
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,537 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,236 |
میزان توجه به ابعاد پنجگانۀ سلامت در محتوای کتب درسی علوم تجربی دورۀ ابتدایی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 47-56 اصل مقاله (1.02 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.5726.1015 | ||
نویسندگان | ||
مجید کهرازهی* 1؛ نورمحمد براهویی مقدم2 | ||
1کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان | ||
2مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان | ||
چکیده | ||
آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در مدارس و برنامهریزی اصولی برای سلامت نسل آینده کشور، یکی از شاخصهای مهم و اصولی و زیر بنای توسعۀ کلان جامعه در همۀ ابعاد آن است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی علوم تجربی دورۀ ابتدایی براساس میزان توجه به ابعاد پنجگانۀ سلامت (جسمی، روانی، معنوی، اجتماعی و زیست محیطی) است. روش پژوهش تحلیل محتوا است و برای گردآوری دادهها از فهرست بازبینی محققساخته استفاده شد. جامعۀ آماری مشتمل بر کتب درسی علوم تجربی پایۀ اول تا ششم ابتدایی در سال تحصیلی ۹۹ -۱۳۹۸ در قالب ۸۱ درس و ۶۴۴ صفحه بود. واحد تحلیل نیز شامل تمام صفحات (شامل متون، تصاویر، فعالیتها و پرسشها) بود که برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار توصیفی (جداول فراوانی و درصد) استفاده شد. یافتهها نشان داد، کتاب علوم تجربی پایۀ اول و پنجم ابتدایی به مولفۀ سلامت جسمی و پایههای دوم، سوم، چهارم و ششم به بعد زیست محیطی بیشتر پرداختهاند و در مقابل، در علوم تجربی پایههای اول، سوم، چهارم، پنجم و ششم به مولفۀ سلامت معنوی و کتاب علوم دوم به سلامت روانی کمترین توجه مشاهده شد. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش حاضر حاکی از آن است که محتوای کتب علوم تجربی دورۀ ابتدایی به تمامی ابعاد پنجگانۀ سلامت پرداخته است اما میزان توجه به برخی از ابعاد سلامت از یکنواختی، تعادل و فراوانی مطلوبی برخوردار نبوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ علوم تجربی؛ مولفههای سلامت؛ ابعاد پنجگانۀ سلامت؛ روش کیفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 520 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 490 |