
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,294 |
بررسی مؤلفههای ابرانسان نیچه در نمایشنامۀ داود و اوریا نوشتۀ عباس نعلبندیان | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 6، بهمن 1402، صفحه 121-148 اصل مقاله (659.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2023.5927.1197 | ||
نویسنده | ||
محمد اکسیر* | ||
دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
عباس نعلبندیان گفتوگوهای منظم و منطقی خود را با چاشنی سیاست، فلسفه و موضوعات متعدد دیگر همراه میکند و بحث خود دربارۀ سراب حقیقت را در قالب بیانات شاعرانه و ادبی ارائه میدهد. اگرچه نعلبندیان تحت تأثیر فلاسفه و نمایشنامهنویسان غربی قرار داشته، بهخوبی توانسته است این تأثیرات را بومیسازی کند. خواندن داود و اوریا از دیدگاه ابرانسان نیچه نشان میدهد که نعلبندیان از آن، هم بهعنوان جهشی ایدئولوژیک و هم بهعنوان عنصری ساختاری در سازماندهی کار خود استفاده میکند. هدف این مقاله تأکید بر اهمیت خواندن داود و اوریا در چهارچوب فلسفۀ نیچه و بررسی نقشی است که اندیشۀ نیچه در این نمایشنامۀ بازی میکند؛ از اینرو، روش مطالعه، ادبیات تطبیقی در قالب مطالعات بینارشتهای است. بهطور خاص، این پژوهش به دنبال ارائۀ راههایی است که از طریق آنها بتوان نشان داد که ایدۀ نیچه به درک جدیدی از شخصیت اصلی داود و اوریا و شکل هنری نمایشنامه کمک میکند؛ بهعلاوه، چگونه این درک به شناخت بهتری از نعلبندیان، هم بهعنوان یک هنرمند و هم بهعنوان یک فرد، منجر میشود. یافتههای این مقاله نشان میدهد که چگونه نعلبندیان با استفاده از تفکر نیچه، مفهوم ابرانسان را در نمایشنامۀ داود و اوریا خلق و بومیسازی کرده و به غنای ادب فارسی افزوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیچه؛ ابر انسان؛ عباس نعلبندیان؛ مطالعات بین رشته ای؛ داود و اوریا | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |