
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,898 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,332 |
معرفی کارگاه بافندگی و فرشهای تولیدی مدرسه باهاوس | ||
دوفصلنامه علمی رجشمار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 شهریور 1400 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/rajshomar.2023.5418.1045 | ||
نویسنده | ||
سحر دیانتی* | ||
دانشآموخته کارشناسیارشد رشته فرش، دانشگاه هنر، تهران | ||
چکیده | ||
باهاوس از هنگام تاسیس بر طراحی و تولید آثار هنریِ قرن بیستم به شکلی گسترده تاثیرگذار بود. کارگاه بافندگی باهاوس از همان روزهای نخست شکلگیری این مدرسه شروع به کار کرد و تا واپسین روزهای مدرسه نیز به تولید گونههای گوناگون فرش مشغول بود. در میان پژوهشهای حوزه فرش در ایران، فرشهای باهاوس کمتر شناخته شده و بدانها پرداخته نشده است. این مسئله که روند شکلگیری باهاوس بهویژه کارگاه بافندگی آن چه بوده و دانشجویان و مدیران این کارگاه چه کسانی بودند و چه آثاری را با چه شیوهای تولید میکردند هدفی است که پژوهش پیشروی برای رسیدن به آن تلاش میکند. نتایج پژوهش نشان داد که فرشهای تولیدی کارگاه بافندگی باهاوس به دو گروه اصلی قالیچههای دستباف گرهدار و فرشینههای تزئینی تقسیم میشدند و چکیدهای از کلاسهای فرمشناسی و ترکیب آن با تکنیکهای عملی کارگاهی بودند.آنالیز طرح قالیهای گرهدار و فرشینهها نشان داد که خطوط عمودی و افقی متقاطع و منظمی که متنی چهارضلعی را بهوجود میآوردند، پایههای اصلی تشکیلدهنده متن هستند. رنگهای غالب نیز در این قالیها و بهطورکلی در تمامی تولیدات کارگاه بافندگی باهاوس طیفهای روشن تا تیره رنگهای اصلیِ آبی، زرد و قرمز و رنگهای ثانویه سبز و نارنجی هستند. چهارضلعیهای تودرتو و اشکال ساده شده و بهکارگیری رنگهای روشن و خنثی از جمله مواردی است که متاثر از آموزههای استادان فرمشناسی در فرشهای باهاوس وارد شده است. بهکارگیری مواداولیهای که تا پیش از آن در بافت فرش بهکار نرفته بود و همچنین ترکیببندی پیچیده در متن فرشها از دیگر ویژگیهای این آثار بود. فرشهای تولیدی این کارگاه به ویژه در دوره مدیریت گونتا اشتولزل هم در بازار فروش و هم نزد مدیران و استادان مدرسه تولیدات موفقی محسوب میشدند. کارگاه بافندگی و فرشهای باهاوس منطبق بر هدف اصلی مدرسه یعنی وحدت میان هنر و صنعت تولید میشدند. | ||
کلیدواژهها | ||
باهاوس؛ فرش باهاوس؛ فرشینه؛ تاپستری؛ گونتا اشتولزل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 227 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |