
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,312 |
نقد کتاب: تحلیل محتوای "مغز و آموزش" | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 73-82 اصل مقاله (1.38 M) | ||
نوع مقاله: نقد کتاب | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2024.7791.1039 | ||
نویسندگان | ||
زهرا رجب پور عزیزی* 1؛ محمود مهرمحمدی2 | ||
11) استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فروردین، قایمشهر، ایران | ||
22) استاد،گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه: یادگیری مبتنی بر مغز، به عنوان یک پارادایم نوین، چهارچوبی نظری برای یادگیری کارآمد، فرایند تدریس و شرایطی که سبب یادگیری بهتر در مغز میگردد فراهم میسازد. این اصول متخصصان را برای انتخاب و فراهم آوردن فضای مناسب یادگیری هدایت میکند. هدف: هدف اصلی این پژوهش، نقد و ارزشیابی کیفی کتاب مغز و آموزش بر اساس شاخصهای علمی و تعیین نقاط قوت و ضـعف آن است. روش: این مطالعه با روش پژوهش کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا به دو صورت شکلی و محتوایی، امتیازات و کاستیهای آن مورد مطالعه قرار گرفت. بر این اساس ترجمه کتاب « مغز و آموزش» اثر اریک جنسن ترجمه سپیده رضوی و لیلی محمدحسین از انتشارات مدرسه مورد نقد و بررسی قرار گرفت. یافتهها: ترجمه کتاب از نظر ساختار و سازماندهی مطالب، ویژگیهای نگارشی، مباحث اساسی دارای امتیازات لازم است. از سوی دیگر کتاب به دلیل نبود منبع پایان متنی، نبود جمعبندی و خلاصه بحث، طراحی رنگ و جلد مناسب ..... دارای کاستیهایی است. نتیجهگیری: رفع کاستیهای کتاب « مغز و آموزش» میتواند در افزایش اثرگذاری کتاب بر روی مخاطبان نقش قابل توجهی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مبتنی بر مغز؛ برنامهدرسی؛ آموزش؛ نقد کتاب؛ تحلیل محتوای کیفی | ||
مراجع | ||
Arshad, M., & Kasefi, S. (2021). The effect of brain-centered empowerment on the executive functions of students with mathematical learning disabilities. Community Health Journal, 15(2), 12-20. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23456248.1400.15.2.2.2 Awolola, S. A. (2011). Effect of brain-based learning strategy on students' achievement in senior secondary school mathematics in oyo state, Nigeria. Cypriot Journal of Educational Sciences, 6, 91-106. http://www.cjes.eu/ Bonomo, V. (2017). Brain-based learning theory. Journal of Education and Human Development, 6 (1), 27-43. https://doi.org/10.15640/jehd.v6n1a3 Bruner, J. (1996). The culture of education. Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press. Delrouz, K., & Qarabaghi, H. (2023). A critical review on the book "introduction to educational technology". Pizhuhish nāmah-i intiqādī-i mutūn va barnāmah hā-yi ̒ulūm-i insāni (Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences), 23(3), 29-55. https://doi.org/10.30465/crtls.2023.39404.2460 Duman, B. (2010). The effects of brain-based learning on the academic achievement of students with different learning styles. kuram ve uygulamada eğitim bilimleri, 10(4), 2077-2103. http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ919873.pdf Ebadi, T. (2017). The effectiveness of essay teaching method with brain-centered learning approach on students' academic self-efficacy beliefs and writing skills. Sociology of Education, 8, 80-93. https://ensani.ir/fa/article/387690 Eisner, E. W. (2002). Educational imagination: On the design and evalution of school programs (3rd Edition). Pearson. Hall, J. (2005). Neuroscience and education: What can brain science contribute to teaching and learning? The SCRE Centre, University of Glasgow. Hlebowitsh, P. (2012). When best practices aren’t: A schwabian perspective on teaching. Journal of Curriculum Studies, 44(1), 1–12. https://doi.org/10.1080/00220272.2011.637184 Jensen, E. P. (2008). A fresh look at Brain-based education. Phi Delta Kappan, 89(6), 408-417. https://doi.org/10.1177/003172170808900605 Jensen, E. P. (2009). Brain-centered learning: a new paradigm of education (S. Saifi and N. Nusrati., Trans.). Rushd Farhang Publications. Khalili Sadrabad, A., & Ebrahimi Qawam, S. (2013). Brain-based learning, a new strategy in learning. The 1st National Conference on Sustainable Development in Educational Sciences and Psychology, Social and Cultural Studies, Tehran, Mehr Arvand Institute of Higher Education. https://civilica.com/doc/320647 Lytle, S., & Cochran-Smith, M. (1992). Teacher research as a way of knowing. Harvard Educational Review, 62(4), 447–475. https://doi.org/10.17763/haer.62.4.4lm3811r1033431n McAteer T. C. (2010). Connecting brain research to classroom learning: A mixed-method study on how teachers apply brain research to their instruction. University of La Verne. https://researchworks.laverne.edu/esploro/outputs/doctoral Mekarina, M., & Ningsih, Y. P. (2017). The effects of brain based learning approach on motivation and students achievement in mathematics learning. Journal of Physics. Conference Series, 895, 012057. https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012057 Nouri, A., & Mehrmohammadi, M. (2010). Critical explanation of the place of neuroscience in the field of educational knowledge and practice. Advances in Cognitive Sciences, 12(2), 83-100. http://icssjournal.ir/article-1-110-en.html Noureen, G. h., Nisa Awan, R., & Fatim, H. (2017). Effect of brain-based learning on academic achievement of vii graders in mathematics. Journal of Elementary Education, 27(2), 85-97. https:// researchgate.net/publication/326224183 Saleh, S., & Mazlan, A. (2019). The effects of brain-based teaching with i-think maps and brain gym approach towards physics understanding. Journal Pendidikan IPA Indonesia, 8(1), 12-21. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i1.16022 Schön, D. A. (1992). The crisis of professional knowledge and the pursuit of an epistemology of practice. Journal of Interprofessional Care, 6(1), 49-63. https://doi.org/10.3109/13561829209049595 Saifi, S., Ebrahimigavam, S., & Farokhi, N. (2010). Effect of brain-based learning on comprehension and pace of learning of grade 3 primary school students. Journal of Educational Innovations, 9(2), 45-60. https://noavaryedu.oerp.ir/article_78925.html?lang=en Sousa, D. A. (2016). How the brain learns. Corwin Press on the Academic Achievement of Students with Different Learning Styles. Educational Sciences: Theory and Practice, 10(4):2077-103. Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and development. London: Heinemann Educationa Publishers. Talkhabi, M. (2008). Brain-based curriculum. Journal of Educational Innovations, 7(26), 127-150. https://www.sid.ir/paper/75344/en Talkhabi, M. (2012). The connection between neuroscience and education: Challenges and hopes. Advances in Cognitive Sciences, 14(2), 9-22. http://icssjournal.ir/article-1-480-en.html | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 128 |