
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,829 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,302 |
الگوی ساختاری حاکم بر نگارههای «آبتنی شیرین» در سنت نقاشی ایرانی | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
دوره 9، شماره 24، بهمن 1401، صفحه 146-160 اصل مقاله (3.69 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2023.5866.1672 | ||
نویسنده | ||
فاطمه شه کلاهی* | ||
دانش آموخته دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
روایت آبتنی شیرین از خمسه نظامی، یکی از موضوعات ادبی است که در دورهها و مکاتب مختلف نقاشی ایرانی، هنرمندان متعددی در به تصویر کشیدن آن دست به قلم برده و آثار بزرگی خلق کردهاند. از سوی دیگر، به نظر میرسد که در سنت نقاشی ایرانی برای هر موضوع یا روایت ادبی، قراردادهای بصری از پیش تعیینشده و تعریفشدهای مفروض بوده است و نگارگران در هر دوره و مکتبی در آثار خود به همان ساختار وفادار و متعهد بودهاند. تداوم این قراردادها، آنها را به الگوی ساختاری در همان موضوع ادبی تبدیل میکرد. هدف این مقاله یافتن الگوی ساختاری حاکم بر تصویرگری روایت آبتنی شیرین در سنت نقاشی ایرانی است؛ و درصدد پاسخ به این سؤال است که نگارهها با موضوع «آبتنی شیرین» به لحاظ ساختاری چه شباهتها و تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ این مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی و با رویکرد تطبیقی انجام شده است و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانهای و مشاهده مستقیم تصویر نگارههاست. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی میباشد. شباهت ساختاری نگارهها در تصویرگری روایت آبتنی شیرین شامل «خطوط رهنمونگر و نقطه تمرکز نگاره»، «گردش چشم در نگاره و شکل دیدگانی» و «جهت نگاه پیکرهها» است. نگارگران از دو خط رهنمونگر موربِ موازی که هر یک با قطر کادر اصلی نگاره، زاویه 90 درجه تشکیل میدهند، برای جاسازی عناصر نگاره، به ویژه پیکره خسرو و شیرین بهره بردهاند. گردش چشم در نگاره با مثلث دیدگانی منطبق است. همچنین از آنجا که گروهی از نگارهها دارای تقارن محوری با گروه دیگر هستند، از اینرو جهت حرکت چشم بر سطح اثر متفاوت است. امتداد جهت نگاه خسرو به شیرین، مانند دیگر نگارههای نظرگاه در سنت نقاشی ایرانی، به صورت مایل و از بالا به پایین است. از طرف دیگر، اگرچه نگارگران در تصویرگری این روایت کمتر دست به ساختارشکنی زدهاند، اما نگارهها در مؤلفه «تناسبات کادر» با یکدیگر تفاوت ساختاری دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی ایرانی؛ الگوی ساختاری؛ آبتنی شیرین؛ خمسه نظامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,054 |