
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 317 |
تعداد مقالات | 3,337 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,610,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,630,701 |
تحلیل شناختی تصاویر کتابهای روانخوانی سلام کلاس اولی: تحلیل مضمون | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1402، صفحه 43-54 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2024.7823.1045 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رجب پور عزیزی* 1؛ مرتضی منادی2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزشعالی فروردین، قایمشهر | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهراء | ||
چکیده | ||
زمینه: یکی از عوامل مهم در رشد شناختی و نگرش کودکان به یادگیری تصاویر است. تصاویر کتابها در تعامل شناختی کودکان با پدیدههای جهان اطراف نقش مهمی دارند. هدف: هدف این پژوهش مطالعۀ کیفی درونمایههای شناختی مثبت و منفی تصاویر کتابهای غیردرسی روانخوانی سلام اولی است. روش: این پژوهش از نوع مطالعه کیفی است و به شیوه تحلیل مضمون انجام شد. جامعۀ این پژوهش، تصاویر کتابهای روانخوانی غیردرسی سلام اولی تالیف سال 1395 بود. در این مطالعه، 20 کتاب داستانی روانخوانی سری کلاس اولی با روش تمامشماری انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند.260 تصویر از این کتابها به تنهایی و بدون توجه به متن نوشتاری کدگذاری و تحلیل شدند. در این تحلیل هر تصویر، به عنوان واحد محتوا، شمارش و در طبقه قرار گرفت. یافتهها: چهار درونمایه اصلی (ترس و اضطراب، ناامنی و خشونت، غم و بیماری) و سه درونمایه اصلی (شجاعت، معنویت، شادی) به ترتیب به عنوان درونمایههای منفی و مثبت در این مطالعه شناسایی شدند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این مطالعه عمده مفاهیم کتاب از طریق تصاویر بیان شده است. حجم تصاویر نسبت به متن بیشتر است. غلبه درونمایههای منفی (محرومیت، فقر، جنگ، مرگ) در تصاویر سبب پریشانی و ناامنی روانی برای مخاطب کودک میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
درونمایههای شناختی؛ تحلیل مضمون؛ تحلیل تم؛ کتابهای داستانی؛ تحلیل تصویر؛ کلاس اول | ||
مراجع | ||
Aghaei, G. (1400). Synchronization of the illustration with the text of the second elementary Persian book: Fourth, fifth and sixth of Iran's educational system [Master's thesis, Neishabur University, Iran]. [In Persian] Aghakhani Bizhani, M. (2017). Fear and anxiety traces in the scorched earth. Journal literary criticism, 10(37), 7-28. https://www.sid.ir/paper/158168/en Creswell, P. (2014). Mixed research methods (A. Kiamanesh & Saraei, J., Trans.). Ayezh Publishing House. Creswell, P. (2011). The level of research: Qquantitative, qualitative and mixed approaches (H. Danaei Fard, & A. Salehi, Trans.). Mehraban Book Publication. Dear, B. F., Zou, J., Titov, N., Lorian, C., Johnston, L., Spence, J., Anderson, T., Sachdev, P., Brodaty, H., & Knight, R. G. (2012). Internet-delivered cognitive behavioural therapy for depression: A feasibility open trial for older adults. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 47(2), 169-176. https://doi.org/10.1177/0004867412466154 Dehghan Monshadi, R. (2016). Examining the second illustration of the elementary Persian book: reading skills [Master's thesis, Ferdowsi Educational Institute, Iran]. [In Persain] Elahi, T., Bigdley, E., Soleimani Abhari, S., & Ashtri, S. (2012). Anger in the eyes of Islam and psychology; What is Kazem Ghaiz? Suppressing or managing anger. Marefat, 22(9), 16-31. http://magiran.com/p1229374 Elia, I., Van Den Heuvel‐Panhuizen, M., & Georgiou, A. (2010). The role of pictures in picture books on children’s cognitive engagement with mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 18(3), 275–297. https://doi.org/10.1080/1350293x.2010.500054 Essau, C. A. & Ollendick, T. H. (2013). The wiley-blackwell handbook of the treatment of childhood anxiety. John Wiley & Sons. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9781118315088 Fazel, P. (2017). Effect of a quality of life coaching intervention on psychological courage and self-determination. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 4(1), 89-109. http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-333-en.html Ganji, M. (2016). Psychopathology based on DSM-5-TR. Savalan Publishing House. [In Perasin] Habibi, R., Mohammadi, A. Z., & Reysi, A. R. (2017). A content analysis of the relationship between images and text sixth grade elementary science textbook. Journal of Pouyesh in Education and Consultation (JPEC), 1396(6), 94-112. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2783154.1396.1396.6.6.3 Hezarjarebi, J., & Feli, J. (2016). Sense of security and its relationship with life satisfaction (case study: pnu students in kermanshah province). Social Development & Welfare Planning, 7(27), 117-144. https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.5941 Kümmerling-Meibauer, B., & Meibauer, J. (2013). Towards a cognitive theory of picturebooks. International Research in Children’s Literature, 6(2), 143-160. https://doi.org/10.3366/ircl.2013.0095 Manshaee, G. R., & Hoseini, L. (2018). The effectiveness of child-centered mindfulness training on social adjustment and depression symptoms in depressed children. Psychology of Exceptional Individuals, 8(29), 179-200. https://doi.org/10.22054/jpe.2018.26467.1655 Mirhossieni, Z., Abazari, Z., & Madani, F. (2013). Content analysis of the illustration of children story books: primary school age groups during 80. Journal of Information Systems and Services, 2(2), 35-44. https://sanad.iau.ir/en/Journal/iss/Article/827980/FullText Milanović, S. M., Erjavec, K., Poljičanin, T., Vrabec, B., & Brečić, P. (2015). Prevalence of depression symptoms and associated socio-demographic factors in primary health care patients. Psychiatria Danubina, 27(1), 31–37. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25751429 Mor, N., & Meijers, J. (2009). Cognitive behavioral therapy in childhood anxiety. Journal of Psychol Relat Sci, 46(4), 282-289. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20635776/ Monadi, M., Abedi, F., & Talebzadeh Shushtri, L. (2014). Applied qualitative research method. Sociologists Publications. [In Persian] Najafi Behzadi, S. (2019). The analysis of the theme and image of childhood stories samad behrangi. Literary and rhetorical research, 7(1), 79-96. https://doi.org/10.30473/pab.2019.48939.1699 Najafi Behzadi, S., & Safari, J. (2017). The review and analysis of images and theme in children stories by Roald Dale. Literary and rhetorical research, 5(2), 28-43. https://pab.journals.pnu.ac.ir/article_4127.html?lang=en Namjoo, F., Asadpour, S., & Yari Dehnavi, M. (2024). Exploring the concept of death in a selection of translated works of children's literature: A case study of six illustrated storybooks. Thinking and Children, 14(2), 303-330. https://fabak.ihcs.ac.ir/article_9272.html?lang=en Poursardar, F., Sangari, A. A., Abbaspour, Z., & Alboukurdi, S. (2012). The effect of happiness on mental health and life satisfaction. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences, 16(2), 139. https://www.magiran.com/paper/1000904/the-effect-of-happiness-on-mental-health-and-life-satisfaction?lang=en Purcell, J. M. (2016). “Seeing the light”: a cognitive approach to the metaphorical in picture books. Children’s Literature in Education, 49(3), 356-375. https://doi.org/10.1007/s10583-016-9309-z Samson, A. (2018). Children voices in Italian textbooks. University of Roma. Sedaghat, M., Khosbakht, F., & Alborzi, M. (2015). A study of the overt, covert and null themes in iranian children’s fiction. Journal children's literature studies, 5(2), 107-128. https://www.sid.ir/paper/186844/en Safari, S. (2013). Examining the structures of children's and teenagers' book illustrations. Chidman Journal of Visual Arts, 3(7), 1-8. https://ensani.ir/fa/article/335344 Shadigo, Sh., Irani, N., & Fatahi Chalanchi, A. (2024). Criticism and analysis of the pictures of the fourth grade Persian books and their relationship with the text. Research in Teaching Persian Language and Literature, 4(2), 19-40. https://doi.org/10.48310/rpllp.2024.14019.1109 Shi, X. (2020). Multileveled engagement: A cognitive empirical approach to crossover picturebooks. Language and Semiotic Studies, 6(4), 25–45. https://doi.org/10.1515/lass-2020-060402 Suleimanzadeh L., & Nowrozi Davodkhani, T. (2015). Review and analysis of visual forms and symbols in Persian books of the first grade of elementary school. Quarterly Journal of Critical Studies of Literature, 2(5), 69-82. https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage Taylor, M. A. (2010).The monster chronicles: the role of children’s stories featuring monsters in managing childhood fears and promoting empowerment [Masters' thesis, Queensland University of Technology]. https://eprints.qut.edu.au/37305/ Teubert, D., & Pinquart, M. (2011). A meta-analytic review on the prevention of symptoms of anxiety in children and adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 25(8), 1046-1059. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2011.07.001 Tsapiv, A. (2022). Multimodal imagery in picture books for children. Cognition, Communication, Discourse, 25, 80–88. https://doi.org/10.26565/2218-2926-2022-25-06 Vahedian Azimi, A., & Rahimi, A. (2013). Concept of spirituality: A conventional content analysis. Journal of qualitative research in health sciences, 2(1), 11-20. https://www.sid.ir/paper/215489/en Veraksa, A. N., Yakupova, V. A., Almazova, O. V., & Buhalenkova, D. A. (2016). Preschoolers’ fears: connection with cognitive and social development. Procedia-Social & Behavioral Sciences, 233, 22–26. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.10.119 Ward, B. A., & Young, T. A. (2008). Looking Twice at Illustrated Books. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 48(2), 7. https://scholarworks.wmich.edu/reading_horizons/vol48/iss2/7/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 391 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |