
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,799 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
خوانش شمایل شناسانه ی نقاشی«پری چنگ نواز سوار بر شتر درون ترکیبی» محفوظ در موزه ی هنر اسلامی برلین | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2023.5571.1643 | ||
نویسندگان | ||
سیده معصومه شاه چراغ* 1؛ فرنوش شمیلی2؛ علیرضا طاهری3 | ||
1دانشگاه هنر اسلامی تبریز. دانشکده هنرهای صناعی | ||
2دانشیار، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز‏ | ||
31 استاد تاریخ هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر, دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
نگارهی پری سوار بر شتر درون ترکیبیِ محفوظ در موزهی هنر اسلامی برلین را میتوان سر سلسلهی گونهای از نقش پردازی، در بازنمایی شتر درون ترکیبی، با پری سوار بر آن دانست که به دلیل جذابیتهای بصری و معنایی آن، نه تنها در محدودهی مکتب گورکانی، بلکه به مرور زمان، با کمی تغییرات، به یک نقش مورد علاقه در سایر مکاتب نقاشی هند بدل شد. نقش پردازی نگارههایی با تصویر موجودات درون ترکیبی، در سدههای 16 و 17م در مکتب گورکانی هند از محبوبیت بالایی برخوردار بودند. در این گونه آثار نمادین، نقش اصلی، نیم رخ حیواناتی چون: فیل، شتر، اسب و غیره بود که درون پیکرهی آن ها از تمام یا بخشی از بدن موجودات دیگر تشکیل میشد. این مقاله با رویکردی کیفی، در راستای اولویت قراردادن به ساختار محتوایی اثر، با استفاده از روش شمایل شناسی و بهره گیری از منابع کتابخانهای و اینترنتی، سعی در یافتن پاسخ این سوالات دارد: - با توجه به نمادها و نشانههای موجود در اثر، مضمون این نقاشی چیست؟ - این نقاشی به طور ضمنی به کدام رویداد تاریخی اشاره دارد؟ - در مرحلهی تفسیر شمایل شناسانه چه معنایی دریافت میشود؟ نتایج حاصل از توصیف، تحلیل و تفسیر این نقاشی نشان میدهد که مضمون اصلی اثر در سطح دوم و تحلیل، «عشق» و اهمیت مقام «معشوق» نزد عاشق است به طوری که جایگاه او بالاتر از همه، حتی خود عاشق قرار دارد. همچنین آن میتواند اشاره به ماجرای عشقی بد فرجام، منسوب به سلیم، پسر اکبر شاه گورکانی داشته باشد. بعلاوه در سطح سوم و تفسیر، معنای ذاتی اشاره به قلمرو گورکانی در زمان خلق اثر دارد که در صلح و آرامش بوده و توسط فرمانروایی قدرتمند، عادل، باشکوه و ملکوتی رهبری میشود؛ به طوری که همهی مردم در آن با صلح و امنیت زندگی میکنند. واژگان کلیدی: هند، نقاشی مغول، نقاشی گورکانی، پری چنگ نواز، شتر درون ترکیبی، شمایل شناسی | ||
کلیدواژهها | ||
هند، نقاشی مغول، پری چنگ نواز، شتر درون&rlm؛ ترکیبی، شمایل شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 239 |