
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 317 |
تعداد مقالات | 3,337 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,610,489 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,630,649 |
میزان توجه به ابعاد پنجگانۀ سلامت در محتوای کتب درسی علوم تجربی دورۀ ابتدایی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 47-56 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.5726.1015 | ||
نویسندگان | ||
مجید کهرازهی* 1؛ نورمحمد براهویی مقدم2 | ||
1کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان | ||
2مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان | ||
چکیده | ||
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در مدارس و برنامهریزی اصولی برای سلامت نسل آینده کشور، یکی از شاخصهای مهم و اصولی و زیر بنای توسعۀ کلان جامعه در همۀ ابعاد آن است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی علوم تجربی دورۀ ابتدایی براساس میزان توجه به ابعاد پنجگانۀ سلامت (جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی و زیست محیطی) است. روش پژوهش تحلیل محتوا است و برای گردآوری دادهها از فهرست بازبینی محققساخته استفاده شد. جامعۀ آماری مشتمل بر کتب درسی علوم تجربی پایۀ اول تا ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹ -۱۳۹۸ در قالب ۸۱ درس و ۶۴۴ صفحه بود. واحد تحلیل نیز شامل تمام صفحات (شامل متون، تصاویر، فعالیتها و پرسشها) بود که برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی و درصد) استفاده شد. یافتهها نشان داد، کتاب علوم تجربی پایۀ اول و پنجم ابتدایی به مولفۀ سلامت جسمی و پایههای دوم، سوم، چهارم و ششم به بعد زیست محیطی بیشتر پرداختهاند و در مقابل، در علوم تجربی پایههای اول، سوم، چهارم، پنجم و ششم به مولفۀ سلامت معنوی و کتاب علوم دوم به سلامت روانی کمترین توجه مشاهده شد. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که محتوای کتب علوم تجربی دورۀ ابتدایی به تمامی ابعاد پنجگانۀ سلامت پرداخته است اما میزان توجه به برخی از ابعاد سلامت از یکنواختی، تعادل و فراوانی مطلوبی برخوردار نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ علوم تجربی؛ مولفههای سلامت؛ ابعاد پنجگانۀ سلامت؛ روش کیفی | ||
مراجع | ||
Abdollahi, M. (2022). Rahbord magham moazam rahbari dar hamrahi amniat va manafh meli ba vahdat eslami dar rastay salamat manavy jameah ]The Strategy of the Supreme Leader in Matching Security and National Interests with Islamic Unity in Line with Spiritual Health of the Society[. Islamic Life Style, 6(1), 250-255. URL: http://islamiclifej.com/article-۱-۱۲۶۷-fa.html Abedini Baltork, M., Asadnai, M., & Aghili, R. (2013). Barresi vazayt amozesh salamat dar ketabhay darsi dorh ebtedayi iran ]The Status of Health Education in Iranian Elementary School Books[. Journal of Health & Development, 1(4), 245-254. Abedini Baltork, M., Mansoori, S., & Torabipour, M. (2019). Erteghay salamat dar jameah az tarigh amozesh salamat ejtemai dar kotob darsi ]Promoting Community Health through Social Health Education in Textbooks[. Health Research Journal, 4(4), 235-243. Azimi, M., Adib, Y., & Matlabi, H. (2017). Motabeghat barnamh darsi amozesh behdasht va erteghay salamat dar ketabhay darsi dorh sheshom ebtedayi bar asas mafrozh hay nezam salam ]Curriculum for health education and health promotion of all sixth grade textbooks based on the assumptions of the health system[. Education Strategies in Medical Sciences, 15(1), 83-96. URL: http://sjsph.tums.ac.ir/article-1-5481-fa.html Bland, C. J., & Bergquist, W. H. (2016). The Vitality of Senior Faculty Members: Snow on the Roof – Fire in the Furnace. ASHE– ERIC Higher Education Report. Carelton- Huge, A., & Huge, J. W. (2010). Challenges and Opportunities for evaluating environment education porogram. Evaluating and porogram planning, 33(2), 159 – 164. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2009.07.005 Dehghani, M. (2009). Tahlil mohtovay ketabhay talimat ejtemai dorh abtedayi bar asas maharthay ejtemai ba tavajoh bh didgah hay amozgaran ]content analysis of primary schools social science textbooks from social skills perspective and teachers viewpoints on that[. journal of educational innovations, 8(31), 121-148. EsteinHausen, R. (2016). Investigating the relationship between experienced dimensions of intimacy and marital adjustment and mental health. Issues in Accounting Education, 28- 43. Ghandi, A., Jalilpiran, E., Layeghi, R., & Bahrieniborojeni, M. (2016). Tahlil mohtavay ketab farsi maharat khoandari payh dovom ebtedayi bar asas moalefhahay amozesh salamt ]Content analysis of Persian book of second grade elementary reading skills based on health education components.[ The Second International Conference on New Research in the Field of Educational Sciences and Psychology and Social Studies in Iran, Qom. Gholami, A., Mahmoudi Gojedi, M., & Dehghani, M. (2018). Tahlil mohtavay ketabhay olom dorh ebtedayi az manzar magholhhay sh ganh savad taghzihiy ]Content analysis of elementary science books in terms of three categories of nutritional literacy[. Quarterly Journal of Education Studies, 4(13), 67-90. Hadidchi, Z., Nateghi, F., & Seyfi, M. (2020). Barresi vaziyat mojod amozesh behdasht ravani dar barnamhhay dars dorh motavasseth aval ]Assessing the current status of mental health education in the curriculum of the first secondary school[. Sociology of Education, 6(1), 121-131. https://doi.org/10.22034/ijes.2021.242019 Haery, S. M., Tehrani, H., Olyaeimanesh, A., & Nedjat, S. (2016). Factors influencing the social health of employees of the ministry of health and medical education in Iran. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion, 3(4), 311-318. URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-526-en.html Hampson, G. P. (2012). Ecological education for the long emergency. Futures, 44(1), 71– 80. https://doi.org/10.1016/j.futures.2011.08.009 Hatami, H., Razavi, S. M., Eftekhar Ardabili, H., Majlese, F., Seyednozadi, M., & Parizadeh, M. J. (2019). Ketab jama bhedasht omomi (vyrast chaharom) ]Comprehensive book of public health (4nd ed[(. Arjmand Publications. Helmsaresht, P., & Delpishe, E. (1998). Osol bhdasht fardi: moshtamel bar bhdasht kolih aza badan va meyarhay bhdashti dar zendegi fardi ]Principles of personal hygiene: Includes: hygiene of all body organs and health criteria in individual life[. Chehr Publications. Izadi, S., Salehiemran, E., Fathivajargah, K., & Abedinibeltork, M. (2010). Tajzih va tahlil mohtavay ketabhay darsi dorh ebtedayi bar asas moalefhhay amozesh salamat ]Content analysis of elementary school textbooks based on health education components[. Educational innovations, 9(33), 139-162. JamalvandM., & Dodangeh, M. K. (2015). Tahlil mohtavay kotob olom tajrobi dovom va panjom ebtedayi bar asas moalefhhay amozesh salamt pishnahadi sazman bhdasht jahani ]Content analysis of the second and fifth elementary experimental science books based on the components of health education proposed by the World Health Organization (WHO)[. National Conference on Primary Education, Birjand University .SID. https://sid.ir/paper/860580/fa Javanmard, F. S., Askarifard Jahromi, F., & Doostbin, F. (2015). Tahlil mohtavay ketabhay talimat ejtemai va olom tajrobi dorh ebtdayi iran bh lahaz tavajoh bh moazalat zist mohiti ]Content analysis of social education and experimental sciences textbooks in elementary school in Iran in terms of attention to environmental problems[. The Second International Conference on Environment and Natural Resources of Kharazmi Higher Institute of Science and Technology, Shiraz. Mohammadimehr, M. (2010). Ravesh tahlil mohtava (rahnamay amali tahghigh) (chap dovom) ]Content analysis method (practical research guide) (2nd Ed)[. Danesh Publications. Pakar, Z., Soleimanifard, S., & Torabideloui, M. (2017). Tahlil mohtavay ketabhay olom shesh payhi dabestan ba moalefh salamat ]Content analysis of six-grade elementary school science books with health component[. International Conference on Psychology, Educational and Behavioral Sciences, Tehran. Piri, M., & Mohammadi Moulod, S. (2018). Barresi moalefhhay tahavol nezam salamt dar barnamh darsi olom tajrobi dorh ebtedayi ba teknik Antropi Shanon ]A Review of the Health System Development Components in the Science Curriculum in Primary Schools: Shannon's Entropy Technique[. Journal of Health, 9(4), 462- 474. URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-۱-۱۶۳۶-fa.html Potvin, L., & Jones, C. M. (2011). Twenty- five years after the Ottawa Charter: the critical role of health promotion for public health. Can J Public Health, 102(4), 244-248. Saheb yar, H., & Zavvar, T. (2019). Tahlil mohtavay ketabhay payhhay dorh aval ebtedayi bar asas mafrozh hay nezam amozesh salamat: model Antropi Shanon ]Content Analysis of First Elementary School Grades’ Textbooks Based on Assumptions of Health Education System. Shannon Entropy Model[. Journal of Health Education and Health Promotion, 7(1), 21-29. URL: http://journal.ihepsa.ir/article-1-935-fa.html Sajadi, H., & Sadrolsadat, S. J. (2004). Shakhes hay salamat ejtemai ]Social health indicators[. Journal of political and economic information, 19(3 & 4), 244- 253. Unicef (1997). Life skills Education in schools. World Health Organization Geneva (2003). Understanding skills- Based Health Education& Life skills.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 536 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |