایران با تاکید بر نقش جایگاه دانش بومی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 3(3)، 99-83. https://www.sid.ir/paper/231987/fa
علیزاده، ندا، علیپور، حسن، نیکویی، علیرضا، حاجی میررحیمی، سید داود، بخشی جهرمی، آرمان و حسن پور، بهروز (1397). شناسایی چالشها و الزامات ترویج کشاورزی و آسیب شناسی وضع موجود نظام نوین ترویج کشاورزی ایران. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 14(2)، 21-35. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20081758.1397.14.2.2.9
غلامی، مصیب، علیبیگی، امیرحسین، پاپ زن، عبدالحمید (1401). تحلیل راهبردی سیستم ترویج کشاورزی حفاظتی با تکنیکSWOT. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 53(1)، 177-163. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2021.319425.669015
کریم زاده، حسین، ولائی، محمد و منافی آذر، رضا (1395). نقش تنوعبخشی به فعالیتها در پایداری اقتصاد روستایی مطالعه موردی: دهستان مرحمتآباد میانی، شهرستان میاندوآب. آمایش جغرافیایی فضا، 6(20)، 144-129. https://gps.gu.ac.ir/article_33186.html
الله مرادی، زینب، فرج اله حسینی، سید جمال، لشگرآرا، فرهاد و مقدسی، رضا (1400). مدل ترویجی - آموزشی توانمندسازی بازارمحور زنان روستایی کردستان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 13(57)، 54-72. https://doi.org/10.22092/jaear.2022.355574.1849
مختاری مرتضی، قائدی فر محمدرضا، میرمحمودی روح الله، موسایی امیر، نقوی سمیه، بیدشکی حمید و همکاران (1402). تحلیل عوامل مؤثر بر بهره مندی دامداران نواحی روستایی جنوب کرمان از دوره های آموزشی و ترویجی. اقتصاد فضا و توسعه روستایی. 12(۴۳): ۵۹-۷۶. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222131.1402.12.43.4.2
مرادی، پریوش، عباسی، عنایت و خداوردیان، مجیدرضا. (1397). تحلیل راهبردی نظام ترویج بهعنوان ابزار توسعه روستایی. راهبردهای توسعه روستایی، 5(2)، 197-215. https://doi.org/10.22048/rdsj.2018.87296.1657
مقدس فریمانی، شهرام و میرترابی، مهدیه السادات (1398). تأثیر دورههای آموزشی ترویجی بر توانمندی اقتصادی زنان روستایی عضو صندوق اعتبارات خرد استان سمنان. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 11(49)، 90-71. https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126945.1632
نجفی علمدارلو، حامد.، مرتضوی، سید ابوالقاسم و کتایون، شمشادی (1390). عوامل موثر بر صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای حوزه اکو. مدلسازی اقتصادی، 3(19)، 72-59. https://www.sid.ir/paper/176264/fa
نوروزی، اصغر، مهدوی، داوود، امینی، زهرا (1397). بررسی و تحلیل نقش ترویج و آموزش کشاورزی در توسعه پایدار روستایی (مطالعه موردی: نواحی روستایی استان چهارمحال و بختیاری). راهبرد توسعه، 54 (14)، 134-159. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1412485
نوری زمانآبادی، سید هدایتاله؛ امینی فسخودی، عباس؛ کشاورزی، سارا (1395). تأثیر کشاورزی پایدار در توسعه پایدار روستایی: مطالعه موردی بخش دشمنزیاری شهرستان نورآباد ممسنی. روستا و توسعه، 19(2)، 25-45. https://doi.org/10.30490/rvt.2016.59461
وﻻیی، ﻣﺤﻤﺪ و محمدییگانه، بهروز (1393). تنوع بحشی ﺑﻪ اﻗﺘﺼﺎد روﺳﺘﺎﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘـﻖﺗﻮﺳﻌﻪ پایدار ﻣﻮرد: دﻫﺴﺘﺎن ﻣﺮﺣﻤﺖآﺑﺎد شمالی ﺷﻬﺮﺳﺘﺎنﻣﯿﺎﻧﺪوآب. اﻗﺘﺼﺎد ﻓﻀـﺎ و ﺗﻮﺳﻌﻪ روستایی، 3(8)، 54-70. http://serd.khu.ac.ir/article-1-2013-fa.html
ولایی، محمد، (1398)، الگوسازی فضایی کاهش فقر روستایی با تأکید بر تنوع بخشی اقتصاد روستایی مطالعه موردی: شهرستان میاندوآب. رساله دکتری. دانشگاه تبریز، دانشگده برنامهریزی و علوم محیطی.
یزدان پناه، مسعود، دهقانپور، مجتبی، فروزانی، معصومه؛ عبداللهزاده، غلامحسین (1398). اولویتبندی روشهای آموزشی ترویجی مورداستفاده در برنامههای سازگاری با تغییرپذیریهای اقلیم از دیدگاه کشاورزان و کارشناسان کشاورزی: کاربرد روش PROMETHEE، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 11(50)، 126-144. https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128158.1659
References
Abotaleb, V. (2008). An introduction to current opportunities in investment and involvement in Iran country agriculture sector. Retrieved December 11.
Akbarpour, M., & Shahbazi, M. (2023). The role of education in empowering social security and improving the quality of life of rural residents (Case study: Border villages of Paveh County). Social Security Studies, 14(75), 211-193. https://doi.org/10.22034/sss.2023.1271680.1989 [In Persian]
Alavizadeh, S. A. M., & Kermani, M. (2011). The role of education in developing non-agricultural activities: A case study of rural areas in Semirom County. Regional Planning, 1(4), 69-80. https://jzpm.marvdasht.iau.ir/article_124.html [In Persian]
AlHealyi, A. H. M. E. D., & Aljarjary, D. N. (2020). The role of agricultural extension centers in rural development in Iraq. Mesopotamia Journal of Agriculture, 48 (4), 62-74. https://doi.org/10.33899/magr.2020.168592
Aliai, M., & Karimian, H. (2011). Examining the approach of rural development programs in Iran with an emphasis on the role of local knowledge. Iranian Journal of Social Development Studies, 3(3), 99-83. https://www.sid.ir/paper/231987/fa [In Persian]
Aliai, M., Azizi, S., & Barikloo, A. (2020). An introduction to sustainable agricultural development. Golestan: Noorouzi Publications. [In Persian]
Alizadeh, N., Alipour, H., Nikoui, A., Hajimirrahimi, S. D., Bakhshi-Jahromi, A., & Hasani-Pour, B. (2018). Identifying challenges and requirements of agricultural extension and diagnosing the current situation of the new agricultural extension system in Iran. Iranian Journal of Extension and Agricultural Education Sciences, 14(2), 21-35. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.20081758.1397.14.2.2.9 [In Persian]
Allahmoradi, Z., Farajollah-Hosseini, S. J., Lashgarara, F., & Moghadassi, R. (2021). A market-oriented empowerment model for rural women in Kurdistan. Agricultural Education Management Research, 13(57), 54-72. https://doi.org/10.22092/jaear.2022.355574.1849 [In Persian]
Anderson, J. R., & Feder, G. (2004). Agricultural extension: Good intentions and hard realities. The World Bank Research Observer, 19 (1), 41-60. https://doi.org/10.1093/wbro/lkh005
Asadollahi-Pour Kootanai, A., Alipour, H., & Farhadi, F. (2021). The role of components in the challenges of the new agricultural extension system in Mazandaran. Agricultural Education Management Research, 13(57), 5-27. https://doi.org/10.22092/jaear.2021.354876.1836 [In Persian]
Azizikhalkhili, T., Karimi-Goghari, H., & Akbarpour, M. (2016). Farmers' motivations for participating in educational programs of agricultural jihad centers in Mazandaran. Agricultural Education Management Research, 8(39), 66-54. https://doi.org/10.22092/jaear.2017.109333 [In Persian]
Barani, M. (2019). The role of extension education in developing entrepreneurship in Hormozgan province (Master's thesis). Islamic Azad University, Bandar Abbas Branch. [In Persian]
Basaki, T., Moghaddasi, J., Najhat, M. A., Barghani Farahani, M., & Najmi, M. (2015). Investigation of the role of expanded education in rural development and farmers’ activities in central province. Scientific journal of the education of the environment and sustainable development, 3 (4), 68-79.
Bazgir, M., Khosravi-Pour, B., & Shaeibi, A. (2022). The role of agricultural extension and education in reducing rural poverty. Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 5(2), 19-25. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/2094099 [In Persian]
Butt, T. M., Gao, Q., & Hussan, M. Z. Y. (2015). An analysis of the effectiveness farmer field school (FFS) approach in sustainable rural livelihood (SRL): The experience of Punjab-Pakistan. Agricultural Sciences, 6 (10), 1164. https://doi.org/10.4236/as.2015.610117
Clare, O. F. (2001). Information flows, in rural and urban communication. ACCESS Processes and People. International and Rural Development Department, University of Reading, UK.
Eftkhari, A., Sajasi Qidari, H., & Einali, J. (2007). A new perspective on rural management with emphasis on influential institutions. Village and Development, 10(2), 1-31. http://rdsj.torbath.ac.ir/article_73471 [In Persian]
Faraz, A., Waheed, A., Ishaq, H. M., & Mirza, R. H. (2019). Rural development by livestock extension education in Southern Punjab. Journal of Fisheries and Livestock Production, 7 , 287. https://doi.org/10.4172/2332-2608.1000287
Gholami, M., Alibeygi, A. H., & Papzan, A. (2022). Strategic analysis of the conservation agricultural extension system using SWOT technique. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 53(1), 177-163. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2021.319425.669015 [In Persian]
Ingram, J. (2014). Agricultural adaptation to climate change: New approaches to knowledge and learning. In Climate Change Impact and Adaptation in Agricultural Systems (pp. 253-270). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-8609-0_12
Javan, H., Shayan, H., Noghani, M., & Ghasemi, M. (2011). Population sustainability of rural settlements in Mashhad County: With emphasis on diversification. Geography and Regional Development, 16, 132-126. https://doi.org/10.22067/geography.v9i16.11032 [In Persian]
Karimi, A. (2016). Analysis of the quality of life in residential complexes; case study: District 5 of Tabriz metropolis. Master's thesis, supervised by B. Fereydoun, Tabriz University, Faculty of Planning and Environmental Sciences.
Karimizadeh, H., Valaei, M., & Manafi-Azar, R. (2016). The role of diversification in the sustainability of rural economy: A case study of Marhamatabad Midaneh, Miandoab County. Geographical Space Analysis, 6(20), 144-129. https://gps.gu.ac.ir/article_33186.html [In Persian]
Khattab, A. E. W., Hafiz, M. K., El-Sawy, E. S. M. A., Awadalla, A. M., & Shabaan, S. R. (2021). Analysis of perceived importance of extension research topics by extension researchers in the Agricultural Extension and Rural Development Research Institute. Alexandria Science Exchange Journal, 42 (2), 1059-1078. https://doi.org/10.21608/asej.2021.152159
Khosravi-Pour, B., & Hosseini, S. Shahrbanoo. (2019). Investigating the educational and extension needs of rural women (Case study: Sari County, Mazandaran Province). Geography and Human Relations, 2(1), 106-116. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.26453851.1398.2.1.8.6 [In Persian]
Maertens, A., Michelson, H., & Nourani, V. (2020). How do farmers learn from extension services? Evidence from Malawi. American Journal of Agricultural Economics, 103 (2), 569-595. https://doi.org/10.1093/ajae/aaz093
Moghadess Farimani, S., & Mir-Terabi, M. S. (2019). The impact of extension training courses on the economic empowerment of rural women members of microcredit funds in Semnan Province. Agricultural Education Management Research, 11(49), 90-71. https://doi.org/10.22092/jaear.2019.126945.1632 [In Persian]
Mokhtari, M., Qaedi Far, M. R., Mir-Mohammadi, R. H., Mousavi, A., Naqavi, S., & colleagues. (2023). Analyzing the factors affecting the utilization of educational and extension courses by livestock farmers in rural areas of southern Kerman. Space Economy and Rural Development, 12(43), 59-76. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222131.1402.12.43.4.2 [In Persian]
Moradi, P., Abasi, E., & Khodaverdian, M. R. (2018). Strategic analysis of the extension system as a tool for rural development. Rural Development Strategies, 5(2), 197-215. https://doi.org/10.22048/rdsj.2018.87296.1657 [In Persian]
Mwangi, M., & Kariuki, S. (2015). Factors determining adoption of new agricultural technology by smallholder farmers in developing countries. Journal of Economics and Sustainable Development, 6 (5). 208-216.
