
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,288 |
مطالعه ویژگیهای نقاشی طبیعت بیجان در نقاشی دوره فتحعلی شاه قاجار1772- 1834م/1185- 1250 ه.ق | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
دوره 9، شماره 24، بهمن 1401، صفحه 107-126 اصل مقاله (2.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2023.5660.1651 | ||
نویسنده | ||
الهه پنجه باشی* | ||
گروه نقاشی داشنیار دانشکده هنر الزهرا | ||
چکیده | ||
طبیعت بیجان از موضوعاتی است که دردوره اول قاجار درنقاشی ها دیده می شود ولی درسایه پیکرنگاری دربار هنررسمی این دوران کمتر دیده شده است. طبیعت بیجان به عنوان موضوعی مستقل درحاشیه نقاشی های دوران اول قاجاردیده می شود. این نقاشی به صورت تزیینی بوده و هم به صورت مستقل و هم در ترکیب با پیکرنگاری زنان دیده می شود. در نقاشی طبیعت بیجان در سفره های رنگین غذا و میوه ها با رنگ های متنوع ترسیم شده اند و گاه حیوانی همچون گربه، خرگوش و کبک در کنار سفره دیده می شود. هدف این پژوهش برای پی بردن به ویژگی های نقاشی طبیعت بیجان در دوره اول قاجار و ویژگی های تجسمی آن درترکیب با موضوعات دیگر درهنراین دوره است. سوال نقاشی طبیعت بیجان درهنر دوران اول قاجار دارای چه ویژگی های تجسمی است؟ به صورت مستقل و ترکیب با عناصر دیگر چگونه کار می شده است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی نمونه های نقاشی دوره اول قاجار است و شیوه تحلیل براساس بررسی اصول و قواعد تجسمی به کاررفته درهنر طبیعت بیجان درنقاشی است. نتایج این پژوهش نشان می دهدطبیعت بیجان درنقاشی های این دوران هم به صورت مستقل کار شده که تعداد محدودی با ویژگی های مشخص است و هم با پیکرنگاری به ویژه زنان و حیوانات ترکیب شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
قاجار؛ نقاشی؛ طبیعت بیجان؛ خوراکی؛ حیوان | ||
مراجع | ||
آدامووا، آدل(1386). نگارههای ایرانی گنجینه ارمیتاژ سده پانزدهم. مترجم: زهره فیضی. تهران: فرهنگستان هنر.
آژند، یعقوب(1392). نگارگری ایران(پژوهشی در تاریخ و نگارگری ایران).جلد دوم. تهران: سمت.
آژند، یعقوب.(1385). مکتب نگارگری اصفهان، تهران: فرهنگستان هنر.
اثنیعشری، نفیسه؛ آشوری،محمدتقی(1396). «بهرهگیری فتحعلیشاه از زبان تصویر در قدرتنمایی».نامه هنرهای تجسمی کاربردی.سال دهم. شماره 20.صص: 58ـ47.
اسکارچیا، جیان روبرتو(1384).هنر صفوی، زند و قاجار.مترجم: یعقوب آژند. تهران: مولی.
افتخاری یکتا، شراره؛نصری، امیر (پاییز و زمستان1398).«نگاه زنانه در پیوند با عناصر تصویری در طوطی با ظرف میوه و تکچهره زن».هنرهای صناعی اسلامی. شماره 2. صص:105ـ97.
افشارمهاجر، کامران(1391).هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران: دانشگاه هنر.
پاکباز، رویین(1379الف).دائرﺓالمعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر.
ــــــــــــ (1379ب).نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. تهران: نارستان.
پولاک، یاکوب ادوارد(1361). سفرنامه پولاک: ایران و ایرانیان. مترجم: کیکاووس جهانداری. تهران: خوارزمی.
جلالی جعفری، بهنام(1382).نقاشی قاجاریه: نقد زیباییشناسی. تهران: کاوش قلم.
خوبی، سمینه؛ لاری، مریم(1397).«میوهنگاری در کاشیهای کاخ گلستان». اثر.شماره 98. صص:40ـ29.
ذکا، یحیی(1354).نگاهی به نگارگری در ایراندر سدههای 12 و 13 هـ.ق. تهران:دفتر مخصوص.
راوندی، مرتضی(1382). تاریخ اجتماعی ایران.جلد ششم. تهران: نگاه.
علیزاده بیرجندی، زهرا،ناصری ، اکرم(1395). پیوندهای هنر و سیاست در عصر قاجار و پیامدهای آن، باغ نظر، سال 13، ش42، ص78-67.
فریه، ر. دبلیو.(1374).هنرهای ایران.مترجم: پرویز مرزبان. تهران: فرزان روز.
فلور، ویلم؛ چلکووسکی، پیتر؛ اختیار،مریم(1381).نقاشی و نقاشان دوران قاجار.مترجم: یعقوب آژند. تهران: ایل شاهسون بغدادی.
کن بای، شیلا(1382).نقاشی ایران. مترجم: مهدی حسینی. تهران: دانشگاه هنر.
میرزایی مهر، علی اصغر، حسینی، مهدی.(1396). کشف ارزش تصویر در هنر عهد فتحعلی شاه قاجار، مبانی نظری هنرهای تجسمی، دوره 2، ش2، ص99-110.
Diba, l.s. (1998).«Royal Persian Paintings», New York & London: Qajar Epoch Tauris Publishers.
Raby,Julian.(1999).«QajarPortraits,London»,NewYork,I.B.Tauris Published.
URL1 www.bonhams.comauctions/10185/lot/1341
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 612 |