
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 317 |
تعداد مقالات | 3,337 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,610,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,630,634 |
مطالعۀ تطبیقی برنامه های تربیت جنسی کودکان دورۀ ابتدایی یونسکو، هلند و انگلستان | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1401، صفحه 1-12 اصل مقاله (950.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.5465.1011 | ||
نویسندگان | ||
محمد جهانشیری* 1؛ احمد خامسان2؛ محسن خورشیدزاده3 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
بسیاری از کشورهای جهان برای جلوگیری از مشکلات جنسی به تهیۀ برنامۀ مدون تربیت جنسی پرداختهاند. در ایران هنوز برنامهای در زمینۀ تربیت جنسی تدوین نشده است. از این رو پژوهش حاضر به مقایسۀ مولفههای دانش، نگرش و مهارت دورۀ ابتدایی سه برنامۀ تربیت جنسی یونسکو، هلند و انگلیس پرداخته است تا زمینۀ پژوهشهای لازم برای دیگر پژوهشگران در جهت تدوین برنامۀ تربیت جنسی برای ایران فراهم شود. پژوهش حاضر یک مطالعۀ کیفی از نوع تطبیقی است. جامعۀ آماری اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻛلیۀ برنامههای تربیت جنسی موجود در دنیا بود که سه برنامۀ یونسکو، هلند و انگلستان به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادههای پژوهش براساس سه مولفۀ دانش، نگرش و مهارت مورد مقایسه و تفاوتهای آن مشخص شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش جرج بردی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین اهداف برنامههای تربیت جنسی یونسکو و هلند در دورۀ ابتدایی داشتن دانش، نگرش و مهارت لازم جهت برقراری ارتباط صحیح و سالم با خود، خانواده و جامعه و احترام به حقوق خود و دیگران و همچنین آمادگی برای بلوغ میباشد. در مقابل برنامۀ تربیت جنسی انگلستان در دورۀ ابتدایی بیشتر بر اعتماد به نفس برای ارتباط و آمادگی برای بلوغ تاکید میکند. نتایج نشان دادند که تربیت جنسی امری است که باید قبل از رسیدن به بلوغ آغاز شود و با توجه به وابسته به فرهنگ بودن آن، نیاز به یک برنامۀ رسمی و متناسب با فرهنگ، جنسیت و سن جهت جلوگیری از نهادینه شدن اطلاعات، ارزشها و مهارتهای غلط در افراد جامعه احساس میشود. بنابراین لازم است متخصصان تعلیم و تربیت در این زمینه اهتمام لازم را داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت جنسی؛ مطالعۀ تطبیقی؛ آموزش جنسی | ||
مراجع | ||
Aghazadeh, A. (2007). Amozesh va parvaresh tatbyqy ]Comparative education[. Samt Publications. Bonjour, M., & Van der Vlugt, I. (2018). Comprehensive sexuality education knowledge file. Utrecht: Rutgers International: For Sexual and Reproductive Health and Rights. https://rutgers.international/wpcontent/uploads/2021/09/Knowledgefile-CSE.pdf Department for Education and Employment (2000, July). Sex and relationship education guidance. http://www.educationengland.org.uk/documents/dfee/2000-sex-education.pdf Faqihi, A. N., Shokohi Yekta, M., & Parand, A. (2008). Amozesh gensy bh kodak va nogavan az dydgah aslamy va motaleat ravanshenakhty ]Sexual education for children and adolescents from the Islamic perspective and psychological studies[. Bi-Quarter Scientific-Specialist Journal of Islamic Education, 3(7), 51-88. http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_127.html Farmahini Farahani, M. (2004). Mohtvay monaseb baray tarbyat gensy dar kotob dorey motavasseth ]Suitable content for sex education in secondary school book[. Scientific Bimonthly - Shahed University Research, 11(9), 1-14. https://sid.ir/paper/46443/fa Ghahremani, L., Heydarnia, A., Babaei, Gh., & Nazari, M. (2007). Tathyr amozesh behdasht boloq gesmy bar raftarhay behdashty dokhtaran madares rahnamayy dolaty shahr Chabahar ]Effects of Puberty Health Education on Health Behavior of Secondary School Girl Students In Chabahar City[. Journal of Southern Medicine, 11(1), 61-68. http://ismj.bpums.ac.ir/article-1-138-fa.html Goldman, J. D., & Coleman, S. J. (2013). Primary school puberty/sexuality education: student-teachers' past learning, present professional education, and intention to teach these subjects. Sex Education, 13(3), 276-290. https://doi.org/10.1080/14681811.2012.719827 Kaleidos Research and International Centre for Reproductive Health, Ghent University Amedterdam (2016, March). Access, Services, Knowledge – Youth Empowerment Alliance. http://kaleidosresearch.nl/publication/ask-evaluation/ Long, R. (2018, March). Relationships and Sex Education in Schools (England). http://allcatsrgrey.org.uk/wp/download/education/SN06103.pdf Mahmoudi, Gh., Hasanzadeh, R., & Niaz Azari, K. (2007). Tathyr amozesh gensy bar salamat khanvadh dar byne daneshgoyan daneshgah olom pezeshky mazandran] The Effect of Sex Education on Family Health on Mazandran Medical University Students[. Ofogh Danesh, 13(2), 64-70. https://sid.ir/paper/68578/fa Ma'rafavi, I. (2000). Tarbyat gensy, tarbyat faramosh shodh] Sexual education, forgotten education[. Tarbiat Journal, 66-70. https://sid.ir/paper/445919/fa Mason, S. (2010). Braving it out! An illuminative evaluation of the provision of sex and relationship education in two primary schools in England. Sex Education, 10(2), 157-169. https://doi.org/10.1080/14681811003666366 Mobredi, K., Hasanpoor Azghadi, S. B., & Amiri Farahani, L. (2017). Agahy va negaresh madran nesbat be tarbyat gensy kodakan pysh dabestany ]Knowledge and Attitude of Mothers Toward Preschool Sexual Education[. Iran Journal of Nursing, 30(106), 35-45. https://sid.ir/paper/114492/fa Motaghifar, Gh (2001). Kavosh dar bab masayl gensy dar madares ]An exploration of sexual issues in schools[. Marefat Journal, 42, 106-120. https://sid.ir/paper/430488/fa Saif, A. (2007). Ravanshenasy parvareshy novyn: ravanshenasy yadgyry va amozesh ]Modern educational psychology: psychology of learning and education[. Doran. Sex Education Forum. (2015, March). SRE–The Evidence. https://www.sexeducationforum.org.uk/sites/default/files/field/attachment/SRE%20-%20the%20evidence%20-%20March%202015.pdf Sobhani-nejad, M., Homaei, R., & Eliein, H. (2008). Barrasy tahlyl sabk tarbyat gensy khanvadhhay shahr Tehran ]Analytical Study of Sexual Training Style of Families in Tehran Province[. Counseling Research and Development, 6(21), 27-48. https://sid.ir/paper/70145/fa Stone, N., Ingham, R., & Gibbins, K. (2013). "Where Do Babies Come from?" Barriers to Early Sexuality Communication between Parents and Young Children. Journal Sex Education: Sexuality, Society and Learning, 13(2), 228-240. http://dx.doi.org/10.1080/14681811.2012.737776 Turnbull, T., Van Wersch, A., & Van Schaik, p. (2008). A Review of Parental Involvement in Sex Education: The Role for Effective Communication in British Families. Health Education Journal, 67(3), 182-195. http://dx.doi.org/10.1177/0017896908094636 UNESCO. (2018 ,july ). International technical guidance on sexuality education: An Evidence-Informed. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260770 Vanwesenbeeck, I., Westeneng, J., De Boer, T., Reinders, J., & Van Zorge, R. (2016). Lessons learned from a decade implementing Comprehensive Sexuality Education in resource poor settings: The World Starts with Me. Sex education, 16(5), 471-486. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1111203 WHO Regional Office for Europe; BZgA (2018, july). Sexuality Education in Europe& Central Asia: State of the Art and Recent Developments. https://www.bzga whocc.de/fileadmin/user_upload/Dokumente/BZgA_IPPFEN_ComprehensiveStudyReport_Online.pdf WHO Regional Office for Europe; BZgA (2010). Standards for sexuality Education in Europe: A Framework for Policy Makers, Educational and Health Authorities and Specialists. Federal Centre for Health Education. https://www.icmec.org/wpcontent/uploads/2017/03/WHO-Curriculum-Matrix-for-CSE-in-Europe.pdf
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 578 |