Najafi Alamdarloo, H., Mortezavi, S. A., & Katayoun, Sh. (2011). Factors affecting agricultural product exports in ECO countries. Economic Modeling, 3(19), 72-59. https://www.sid.ir/paper/176264/fa [In Persian]
National Agriculture and Livestock Extension Programme (NALEP). (2011). A guide to effective extension methods for different situations. Compiled by: Mary Nduru.
Noori Zaman-Abadi, S. H., Amini-Fasakhodi, A., & Keshavarzi, S. (2016). The impact of sustainable agriculture on sustainable rural development: A case study of the Doshman-Zyari district in Noorabad Mamassani County. Village and Development, 19(2), 25-45. https://doi.org/10.30490/rvt.2016.59461 [In Persian]
Noroozi, A., Mahdavi, D., & Amini, Z. (2018). Investigating and analyzing the role of agricultural promotion and education in sustainable rural development (Case study: Rural areas of Chaharmahal and Bakhtiari Province). Development Strategies, 54(14), 134-159. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1412485 [In Persian]
Nowrozi, A., & Shahbazi, A. (2009). The role of extension in the development of organic (biological) agriculture in the country's villages. Rural Development, 2 (2), series 3.
Praburaj, L., Design, F., & Nadu, T. (2018). Role of agriculture in the economic development of a country. Shanlax International Journal of Commerce, 6 (3), 1-5.
Radosavljevic, S., Haider, L. J., Lade, S. J., & Schlüter, M. (2020). Effective alleviation of rural poverty depends on the interplay between productivity, nutrients, water and soil quality. Ecological Economics, 169 , 106494. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2019.106494
Sadramousavi, M., Aghayari-Hir, M., & Valaei, M. (2020). Analyzing the factors affecting poverty reduction in rural areas of Miandoab County. Space Economy and Rural Development, 9(34), 216-193. http://dorl.net/dor/20.1001.1.23222131.1399.9.34.5.4 [In Persian]
Shahabi, S., Sefid-Lahi, M., & Ghanbari, Y. (2012). Evaluating the effects of extension education on rural households: A case study of livestock farmers in Fereydun County, Isfahan Province. Village and Development, 15(4), 63-89. https://doi.org/10.30490/rvt.2018.59105 [In Persian]
Siri, L. (2014). The impact of extension education on rural economy: A case study of Pakdasht County, Sharifabad District, Nosratabad, and Heydarabad villages (Master's thesis). Islamic Azad University, Central Tehran Branch. [In Persian]
Truong, D., Giao, N., & Ly, L. (2020). Factors affecting the role of women in the economic development of rural household families in Vietnam: A case study in Trieu Son district Thanh Hoa province. Accounting, 6 (3), 267-272.
Valaei, M. (2019). Spatial modeling of rural poverty reduction with an emphasis on diversification of rural economy: A case study of Miandoab County (Doctoral dissertation). University of Tabriz, Faculty of Environmental Planning and Sciences. [In Persian]
Valaei, M., & Mohammadi-Yeganeh, B. (2014). Diversification in rural economies for achieving sustainable development: A case study of the northern Marhamatabad district in Miandoab County. Space Economy and Rural Development, 3(8), 54-70. http://serd.khu.ac.ir/article-1-2013-fa.html [In Persian]
Wonde, K. M., Tsehay, A. S., & Lemma, S. E. (2022). Determinants of functionality level of farmers training centers in north-west Ethiopia. International Journal of Training Research, 8 (10), 108-133.
Yazdanpanah, M., Dehghanpour, M., Forouzan, M., & Abdollahzadeh, G. (2019). Prioritizing educational and extension methods used in climate variability adaptation programs from the perspective of farmers and agricultural experts: Application of the PROMETHEE method. Agricultural Education Management Research, 11(50), 126-144. https://doi.org/10.22092/jaear.2020.128158.1659 [In Persian] | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 199 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |