
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,576 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,242 |
معرفی و مرور کتاب «پژوهش کیفی موفقیتآمیز: راهنمای عملی برای مبتدیان» | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
نامه به سردبیر، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1402، صفحه 73-78 اصل مقاله (761.58 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2024.7911.1052 | ||
نویسنده | ||
امیرعلی مازندرانی* | ||
استادیار روانشناسی، پژوهشکدۀ توسعه و تحقیق، انتشارات سمت | ||
چکیده | ||
روشهای پژوهش کیفی به ابزاری قدرتمند برای کشف پدیدههای پیچیده تبدیل شدهاند. در میان منابع بیشماری که در این زمینه در دسترس پژوهشگران قرار دارند، «پژوهش کیفی موفقیتآمیز: راهنمای عملی برای مبتدیان» کتابی است که ویرجینیا براون و ویکتوریا کلارک برای دانشجویان و همچنین پژوهشگرانی نوشتهاند که در زمینة روششناسی کیفی تجربة محدودی دارند (Clarke & Braun, 2013). همانطور که از عنوان کتاب پیدا است، هدف براون و کلارک از نوشتن این کتاب درسی آن است که اطمینان حاصل کنند که پژوهشگران مبتدی واقعاً این پژوهش کیفی را درک میکنند و بنابراین، میدانند که واقعاً چگونه پروژههای پژوهشی کیفی خود را پیش ببرند. به نظر میرسد که آنها به خوبی به هدف خود دست یافتهاند. حتی افرادی که پروژههای پژوهشی متعددی را اجرا کردهاند، نکات تازهای را از متن کتاب خواهند آموخت. بنابراین، عنوان مناسبتر برای این کتاب میتواند «راهنمای عملی برای پژوهشهای کیفی موفقیتآمیز» باشد (Craver, 2014). ترجمة روان این اثرِ مهم به زبان فارسی توسط شیوا گرانمایهپور و امیرعلی مازندرانی مرزهای زبانی را از میان برمیدارد و به مخاطبان اجازه میدهد تا به شکلی عمیقتر با مفاهیم این کتاب آشنا شوند. نویسندگان در این کتاب، تأکید ویژهای بر انجام «پژوهشهای کیفی با Q بزرگ» دارند که عبارتاند از پژوهشهایی که فراتر از استفاده از روشهای کیفی، دارای «پارادایمِ فلسفی کیفی» هستند (Pilcher & Cortazzi, 2024). به بیان دیگر، آنها بر این باورند که زیربنای پژوهشهای کیفیِ واقعی، سنّت تفسیری/برساختگرایی است و روشهای پژوهش و تحلیلی که در این اثر به عنوان نمونه و الگو معرفی شدهاند، دارای این رویکرد معرفتشناختی هستند. با این حال، در برخی از مواقع، آنها برای مقایسة دیدگاه نظری مورد نظرشان با رویکردهای تجربهگرا، به پژوهشهای کیفی مبتنی بر سنت اثباتگرایی یا «پژوهشهای کیفی با q کوچک» نیز اشاره میکنند. | ||
مراجع | ||
Bailey, J. (2008). First steps in qualitative data analysis: transcribing. Family Practice, 25(2), 127-131. https://doi.org/10.1093/fampra/cmn003 Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa Clarke, V., & Braun, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. SAGE. Craver, G. A. (2014). Not just for beginners-A review of successful qualitative research: A practical guide for beginners. The Qualitative Report, 19(48), 1-4. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2014.1206 Frankel, R. M., & Devers, K. J. (2000). Study design in qualitative research 1: Developing questions and assessing resource needs. Education for Health, 13(2), 251-261. Hennink, M., Hutter, I., & Bailey, A. (2020). Qualitative Research Methods. SAGE. Pilcher, N., & Cortazzi, M. (2024). Qualitative and quantitative methods and approaches across subject fields: Implications for research values, assumptions, and practices. Quality & Quantity, 58(3), 2357-2387. https://doi.org/10.1007/s11135-023-01734-4 Sandelowski, M., & Barroso, J. (2003). Writing the proposal for a qualitative research methodology project. Qualitative Health Research, 13(6), 781-820. https://doi.org/10.1177/1049732303013006003 Twining, P., Heller, R. S., Nussbaum, M., & Tsai, C. C. (2017). Some guidance on conducting and reporting qualitative studies. Computers & Education, 106, A1-A9. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.002 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 124 |