
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,815 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,301 |
تحلیل محتوای انیمیشنهای سهگانۀ پاندای کونگفوکار از منظر مفاهیم مرتبط با اضطراب جدایی و روابط موضوعی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 13-20 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.6410.1020 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه شهامت ده سرخ* 1؛ غزاله قرائی2؛ حمیده پاک مهر3؛ ریحانه ارجمندنیا2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خیام، مشهد | ||
2کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه خیام، مشهد | ||
3دکتری برنامهریزی درسی، گروه علومتربیتی، دانشگاه بینالمللی امام رضا، مشهد | ||
چکیده | ||
زمینه: انیمیشنها یکی از پر مخاطبترین برنامهها در بین کودکان هستند که بهطور مستقیم بر آنان اثرگذاشته و علاوه بر جنبۀ سرگرمی و جذابیت، میتوانند بر اجتماعی شدن، شکلگیری عواطف و نحوۀ بروز آنها تأثیر گذار باشند. در نظریة روابط موضوعی، تجارب اولیۀ کودک در رابطه با مراقبینش، بر پاسخهای هیجانی به سیگنالهای جدایی و شرایط پریشانکنندۀ زندگی اثر میگذارد. هدف: با توجه به تأثیریپذیری کودک از انیمیشنها، این پژوهش با هدف بررسی محتوای انیمیشنهای سهگانۀ پاندای کونگ فوکار از منظر مفاهیم روابط موضوعی و اضطراب جدایی انجام شد. روش: پژوهش حاضر با طرح کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوا انجام شد. مؤلفههای مفاهیم مورد نظر، از نسخۀ هنجار شدۀ پرسشنامههای روابط موضوعی بل و اضطراب جدایی کودکان در ایران استخراج شدند. مؤلفهها، با بررسی نظر متخصصین حوزۀ کودک، اعتباریابی شدند و بررسی سه ارزیاب نشان داد که موارد استخراج شده معتبر هستند. سپس فراوانی صحنههایی که در انیمیشنهای مورد نظر حاوی این مؤلفهها بودند، مشاهده و ثبت شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، مفاهیم روابط موضوعی و اضطراب جدایی، در انیمیشنهای سهگانۀ پاندای کونگ فوکار وجود دارد. در بین سه نسخۀ انیمیشن پاندای کونگ فوکار، در انیمیشن دوم مفاهیم اضطراب جدایی بیشتر مشاهده شد؛ همچنین انیمیشن اول و دوم در مقایسه با قسمت سوم از مفاهیم روابط موضوعی بیشتری برخوردار بود. نتیجهگیری: فراوانی بیشتر مفاهیم روابط موضوعی اضطراب جدایی در انیمیشن دوم نشان میدهد که این قسمت بیشتر میتواند بر مشکلات روابط موضوعی و اضطراب کودکان تأثیرگذار باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط موضوعی؛ اضطراب جدایی؛ انیمیشن پاندای کونگ فوکار؛ تحلیل محتوا؛ کودکان | ||
مراجع | ||
A’diilah, N., & Somantri, I. (2017). Efektifitas terapi mendongeng terhadap kecemasan anak usia toddler dan prasekolah saat tindakan keperawatan. Journal Keperawatan Padjadjaran, 4(3). https://doi.org/10.24198/jkp.v4i3.287 Astuti, U., Hartono, H., & Sunawan, S. (2020). The influence of parental attachment toward early childhood children’s separation anxiety. Journal of Primary Education, 9(5), 501–510. https://doi.org/10.15294/jpe.v9i5.43210 Bell, M. D. (1995). Bell object relations and reality testing inventory (BORRTI). Western Psychological Services. Bashir, H., & Javaheri, J. (2017). Analyzing Hollywood’s animations movies with training approach. Journal of Iranian Cultural Research, 10(1), 87-116. https://doi.org/10.22631/ijcr.2017.329 Duch, H., Fisher, E. M., Ensari, I., & Harrington, A. (2013). Screen time use in children under 3 years old: A systematic review of correlates. The International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity, 10(1), 102. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-102 Danaei, D., Jamali, H. R., Mansourian, Y., & Rastegarpour, H. (2020). Comparing reading comprehension between children reading augmented reality and print storybooks. Computers and Education, 153, 103900. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103900 Diergarten, A. K., Möckel, T., Nieding, G., & Ohler, P. (2017). The impact of media literacy on children’s learning from films and hypermedia. Journal of Applied Developmental Psychology, 48, 33–41. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2016.11.007 Grazzani, I., Ornaghi, V., & Crugnola, C. R. (2015). Emotion comprehension and attachment: A conversational intervention with school-aged children. Revue Européenne De Psychologie appliquée, 65(6), 267–274. https://doi.org/10.1016/j.erap.2015.10.004 Garza, M., Akleman, E., Harris, S., & House, F. (2019). Emotional silence: Are emotive expressions of 3d animated female characters designed to fit stereotypes. Women’s Studies International Forum, 76, 102252. https://doi.org/10.1016/j.wsif.2019.102252 Ghilzai, S. A., Alam, R., Ahmad, Z., Shaukat, A., & Noor, S. S. (2017). Impact of cartoon programs on children’s language and behavior. Insights in Language Society and Culture, 2, 104-126. https://www.researchgate.net/publication/323523698_Impact_of_Cartoon_Programs_on_Children's_Language_and_Behavior Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2008). Family therapy: An overview. Thomson Brooks/Cole. http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/43299/1/48.pdf Haddon, L. (2013). Mobile media and children. Mobile Media & Communication, 1(1), 89–95. https://doi.org/10.1177/2050157912459504 Hansson, L., Lexén, A., & Holmén, J. (2017). The effectiveness of narrative enhancement and cognitive therapy: A randomized controlled study of a self-stigma intervention. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 52(11), 1415–1423. https://doi.org/10.1007/s00127-017-1385-x Hu, Y., Cai, Y., Tu, D., Guo, Y., & Liu, S. (2020). Development of a computerized adaptive test for separation anxiety disorder among adolescents. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01077 Heider, F., & Simmel, M. (1944). An experimental study of apparent behavior. American Journal of Psychology, 57(2), 243. https://doi.org/10.2307/1416950 Jin, Y., Jiang, A., Jiang, W., Wu, W., Ye, L., Kong, X., Liu, L., & Jin, Z. (2021). Self-produced audio-visual animation introduction alleviates preoperative anxiety in pediatric strabismus surgery: A randomized controlled study. BMC Ophthalmology, 21(1), 1415-1423. https://doi.org/10.1186/s12886-021-01922-6 Köse, S., & Arıkan, D. (2020). The effects of cartoon assisted endoscopy preparation package on children’s fear and anxiety levels and parental satisfaction in Turkey. Journal of Pediatric Nursing, 53, 72–79. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2020.02.010 Krippendorff, Clos. (2019). Content analysis (H. Naibi, Trans.). Nashre Ney. (Original work published 1980). Lee, C. S., & Choi, J. (2018). Early childhood and media representation: How does south korean animation pororo the little penguin reproduce patriarchal family ideology?. Animation, 13(2), 116–130. https://doi.org/10.1177/1746847718783643 Mendez, X., Espada, J. P., Orgilés, M., Hidalgo, M. D., & García-Fernández, J. M. (2008). Psychometric properties and diagnostic ability of the separation anxiety scale for children (SASC). European Child & Adolescent Psychiatry, 17(6), 365–372. https://doi.org/10.1007/s00787-008-0678-8 Praveen, C. K., & Srinivasan, K. (2022). Psychological impact and influence of animation on viewer’s visual attention and cognition: A systematic literature review, open challenges, and future research directions. Computational and Mathematical Methods in Medicine, (1), 1–29. https://doi.org/10.1155/2022/8802542 Ratajska, A., Brown, M. I., & Chabris, C. F. (2020). Attributing social meaning to animated shapes: a new experimental study of apparent behavior. American Journal of Psychology, 133(3), 295–312. https://doi.org/10.5406/amerjpsyc.133.3.0295 Sekhavatpour, Z., Khanjani, N., Reyhani, T., Ghaffari, S., & Dastoorpoor, M. (2019). The effect of storytelling on anxiety and behavioral disorders in children undergoing surgery: A randomized controlled trial. Pediatric Health, Medicine and Therapeutics, 10, 61–68. https://doi.org/10.2147/phmt.s201653 Sadeghi, M., & Monirpour, N. (2022). Predicting separation anxiety in primary school children based on mothers' personality structure and thematic relationships. Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal, 11(8), 103-110. http://frooyesh.ir/article-1-3421-en.html St Clair, M. (1996). Object relations and self psychology: An introduction. Thomson Brooks/Cole Publishing Co. Takacs, Z. K., & Bus, A. G. (2016). Benefits of motion in animated storybooks for children’s visual attention and story comprehension, an Eye-Tracking study. Frontiers in Psychology, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01591 Van Rooij, M. (2019). Carefully constructed yet curiously real: How major american animation studios generate empathy through a shared style of character design. Animation, 14(3), 191–206. https://doi.org/10.1177/1746847719875071 Yang, T. (2019). Research on the influence of the nature and behavior of animated characters on the audience. Proceedings of the 4th International Conference on Contemporary Education, Social Sciences and Humanities, 329. https://doi.org/10.2991/iccessh-19.2019.194 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |