
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,209 |
بررسی «زبان شعر» در ترکیببند عاشورایی موسوی گرمارودی | ||
پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1402، صفحه 85-108 اصل مقاله (602.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jcrl.2023.6549.1054 | ||
نویسنده | ||
طاهره میرزائی* | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور - تهران ایران | ||
چکیده | ||
سرودههای عاشورایی از رایجترین گونههای شعر آیینی است که در آنها جلوههای متنوعی از این واقعه بزرگ مطرح میشود. ترکیببندِ «آغاز روشناییِ آیینه» یکی از مهمترین اشعار علی موسوی گرمارودی در موضوع عاشورا و حماسة کربلاست که کارکردهای زبانی آن در پژوهش پیشرو به شیوه توصیفی – تحلیلی، بررسی شده است. این پژوهش بر اساس یکی از الگوهای بررسی زبان شعر، در سه لایۀ بیرونی(آرایههای لفظی) میانی (صنایع معنوی) و لایۀ مرکزی (هسته زبان: معنا) انجام شده است. این الگو تمام جنبههای شعر و زوایای پیدا و پنهان آن را در برمیگیرد و در تحقیقات سبکشناسی نیز کاربرد دارد. یافتههای تحقیق، دربارۀ این ترکیببند عاشورایی، نشان داد که این شعر در هر سه لایه به کمال نسبی رسیده است؛ البته بیشترین نمود هنری کلام در لایۀ بیرونی یعنی شگردهای علم بدیع بهویژه «تکرار» است و سپس استفاده از آرایههای معنوی از قبیل تشبیه، استعاره، ایهام، کنایه و تناسب در کمیت و کیفیتی مطلوب دیده میشود که سهم تشبیه آنهم از نوع حسی، در این لایه بیشتر است. با این تمهیدات، اندیشه شاعر بهتر به خواننده منتقل میشود. همچنین برای تعمیق معنا در کنار شگردهای بلاغی از تمهیدات دستور زبان فارسی همانند همسانسازی و جابهجایی ارکان جمله نیز استفاده شده، شعر را در «تکنیک» و «معنا» به میزان قابل توجهی، ارتقا بخشیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر آیینی؛ زبان شعر؛ ترکیببند عاشورایی؛ موسویگرمارودی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 295 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 263 |