
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 317 |
تعداد مقالات | 3,337 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,610,441 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,630,631 |
بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب نام: مطالعهای به روش بنیادبخشی نظریه | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 37-46 اصل مقاله (924.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.6494.1021 | ||
نویسندگان | ||
لیلا طالب زاده شوشتری* 1؛ احمد خامسان2؛ معظمه بهلگردی3 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند | ||
3کارمند استانداری خراسان جنوبی، کارشناس ارشد علوم اجتماعی، خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب نام بود و با توجّه به هدف درک پدیدۀ انتخاب نام فرزندان و نیاز به فهمیدن و کشف پیچیدگیهای فرآیند آن، به روش پژوهش کیفی بنیادبخشی نظریه انجام شده است. جامعه آماری، کلیّه خانوادههایی بودند که در سال 1397 برای ثبتنام و گرفتن شناسنامه فرزندشان به اداره ثبت و احوال شهر بیرجند مراجعه داشتهاند که از این تعداد 38 نفر از والدین شهر بیرجند دارای فرزند خردسال به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و اطلاعات با مصاحبۀ نیمهساختارمند گردآوری شدند. یافتهها در چهار دستۀ شرایط زمینهساز، مداخلهگر (محیطی)، عوامل علی و پیامدهای انتخاب نام مقولهبندی و الگوی نامگذاری ارائه شد. مهمترین عوامل زمینهساز شامل عوامل «مذهبی، آگاهی والدین از ریشه و معنای نام، باورهای شخصی زوجین، توجه به تازه و تک بودن نام، ریشه ملی و ایرانی داشتن و اصیل بودن نام، هم آوا بودن با نام خواهر و برادراش و نام خانوادگی، توجه به زبانشناسی نام و زمان (فصل)» بود. مهمترین عوامل مداخلهگر شامل «نگاه اطرافیان و نظرات اطرافیان (خانوادهها)، مد و با کلاس بودن، فرهنگ، تأثیر رسانهها» میباشد و مهمترین عوامل علی شامل «مسئول بودن در قبال نام و بازخواست نشدن از طرف فرزند، شرایط و اتفاق خاص، زنده نگهداشتن نام یکی از عزیزان، تاثیرگذاشتن در شخصیت فرزندان، آرامش بخش بودن نام برای والدین و الگو گرفتن از نام بچههای دوستداشتنی» بود. با توجه به این عوامل سه پیامد مهم نیز از جمله «شکلگیری هویت مذهبی در فرزندان، حفظ کلاس و طبقه اجتماعی خانواده و شکلگیری هویت ملی در فرزندان» مطرح شد. نتایج پژوهش نشان داد، در سالهای اخیر تحولاتی در شیوه نامگذاری فرزندان صورت گرفته است که این پدیده هم معلول و هم علت تغییر در ارزشها و باورهای حاکم بر جامعه است. | ||
کلیدواژهها | ||
بنیادبخشی نظریه؛ نام؛ نامگذاری | ||
مراجع | ||
Abdi, A. (2000). Chahar pajohesh dar gamehshenasy farhang [Four researches in the sociology of culture]. Third. Ahmadi, B., Zandi, B., Najafian, A., & Rovshan, B. (2018). Barresy namgozary ashkhas dar Banh az dydgah namshenasy egtemaey [Personal Naming in Baneh, a Socio-Onomastic Study]. Journal of Western Iranian Languages and Dialects, 6(22), 1-19. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23452579.1397.6.22.1.9 Aksholakova, A. (2014). Proper name as a clue symbol of identity. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 112, 465-471. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.1190 Algeo, J. (1992). Onomastics. In: Tom Mcarthur (Ed), the Oxford Companion to the English Language. Oxford University Press. Al-Qawasmi, A. H., & Al-Haq, F. A. A. (2016). A Sociolinguistic study of choosing names for newborn children in Jordan. International Journal of English Linguistics, 6(1), 177-186. http://dx.doi.org/10.5539/ijel.v6n1p177 Anizadeh, A., & Chehri, B. (2012). Naqsh magmoehhay televyzyony dar farhang namgozyny [The role of television series in naming culture]. Iranian People's Culture, 4(34), 9-28. Arabi, A., & Mohammadi, M. (2010). Barresy rabeth byn masraf resanhay va namgozyny [Investigating the relationship between media consumption and naming]. Tehran: Civil Registry Organization. Benzines, K. M., & Allen, M. N. (2001). Symbolic interactionism as a theoretical perspective for multiple method research. Journal of Advanced Nursing, 33(4), 541-547. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2001.01680.x Chambers, J. K. (2006). Sociolinguistic theory: Linguistic variation and its social significance. Black well Publishers. Danesh, Y., &Ghorbani, A., A. (2018). Barresy avamel egtemaey farhangy moather bar namgozyny kvdakan tavasot khanevadhhay irani (motaleh moredy ostan Hormozgan) [Socio-cultural factors affecting the name selection of children by Iranian families (case study Hormozgan Province)]. Journal of Participation and Social Development, 3(5), 87-109. http://jpsd.hormozgan.ac.ir/article-1-104-en.html Hosseinian Moghadam, H. (2013). Zybashenasy namha dar sabk zendegy ahl byt (e) [Aesthetics of names in the lifestyle of Ahl al-Bayt]. History of Islam in the mirror of research, 11(37), 5-30. Imani, M. T., Jalili, R., & Nemati, M. (2011). Barresy negaresh bh hovyat eslamy irani ba namgozyny dar ostan Fars [Investigation of attitude towards Iranian Islamic identity with name selection in Fars provinc]. Shiraz Civil Registry: Jamshidiha, G. R., & Fouladiyan, M. (2011). Barresy tahavolat farhangy omomy dar iran bar asas tahlyl namgozary [public culture, naming, Islamic-National trend, Traditional-Islamic trend, Modern-Iranian trend, Modern-Islamic trend, Ideological- Islamic trend, Ancient- Iranian trend]. Journal Cultural Studies & Communication, 7(24), 39-64. Kempster, S., & Parry, K. W. (2011). Grounded Theory and leadership research: A critical realist perspective. The Leadership Quarterly, 22(1), 106-120. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2010.12.010 Kurdi, N., & Bratchian, T. (2014). Pakhsh seryal hay televyzyony mahvarhay va farhang namgozary marodm [Popular Satellite TV Series and People’s Culture of Choosing Names]. Media, 26(1), 73-90. https://dorl.net/dor/20.1001.1.10227180.1394.26.1.4.3 Lieberson, S. (1984). What’s in a Name? Some Sociolinguistic Possibilities. International Journal of the Sociology of Language, 45, 77-88. https://doi.org/10.1515/ijsl.1984.45.77 Morse, J. M., & Richards, L. (2002). Read me first for a user’s guide to qualitative methods. Sage. Mphande, l. (2006). Naming and linguistic Africanisms in African American Culture. In: J. Mugane et al.; (Eds/). Selected proceedings of the 35th Annual Conference of African linguistics, (pp. 104-113) Somerville, Cascadilla Proceedings Project. Nejati Hosseini, S. M., & Afshar, S. (2010). Tahavol namgozary farzandan dar shahr Tehran [The Change in the Process of Children Naming in the City of Tehran]. Journal of Youths, Culture and Society Research, (3), 141-158. Papathanassis, A., & Knolle, F. (2011). Exploring the adoption and processing of online holiday reviews: A grounded theory approach. Tourism Management, 32(2), 215-224. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.12.005 Rabiei, A. (2001). Gameh shenasy tahavolat arzeshy [Sociology of value changes]. Culture and Thought. Shah Nasri, Sh. (2017). Barresy tanavob hay gadyd dar namgozary kodakan irani bar asas roykard neshanhe [The study of new alternatives in naming of Iranian newborns based on vestige theory framework]. Journal of Comparative Linguistic Researches, 7(13), 201-212. Suzman, S. M. (2009). Names as pointers: Zulu Personal Naming Practices. Journal of Language in Society, 23(2), 253-272. https://doi.org/10.1017/S0047404500017851 Tabiee, M. Movahed, M., & Malmir, S. (2015). motaleh rabeth hovyat mely va noe namgozary mavalyd dar shahr Shyraz [A Study of the Relation between National Identity and Naming Newborns in Shiraz]. Religion & Communication, 22(1), 85-59. Zandi, B., & Mirmakri, M. (2018). Ravand namgozary farzandan dar shahr Mahabad az dydgah zabanshenasy egtemaey [A Sociolinguistic Study of Naming in Mahabadi]. Journal of Western Iranian Languages and Dialects, 5(16), 1-18.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 514 |