
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,301 |
نقش والدین در ارضای نیازهای اساسی روانشناختی فرزندان: مرور نظاممند | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 59-72 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2024.7803.1044 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه سپاهی1؛ میترا راستگو مقدم2؛ محمد رضا اسدی یونسی* 2 | ||
1کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش بیرجند | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
زمینه: نظریۀ خودتعیینگری بیان می دارد که ارضاء سه نیاز اساسی و جهانشمول خودمختاری، شایستگی و ارتباط، باعث انگیزش درونی در کودکان و نوجوانان شده و نقش محوری در بهزیستی و سازگاری ایشان دارد. این نظریه تأکید می کند که والدین، در تعامل با سایر افراد تأثیرگذار در زندگی فرزندان، نقشی اساسی در اجتماعی کردن فرزندان دارند و شیوه رفتار آنان به طور عمده ای میتواند بر ارضا یا بازداری نیازهای روانشناختی مؤثر باشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف مرور نظامند پژوهشهای (داخلی و خارجی) برای دستیابی به اقدامات و رفتارهای والدینی که بر ارضای نیازهای اساسی روانشناختی فرزندان تأثیر میگذارند، انجام شد. روش: پژوهش حاضر کیفی و با روش مرور سیستماتیک (مرور نظام مند) انجام شده است. پایگاههای اطلاعاتی ScienceDirect،ERIC ، Google Scholar، پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک)، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (سید)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) و پایگاه مجلات و نشریات ایران (مگ ایران) برای یافتن مقالات مرتبط با معیارهای ورود و خروج مشخص جستجو شدند. یافتهها: پس از طی مراحل شناسایی، غربالگری، ارزیابی و شمول، تعداد 23 مطالعه انتخاب شد و اقدامات والدینی در راستای ارضای نیازهای اساسی روان شناختی فرزندان از آنها استخراج شد. تعداد این اقدامات افزون بر 90 عنوان رفتار یا اقدام والدینی بود که به تفکیک سه نیاز خودمختاری، شایستگی و ارتباط ارائه و بر اساس شباهت، مقوله بندی شدند. نتیجهگیری: از نتایج ای مرور میتوان برای تهیه بسته های آموزشی معتبر و به کارگیری آن در راستای آموزش اقدامات والدینی مؤثر به والدین، برای ارتقای توانایی آنها برای ارضای نیازهای اساسی فرزندانشان استفاده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مرور نظاممند؛ مرور سیستماتیک؛ نقش والدین؛ نیازهای اساسی روانشناختی؛ تربیت فرزند؛ فرزندپروری؛ اقدامات والدینی | ||
مراجع | ||
Besharat, M. A., & Asghari, M. S. (2011) .The relation of perceived parenting with emotional intelligence. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 231-235. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.046 Besharat, M. A., Hooshmand, S. N., Rezazadeh, S. M. R., & Gholamali Lavasani, M. (2021).The moderating role of basic psychological needs satisfaction on the relationship between parenting styles and children's marital satisfaction. Journal of Family Psychology, 2(1), 15-28. https://www.ijfpjournal.ir/article_245501.html?lang=en
Baumeister, R., F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497–529. https://doi.org/10.1037/0033-2909.117.3.497 Benito‐Gomez, M., Williams, K. N., McCurdy, A., & Fletcher, A. C. (2020). Autonomy supportive parenting in adolescence: Cultural variability in the contemporary United States. Journal of Family Theory & Review, 12(1), 7–26. https://doi.org/10.1111/jftr.12362 Costa, S., Gugliandolo, M. C., Barberis, N., Cuzzocrea, F., & Liga, F. (2018). Antecedents and consequences of parental psychological control and autonomy support: The role of psychological basic needs. Journal of Social and Personal Relationships, 36(4), 1168–1189. https://doi.org/10.1177/0265407518756778 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “What” and “Why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/s15327965pli1104_01 Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2002). Overview of self-determination theory: An organismic dialectical perspective, In E. L. Deci & R. M. Ryan (Eds.), Handbook of self-determination research, 3-33. New York: University of Rochester Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2011). Levels of analysis, regnant causes of behavior and well-being: the role of psychological needs. Psychological Inquiry, 22(1), 17–22. https://doi.org/10.1080/1047840x.2011.545978 Deci, E. L., Ryan, R. M., Gagné, M., Leone, D. R., Usunov, J., & Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former eastern bloc country: A cross-cultural study of self-determination. Personality & Social Psychology Bulletin, 27(8), 930–942. https://doi.org/10.1177/0146167201278002 Deci, E. L., Eghrari, H., Patrick, B. C., & Leone, D. R. (1994). Facilitating internalization: the self-determination theory perspective. Journal of Personality, 62(1), 119–142. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1994.tb00797.x Di Pasquale, R., & Rivolta, A. (2018). A conceptual analysis of food parenting practices in the light of self-determination theory: relatedness-enhancing, competence-enhancing and autonomy-enhancing food parenting practices. Frontiers in Psychology, 9. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02373 Dinkelmann, I., & Buff, A. (2016). Children’s and parents’ perceptions of parental support and their effects on children’s achievement motivation and achievement in mathematics. A longitudinal predictive mediation model. Learning and Individual Differences, 50, 122–132. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.029 Ejei, J., Khezri azar, H., Babaei sangelaji, M., & Amani, J. A. (2009). Structural model of the relationships between the perceived teacher autonomy support, basic psychological needs, intrinsic motivation, and effort. Journal of Research in Psychological Health, 2(4), 47-56. http://rph.khu.ac.ir/article-1-129-en.html Farkas, M. S., & Grolnick, W. S. (2010). Examining the components and concomitants of parental structure in the academic domain. Motivation and Emotion, 34(3), 266–279. https://doi.org/10.1007/s11031-010-9176-7 Filak, V. F., & Sheldon, K. M. (2003). Student psychological need satisfaction and college teacher-course evaluations. Educational Psychology, 23(3), 235–247. https://doi.org/10.1080/0144341032000060084 Flamm, E. S., & Grolnick, W. S. (2013). Adolescent adjustment in the context of life change: The supportive role of parental structure provision. Journal of Adolescence, 36(5), 899–912. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2013.07.006 Grolnick, W. S., Raftery‐Helmer, J. N., Flamm, E. S., Marbell, K. N., & Cardemil, E. V. (2014). Parental provision of academic structure and the transition to middle school. Journal of Research on Adolescence, 25(4), 668–684. https://doi.org/10.1111/jora.12161 Grolnick W, Deci EL, Ryan R. (1997). Internalization within the family: The self -determination theory. In Gruse JE, Kaczynski L. Parenting and children`s internalization of values: A Handbook of Contemporary Theory. New York, Willey Press. Hoang, Thienhuong N.(2007). the relation between parenting and adolescent motivation. international journal of whole schooling, 3(2), 1-21. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ847476.pdf Joussemet, M., Landry, R., & Koestner, R. (2008). A self-determination theory perspective on parenting. Canadian Psychology, 49(3), 194–200. https://doi.org/10.1037/a0012754 Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., & Landry, R. (2005). A longitudinal study of the relationship of maternal autonomy support to children’s adjustment and achievement in school. Journal of Personality, 73(5), 1215–1236. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2005.00347.x Koestner, R., Ryan, R. M., Bernieri, F., & Holt, K. (1984). Setting limits on children’s behavior: The differential effects of controlling vs. informational styles on intrinsic motivation and creativity. Journal of Personality, 52(3), 233–248. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1984.tb00879.x Kurt, U., & Tas, Y. (2018). The relationships between parental involvement, students’ basic psychological needs and students’ engagement in science: A path analysis. journal of education in science, Environment and Health, 183–192. https://doi.org/10.21891/jeseh.436730 Grolnick, W.S. & Ryan, R.M. (1989). Parent styles associated with children's self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology, 81(2), 143-154. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.81.2.143 Landry, R., Whipple, N., Mageau, G., Joussemet, M., Koestner, R., DiDio, L., Gingras, I., Bernier, A., & Haga, S. M. (2008). Trust in organismic development, autonomy support, and adaptation among mothers and their children. Motivation and Emotion, 32(3), 173–188. https://doi.org/10.1007/s11031-008-9092-2 Niemiec, C. P., Lynch, M. F., Vansteenkiste, M., Bernstein, J., Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2006). The antecedents and consequences of autonomous self‐regulation for college: A self‐determination theory perspective on socialization. Journal of Adolescence, 29(5), 761–775. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2005.11.009 Patrick, H., Hennessy, E., McSpadden, K., & Oh, A. (2013). Parenting Styles and Practices in Children’s Obesogenic Behaviors: Scientific Gaps and future research Directions. Childhood Obesity, 9(1), 86. https://doi.org/10.1089/chi.2013.0039 Sadati Firoozabadi, S., & Moltafet, G. (2017). The mediating role of satisfying basic psychological needs on the relationship between parenting styles and mental health in gifted students. Iranian Journal Health Education Health Promot, 5(3), 203-212. http://journal.ihepsa.ir/article-1-553-en.html Skinner, E., Johnson, S., & Snyder, T. (2005). Six dimensions of parenting: A motivational model. Parenting. Science and Practice, 5(2), 175–235. https://doi.org/10.1207/s15327922par0502_3 Soenens, B., Deci, E. L., & Vansteenkiste, M. (2017). How parents contribute to children’s psychological health: the critical role of psychological need support. In M. L. Wehmeyer, K. A. Shogren, T. D. Little, & S. J. Lopez (Eds), Development of self-determination through the life-course (pp 171-187). Springer eBooks. https://doi.org/10.1007/978-94-024-1042-6_13 Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2010). A theoretical upgrade of the concept of parental psychological control: Proposing new insights on the basis of self-determination theory. Developmental Review, 30(1), 74–99. https://doi.org/10.1016/j.dr.2009.11.001 Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2005). Antecedents and outcomes of self-determination in 3 life domains: The role of parents’ and teachers’ autonomy support. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 589–604. https://doi.org/10.1007/s10964-005-8948-y Soenens, B., Vansteenkiste, M., & Van Petegem, S. (2014). Let us not throw out the baby with the bathwater: Applying the principle of universalism without uniformity to Autonomy-Supportive and controlling parenting. Child Development Perspectives, 9(1), 44–49. https://doi.org/10.1111/cdep.12103 Tanhaye reshvanloo, F., & Hejazi, E. (2012). Maternal and paternal involvement, autonomy support and warmth: predictors of adolescence self-esteem. International Journal of Behavioral Sciences, 5(4), 343-350. https://www.behavsci.ir/article_67752.html Veronneau, M., Koestner, R. F., & Abela, J. R. (2005). Intrinsic need satisfaction and well–being in children and adolescents: An application of the self–determination theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(2), 280–292. https://doi.org/10.1521/jscp.24.2.280.62277 Ulferts, H. (2020, June 10). Why Parenting Matters for Children in the 21st Century: An Evidence-Based Framework for Understanding Parenting and its Impact on Child Development. OECD Education Working Papers, No. 222. https://eric.ed.gov/?id=ED605927 Ummet, D. (2015). Self Esteem among College Students: A study of satisfaction of basic psychological needs and some variables. Procedia, Social & Behavioral Sciences, 174, 1623–1629. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.813 Urdan, T., & Schoenfelder, E. (2006). Classroom effects on student motivation: Goal structures, social relationships, and competence beliefs. Journal of School Psychology, 44(5), 331–349. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2006.04.003 Wuttke, A. (2016). Towards a self-determination theory of political motivation: The influence of need-supportive parenting on political engagement. https://ecpr.eu/Events/Event/PaperDetails/29758 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 292 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |