- اتینگهاوزن، ریچارد، گرابر، والگ، (۱۳۹۶)، هنر و معماری اسلامی، مترجم: یعقوب آژند، تهران: نشر سمت.
- اعظمی، زهرا، شیخ الحکمایی، محمد علی، شیخ الحکمایی، طاهر، (13۹۴)، «مطالعه تطبیقی نقوش گچبریهای کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، دوره ۱۸، شماره۴، صفحهی۱۵ـ۲۴.
- انصاری، جمال، (۱۳۶۵)، «گچبری دوران ساسانی و تأثیر آن بر هنرهای اسلامی»، پایگاه مجلات تخصصی پایگاه نور، شمارهی ۱۳، صفحهی ۳۷۳ـ ۳۱۸.
- پارو، آندره،(۱۳۹۱)، سومر و اکد، ترجمه ی محمد رحیم صراف و منیژه ابکائی خاوری، تهران: نشر سمت.
- پارسا زاده، عبدالعلی، (۱۳۹۴)، نمادهای ایران باستان، تهران: نشر آروَن.
- پوپ، آرتور، (۱۳۹۱) معماری ایران، مترجم: غلامحسین صدریافشار، تهران: نشر دات.
- پوپ، آرتور، اکرمن، فیلیس، جلد سوم، (۱۳۹۰)، سیری در هنر ایران، ترجمهی زیر نظر سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی.
- پوپ، آرتور، (۱۳۳۸)، شاهکارهای هنر ایران، ترجمهی پرویز ناتل خانلری، تهرانک انتشارات علمی و فرهنگی.
- حیدری، نفیسه، (۱۳۹۹)، بررسی نقشمایهی مارپیچ (اسپیرال) در نقوش تزیینی گچبری دورهی ساسانی تا قرون میانی اسلامی در ایران، پایاننامه کارشناسیارشد رشتهی تاریخ هنر ایران باستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
- حیدرنتاج، وحید، مقصودی، میترا، (۱۳۹۸)، «مقایسەی تطبیقی مضامین مشترک گیاهان مقدس در نقشمایههای گیاهی معماری پیش از اسلام ایران و آرایههای معماری دوران اسلامی (با تأکید بر دورۀ امویان و عباسیان)»، مجله باغ نظر، 16 (71): ۳۵ـ۵۰.
- خالدیان، ستار، (1387)، «تاثیر هنر ساسانی بر سفال دوره اسلامی»، باستان پژوهی، (16): 19-30.
- خزایی، محمد، (۱۳۸۵)، «نقش تزئینات هنر ساسانی در شکل گیری هنر اسلامی در سده های سوم تا پنجم هجری»، فصلنامه نگره، سال دوم شماره دو، صفحهی۴۱ـ ۵۱.
- خزایی، محمد، (1382)، «نمادگرایی در هنر اسلامی»، هنر اسلامی، مجموعه مقالات اولین همایش هنر اسلامی، تهران: پژوهشکده مطالعات هنر اسلامی.
- خسروی، مریم، طاهری، علیرضا، (۱۳۹۷)، «بررسی تطبیقی نقوش براق در نگاره های معراج دوران اسلامی با برخی از لگامهای مفرغی لرستان»، مطالعات باستانشناسی، دورەی 10، شمارەی 2، پاییز و زمستان، 67ـ ۸۱.
- دیماند، موریس اسون، (۱۳8۹)، راهنمای صنایع اسلامی، مترجم: عبداللّه فریار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- رایس، دیوید تالبوت، (۱۳۹۷)، هنر اسلامی، مترجم: ماهملک بهار، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- رفیع فر، جلالدین، (۱۳۹۲)، «آیکونو گرافی نماد پلنگ و مار در آثار جیرفت (هزارهی سوم قبل از میلاد)»، پژوهشهای باستانشناسی ایران، شمارهی ۴، صفحهی ۳۶-۷.
- رید، جولین، (۱۳۹۲)، بینالنهرین، ترجمه: آذر بصیر، تهران: نشر امیرکبیر.
- زمانی، عباس، (۱۳۹۰)، تاثیر هنر ساسانی بر هنر اسلامی، تهران: انتشارات اساطیر.
- سجادی، علی، (۱۳۸۳)، «هنر گچبری در معماری اسلامی»، مجلهی دایره المعارف بزرگ اسلامی، شمارهی ۲۵، صفحهی ۲۱۴ ـ ۱۹۴.
- سرافراز، علی اکبر، جوادی، شهره، علیان، علمدار، (۱۳۹۱)، «نقوش سردر جورجیر و تأثیرپذیری آن از هنر ساسانی»، باغ نظر، سال نهم، شماره ۲۲، ۳ـ۱۰.
- شافعی، آزاده، مبینی، مهتاب، (۱۳۹۴)، «نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی با تأکید بر نقوش برجسته، فلزکاری و گچبری»، جلوه هنر، شماره 14، پاییز و زمستان، صفحهی ۶۳ـ۴۵.
- شوالیه، ژان، گربران،آلن، (۱۳۸۸)، فرهنگ نمادها و نشانهها، مترجم: سودابه فضایلی، تهران: نشر جیحون.
- طاهری، صدرالدین، (139۶)، نشانهشناسی کهنالگوها در هنر ایران و سرزمینهای همجوار، تهران: نشر شورآفرین.
- کرافورد، هریت، (۱۳۸۷)، سومر و سومریان، مترجم: زهرا باستی، تهران: انتشارات سمت.
- کرسول، کی.ای.ســی (۱۳۹۳)، گذری برمعماری متقدم مســلمانان، ترجمهی مهدی گلچینعارفی، تهران: نشر فرهنگستان هنر.
- کروگر، ینس، (۱۳۹۶)، تزیینات گچبری ساسانی، مترجم: فرامرز نجدسمیعی، تهران: انتشارات سمت.
- کونل، ارنست، (۱۳۵۵)، هنر اسلامی، مترجم: مهندس هوشنگ طاهری، انتشارات توس.
- گیریشمن، رومن، (۱۳۷۸)، بیشاپور، مترجم: اصغر کریمی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
- گریشمن، رومن، (۱۳۷۵)، چغازنبیل، (دور- اونتاش)، مترجم: اصغر کریمی، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
- گریشمن، رومن، (۱۳۹۰)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، مترجم: بهرام فرهوشی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- مبینی، مهتاب، شاکرمی، طیبه، شفیعی نیا، اکبر، (۱۳۹۷)، «بررسی تطبیقی تزیینات گچبری سیمره با مسجد نه گنبد بلخ و سامرا در دوره عباسی»، نشریه هنرهای زیبا، هنرهای تجسمی، دوره ۲۳، شماره ۱.
- مجیدزاده، یوسف، (۱۳۸۰)، تاریخ و تمدن بینالنهرین، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- محمدیفر، یعقوب، امینی، فرهاد، (۱۳۹۴)، باستانشناسی و هنر ساسانی، تهران: شاپیکان
- مشبکی اصفهانی، علیرضا، صفایی، نرگس، (۱۳۹۷)، «سیر پیدایش نقوش گیاهی در صدر اسلام (با رویکرد ویژه به نقوش اسلیمی و ختایی)»، نگارینه هنر اسلامی، شماره دهم، صفحهی ۴۰ـ۳۲.
- مورگات، آنتون، (۱۳۹۲)، هنر بینالنهرین باستان(هنر کلاسیک خاور نزدیک)، مترجم: زهرا باستی، محمد رحیم صراف، تهران: نشرسمت.
- نوایــی، کامبیــز (۱۳۷4)، «نکاتــی پیرامون نقوش اســلامی، مجموعه مقالات ســومین کنگره تاریــخ معماری و شهرســازی ایران»، تهران، ســازمان میراث فرهنگی کشور، جلد دوم، ۲80ـ۲۷۱.
- ویلکینسون، چارلز،(۱۳۹۱)، نیشابور، مترجم: هادی بکائیان، تهران: نشر مرندی.
- هرتسفلد، ارنست امیل، (۱۳۸۱) ایران در شرق باستان، ترجمۀ همایون صنعتی زاده، تهران، دانشگاه باهنر و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- هزاوه، بهتاش، (۱۳۸۹)، سیر پیدایش و تحول نقوش در ایران، کارشناسی ارشد، دانشکدهی هنر و معماری دانشگاه علم و فرهنگ.
- هرمان، جورجینا، (370)، تجدید حیات فرهنگ و تمدن ایران باستان، مترجم: مهرداد وحدتی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- هلینبرند، روبرت، (۱۳۹۵)، معماری اسلامی، مترجم: باقر آیتاللهزادهی شیرازی، تهران: نشر روزنه.
- هیــل، درک، گرابــار، الــگ، (۱۳86)، معمــاری و تزیینات اســلامی، مترجم: مهــرداد وحدتیدانشمند، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- Al-Janabi,Tariq )1983(Islamie Archaeology in lraq:Recent Excavations at Samarra,World Archaeology, Islamic Archaeology, Vol.14, No.3, pp.305-327.
- Bier, Lionel, (1993), The Smithsonian Institution Ars Orientalis, The Sasanian Palaces and Their Influence in Early Islam Lionel Bier Ars Orientalis Vol. 23, Pre-Modern Islamic Palaces, pp. 57-66 (10 pages) Published .
- Al-Kazwini, B.M )1969(,the Abbasid palace an analytical study of its wall-ornaments, Durham theses, Durham University, Available at Durham E-Theses.
- David-Weill, J. (1952). Ernst Herzfeld.-Geschichte der Stadt Samarra. Archéologie, Art et histoire, 29(1), 162-163.
- Hattstein, Markus, (2015) Islam: Art and Architecture de, by Markus and Peter Delius (Editor).
- Grabar, Oleg, (1973),The formation of Islamic art, Paperback – September 10, by Yale University Press.
- Jansoz, Hamidreza, Sodaei, Bita, (2021) Influence of Ornamental Motifs of the Sassanid Period on the Ornamentation of the Vegetable-Islamic Painting of the Mosques of Al-e Buya: Case Studies of the Paintings of the Georgiere Mosque, Nain Mosque, and Zawarrah Mosque(107-128).
- Northedge, Alstair )2004(Abbasid earth architecture and decoration at Samarra Iraq, In The conservation of decorated surface on earthen architecture, Editted by Leslie Rainer and Angelyn Bass Rivera.5- 14.
Internet resources:
- Department of Ancient Near Eastern Art. “Animals in Ancient Near Eastern Art.” (February 2014)
- https://www.metmuseum.org/toah/hd/sass/hd_sass.htm
- https://www.metmuseum.org/art/collection/search/448171
- https://www.metmuseum.org/art/collection/search/450748
- Samarra stucco style C from the Islamic Museum in Cairo.
|