
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,278 |
بازجست سنت دیوارنگاری پارتی در دیوارنگاری قرون اولیه اسلامی بر اساس نظریه پانوفسکی نمونه مورد مطالعه: تپه تاکستان نیشابور | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2023.6614.1772 | ||
نویسندگان | ||
رضا خزاعی1؛ پرویز اقبالی* 2؛ یعقوب آژند3؛ سیدرضا حسینی4؛ میثم لباف خانیکی5 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه شاهد | ||
2دانشکده هنر دانشگاه شاهد | ||
3استاد تمام دانشگاه تهران | ||
4گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
5گروه باستان شناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
برای مطالعهی تاریخ تصویرگری به طور عام و در ایرانِ تاریخی به طور خاص، میبایست مولفههای متفاوتی را از حیث تاریخی، اجتماعی و فرهنگی مورد کنکاش قرار داد. یه این معنی که حتی در یک پژوهش محدود به یک تک نگاره نیز، عواملی ورای یک تصویر ساده را در آن را باید جست. از این حیث در میان نظریات و روشهایی که برای مطالعات اینچنینی در حوزه تصویر وجود دارد، نظریه شمایل شناسی پانوفسکی راه میانبری است برای رسیدن به پس زمینهها و ریشهها و علل شکل گیری یک تصویر. از این نظر رویکرد شمایل شناسی برای بررسی نظاممند دیوار نگاره مرد قوشچی در تپه تاکستان نیشابور انتخاب گردیده است. این دیوار نگاره بنا به دلایل مختلفی از جمله اینکه در ویرانههای شهر نیشابور به دست آمده، متعلق به قرون ابتدایی دوران اسلامی است و نمایشگر صحنهی شکاری با مولفههای خاص تصویری است که بیان از دیرینگی آن دارد، از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. در این پژوهش سعی گردیده این مولفههای تصویری از جنبه محتوایی و فرمی مورد بررسی قرار گیرد و این سوال اصلی را پاسخ دهد که به چه میزان میتوان نقش سنت تصویری پارتی را در این دیوار نگاره دوران اسلامی جستجو نمود؟ آنچه که در خلال پژوهش نمایان گردید، بیانگر نقش ویژهای است که سنن تصویری پیش اسلامی در شکل گیری این دیوار نگاره دارند. نقش سنتهای تصویری پارتی و ساسانی واضح به نظر میرسد. البته هر کدام از این سنن نقش ویژهای را دارا هستند که یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم و نیابتی تاثیرات خاص خود را بر دیواره نگاره مرد قوشچی گذاردهاند. البته باید مورد توجه باشد که این تاثیرات فارغ از نقش مهم جغرافیای فرهنگی خراسانِ بزرگِ تاریخی و اقوام ساکن در طی این قرون در آن قابل مطالعه نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
دیوارنگاره تپه تاکستان؛ پانوفسکی؛ قرون اولیه اسلامی؛ پارتی؛ ساسانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 |