| تعداد نشریات | 21 |
| تعداد شمارهها | 337 |
| تعداد مقالات | 3,559 |
| تعداد مشاهده مقاله | 4,284,312 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,983,685 |
زیرساختِ شاعرانۀ آواز شجریان با تکیه بر شعر قاصدک | ||
| مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
| مقاله 9، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1402، صفحه 173-190 اصل مقاله (630.45 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2023.6420.1281 | ||
| نویسندگان | ||
| فریبا سهرابی* 1؛ وحید مبارک2؛ محمد حاتمی نیا3 | ||
| 1کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، گرایش ادبیات تطبیقی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 2استادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
| 3کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
| چکیده | ||
| ادبیات و موسیقی ارتباطی تنگاتنگ و تکمیلی با یکدیگر دارند. در اجرا، شعر زیرساختِ ذهن و زبانِ موسیقی است و پیوندی استوار با آن دارد. درحقیقت آنچه را که آواها و سازها به کمک اصوات بیان میکنند، واژگان بهصورت ملموستر برای ما روشن میکنند. در این پژوهش بینارشتهای، القاگری آواها به سبب تکرار صامتها و مصوّتها براساس دیدگاه موریس گرامون و به روش توصیفیـ تحلیلی بیان شده است. محور جانشینی واژگان با توجّه به نظریۀ گرامون، زوایای القای معنا و تأثیرگذاری شعر و تأثیر شعر و موسیقی بر یکدیگر را نشان میدهد که براساس معرفی نمونههای موسیقی آوازی و به خصوص «قاصدک» اخوان ثالث با اجرای شجریان، ارزیابی شده است. دستگاههای آوازی در موسیقی ایرانی، دارای مشخّصات خاص خود و بیانکنندۀ حالات مختلفی هستند. آهنگساز و خواننده باید با توجه به مفهوم و محتوای اشعار برگزیده، به انتخاب دستگاه و گوشههای آوازی متناسب با آن بپردازند. این پژوهش به این نتیجه منتهی شد که آواها و کلام، با خاصیّت روشنی، درخشانی و تیرگی، در انتقال دو گفتمان امیدِ اندک و یأسِ غالب، موفق بودهاند و آوا، رنگ احساس موسیقی و سازها را انتخاب میکند و سبب تأثیرگذاری بیشتر و ماندگارترشدن شعر و آثار موسیقایی میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موریس گرامون"؛ شعر"؛ موسیقی"؛ شجریان"؛ دستگاه آوازی"؛ "؛ قاصدک" | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
خوان ثالث، مهدی (1369). بدایع و بدعتها و عطا و لقای نیما یوشیج. چاپ دوم، تهران: بزرگمهر. برخوردار، ایرج (۱۳۸۶). موسیقی سنُتی ایران. تهران: طرح آینده. خالقی، روحالله (۱۳۸۵). نظری به موسیقی ایرانی. تهران: مؤسسه فرهنگی رهروان دانش. شفیعی کدکنی، محمّدرضا (۱۳۶۸). موسیقی شعر. چاپ دهم، تهران: آگه. قویمی، مهوش (۱۳۸۳). آوا و القا: رهیافتی به شعر اخوان ثالث. تهران: هرمس. کاخی، مرتضی، گردآورنده (1385). باغ بیبرگی: یادنامۀ مهدی اخوان ثالث (م. امید). چاپ سوم، تهران: زمستان. مختاری، قاسم و مریم یادگاری (1399). بررسی تطبیقی دو شعر«النّسر» عمر ابو ریشه و «عقاب» پرویز ناتل خانلری با تکیه بر نظریۀ موریس گرامون. کاوشنامه ادبیات تطبیقی، 10:1، صص. 133-113. ملاح، حسینعلی (1363). حافظ و موسیقی. چاپ دوم، تهران: فرهنگ و هنر. میراحمدی، سیدمحمدامین (1395). «تعاملات ریتمیک شعر و موسیقی در تصنیفهای دورۀ قاجار»، نامۀ هنرهای نمایشی و موسیقی، 6:12، صص. 136ـ117. ولک، رنه و آوستن وارن (1373). نظریۀ ادبیات. ترجمۀ ضیاء موحد و پرویز مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 561 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 527 |
||