
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,883 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,328 |
تجربۀ زیستۀ دبیران کار و فناوری از طراحی و بهکارگیری طرح درس اطلاعنگاشت در آموزشهای ترکیبی: مطالعهای به روش پدیدارشناسی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1403، صفحه 25-36 اصل مقاله (795.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.6553.1023 | ||
نویسندگان | ||
آرزو غفوری* 1؛ یوسف فرشادنیا2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر گروه درس کار و فناوری استان قزوین | ||
2دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه شیراز، مدیر گروه درس کار و فناوری استان خوزستان | ||
چکیده | ||
زمینه: اطلاعنگاشت، نوعی فناوری، به منظور ارائۀ اطلاعات به صورت دیداری و مصوّر است. هدف: پژوهش حاضر تجربۀ زیستۀ دبیران کار و فناوری استان خوزستان را از تدوین و استفاده از طرح درس اطلاعنگاشت بر اساس رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسانه مورد واکاوی قرار میدهد. با گسترش آموزشهای ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) استفاده از یک طرح درس نوین و متناسب با بستر الکترونیکی ضروری به نظر میرسد. روش: مشارکتکنندگان با راهبرد نمونهگیری ملاکی انتخاب شدند، لذا افرادی انتخاب شدند که ضمن تمایل به مشارکت با پژوهشگران، سالها تجربۀ تدریس را دارا بودند و در کارگاه آموزشی نحوۀ تنظیم طرح درس اطلاعنگاشت شرکت کرده بودند. برای گردآوری اطلاعات از فن مصاحبه ساختارمند و ظرفیت رایانامه استفاده شد، بدین منظور با 15 نفر از دبیران کار و فناوری استان خوزستان مصاحبه به عمل آمد. اطلاعات با استفاده از راهبرد کلایزی تحلیل شدند. برای اعتباربخشی به یافتهها از راهبردهایی چون سه سویهسازی و تبادل نظر با همتایان استفاده شد. یافتهها: درونمایههای استخراج شده شامل کارسازی عاملان انسانی (بعد یادگیری مخاطب، بعد آگاهی مخاطب، فرصتهای ویژه برای دبیران و فرصتهای ویژه برای دانشآموزان) و ذات طرح درس اطلاعنگاشت (چندجنبهای بودن، ویژگیهای خاص و ساختارشکنی) بود. نتیجهگیری: طبق نتایج بهدست آمده، استفاده از طرح درس اینفوگرافیک، امکان مرور سریع یک موضوع، توضیح فرآیندهای پیچیده، نمایش یافتهها، مقایسه و در مقابل هم قرار دادن گزینههای مختلف و افزایش آگاهی مخاطبان در خصوص یک موضوع خاص را در پی دارد. تکنولوژی ابزارهای یادگیری مانند چند رسانهای باعث میشود دانشآموزان در یادگیری درگیر شوند و با علاقه یاد بگیرند؛ نتایج به صورت مدل و همچنین روایتگونه گزارش شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دبیران کار و فناوری؛ طرح درس؛ اطلاعنگاشت؛ آموزشهای ترکیبی؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
Akbari Shaldera, F. (2012). Visual perception and the role of visual media in teaching and learning Persian language. Nationwide Gathering of Iranian Persian Language and Literature Promotion Association. Tehran, Iran. https://sid.ir/paper/823705/fa Chowdhury, M. F. (2014). Interpretivism in aiding our understanding of the contemporary social world. Open Journal of Philosophy, 4(3), 432–438. https://doi.org/10.4236/ojpp.2014.43047 Elald, S., & Cifi, T. (2021). The effectiveness of using infographics on academic achievement: A meta-analysis and a meta-thematic analysis. Journal of Pedagogical Research, 5)4(, 92-118. https://doi.org/10.33902/JPR.2021473498 Emadi, S., & Mokhtarisami, A. (2022). Investigating the effect of using infographic in the learning environment based on glassers field's model on the level of motivation, learning and memorization of the fifth grade social studies course. Education Technology, 16(4), 749-762. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20080441.1401.16.4.7.5 Farrokhnejad, R., & Salari, A. (2018). Semiotic analysis of infographic and motion graphics broadcasted by television channels of the islamic republic of Iran. Visual And Audio Media, 12(28), 199-228. https://dorl.net/dor/20.1001.1.26454696.1397.12.28.9.2 Farshadnia, Y. (2021). Infographic lesson plan as an educational technology in electronic education. The 18th Annual Conference of Iranian Identity, Curriculum and Education in Post-Covid Era, Iran. https://civilica.com/doc/1486357 Ghafoori, A., & Salehi, K. (2017). Using grounded theory to represent the process of the transmogrification of values with a focus on women. Women's Socio-Psychological Studies Quarterly, 14(4), 157-208. https://doi.org/10.22051/jwsps.2017.11132.1261 Gharari, M., Mohammadi, R., & Ghorbani, M. (2021). Assessing educational harms and challenges of covid-19. Iranian Journal of Epidemiology, 16(5), 29-37. http://irje.tums.ac.ir/article-1-6914-en.html Glaser, B. G., Strauss, A. L., & Strutzel, E. (1968). The discovery of Grounded Theory; Strategies for Qualitative research. Nursing Research, 17(4), 364. https://doi.org/10.1097/00006199-196807000-00014 Gurchian, N. (2018). Details of teaching methods along with a comprehensive framework for professional teaching. Ministry of Education, Office of International Scientific Cooperation, Tehran. Kelly, S., & Gaytan, J. (2014). Book review: The power of infographics: Using pictures to communicate and connect with your audiences by Smiciklas, M. Business and Professional Communication Quarterly, 77(2), 240-242. https://doi.org/10.1177/2329490614527821 Morrow, R., Rodriguez, A., & King, N. (2015). Colaizzi’s descriptive phenomenological method. Psychologist, 28(8), 643-644. https://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/26984/1/Morrow_et_a Najafi, M. (2020). Investigating the impact of education through infographics on learning and memorization of persian language lessons. The 2nd National Conference on New Teaching-Learning Findings In Elementary School, Bandar Abbas, Iran. https://civilica.com/doc/1115611 Naparin, H., & Saad, A. B. (2017). Infographics in education: Review on infographics design. International Journal of Multimedia and Its Applications, 9(4, 5, 6), 15-24. https://doi.org/10.5121/ijma.2017.9602 Nuhoğlu Kibar, P., & Akkoyunlu, A. (2014). A new approach to equip students with visual literacy skills: Use of infographics in education. Springer International Publishing. Olson, M., & Harganhan, B. R. (2009). An introduction to learning theories (A. Seif, Trans). Doran Publishing. Ozdal, H., & Ozdamli, F. (2017). The effect of infographics in mobile learning: Case study in primary school. Journal of Universal Computer Science, 23(12), 1256-1275. https://doi.org/10.3217/jucs-023-12-1256 Ozdamli, F., Kocakoyun, S., Sahin, T., & Akdag, S. (2016). Statistical reasoning of impact of infographics on education. procedia Computer Science, 102(1), 370-377. https://doi.org/10.1016/j.procs.2016.09.414. Parvin, A., & Husain, N. (2021). Infographics as a promising tool for teaching and learning. Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 8(8), 554-559. https://www.jetir.org/papers/JETIR2108322.pdf Reyes, E. (2011). Connecting knowledge for text construction through the use of graphic organizers. Colombian Applied Linguistics Journal, 13(1), 7-19. http://dx.doi.org/10.14483/22487085.2928 Salehi, K., & Golafshani, N. (2010). Using mixed methods in research studies: an opportunity with its challenges. International Journal of Multiple Research Approaches, 4(3), 186-191. https://doi.org/10.5172/mra.2010.4.3.186 Samie Zafargandi, M. (2014). The effect of the use of concept maps on the learning of science lessons. Educational and Educational Studies, 3(4), 81-98. https://pma.cfu.ac.ir/article_502.html Shabani, H. (2008). Educational skills. SAMT. [In Persian] Sundeen, T. H. (2007). So what’s the big idea? Using graphic organizers to guide writing for secondary students with learning and behavioral issues. Beyond Behavior, 16(3), 29-34. http://www.jstor.org/stable/24011664 Talebian, L., & Samari, M. (2020). The impact of education through infographics on moral reasoning and critical thinking. Ethics In Science And Technology Quarterly, 15(2), 171-175. http://ethicsjournal.ir/article-1-1870-en.html Thoma, B., Murray, H., Huang, S. Y. M., Milne, W. K., Martin, L. J., Bond, C. M., Mohindra, R., Chin, A., Yeh, C. H., Sanderson, W. B., & Chan, T. M. (2017). The impact of social media promotion with infographics and podcasts on research dissemination and readership. Canadian Journal of Emergency Medical Care/CJEM, 20(2), 300-306. https://doi.org/10.1017/cem.2017.394 Toth, C. (2013). Revisiting a genre: Teaching infographics in business and professional communication courses. Business Communication Quarterly, 76(4), 446-457. https://doi.org/10.1177/1080569913506253 Yuruk, S. E., Yilmaz, R. M., & Bilici, S. (2018). An examination of postgraduate students’ use of infographic design, metacognitive strategies and academic achievement. Journal of Computing in Higher Education, 31(3), 495-513. https://doi.org/10.1007/s12528-018-9201-5 Zamani, M., & Talepasand, S. (2017). The effect of multidimensional motivational-behavioral interventions on achievement motivation, performance and academic motivation of 7th grade female students. New Educational Approaches, 12(1), 92-109. https://doi.org/10.22108/nea.2017.21753 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 483 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 215 |