
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 317 |
تعداد مقالات | 3,337 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,610,446 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,630,633 |
ادراک مدیران از چالشها و فرصتهای تعلیم و تربیت در پساکرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 83-96 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.5905.1016 | ||
نویسندگان | ||
آزاده مومنی* ؛ امیر نامدار؛ ثریا حسینی؛ زهرا نوروززاده | ||
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
همهگیری کووید-19 به تغییراتی در تمام جهان و به خصوص در نظام تعلیم و تربیت منجر گردید که این تغییر و تحولات در دوران پساکرونا چالشها و فرصتهای متنوعی را برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد نمود. هدف این پژوهش، تحلیل ادراک مدیران در خصوص فرصتها و چالشهای تعلیم و تربیت در دوران پساکرونا است. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران شهرستان تربتحیدریه بود. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکتکنندگان 19 نفر از مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان تربتحیدریه بودند که بر مبنای نمونه گیری هدفمند و اشباع نظری انتخاب شدند. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بوده است. بدینترتیب که ابتدا کدهای باز انتخاب شدند، سپس کدهای باز با معانی مشترک، در کنار هم سازماندهی شده و کدهای محوری را تشکیل دادند و در نهایت براساس کدگذاری انتخابی، حول مفاهیم چالشها و فرصتهای تعلیم و تربیت پساکرونا، تجمیع شدند. برای تأمین اعتبار و مقبولیت دادهها از شیوههای ناظر خارجی و بررسی اعضاء استفاده گردید. تحلیل دیدگاه مدیران، به شناسایی فرصتهای «معلمان و دانشآموزان با شایستگی دیجیتالی بالا»، «تغییر مفهوم سنتی آموزش و یادگیری» و «افزایش همکاری و قدرشناسی اولیا» و چالشهای «دانشآموزان با شایستگی اجتماعی پایین»، «نرخ بالای ترک تحصیل و عدم حضور در مدرسه» و «افزایش تفاوتهای فردی دانشآموزان در کلاس درس» منجر گردید. توجه به چالشها و فرصتهای تعلیم و تربیت در پساکرونا که در پژوهش حاضر مطرح گردیده است و برنامهریزی و اقدامات مؤثر برای بررسی چالشها و استفاده از فرصتها، میتواند به کارآیی بیشتر کلاس درس، مدرسه و در نهایت آموزش و پرورش منجر گردد و زمینهساز رشد و پرورش همهجانبه فراگیران گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک مدیران؛ پساکرونا؛ چالشهای تعلیم و تربیت؛ فرصتهای تعلیم و تربیت؛ رویکرد کیفی | ||
مراجع | ||
Abbasi, F., Hejazi, A. & Hakimzadeh, R. (2019). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی [Primary school teachers' lived experience of the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (SHAD): A phenomenological study]. Teaching Research, 8(3), 20-40. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765686.1399.8.3.1.0. Abolmaali Hosseini, Kh. (2019). پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آنها [Psychological and educational consequences of corona disease in students and strategies to deal with them]. Educational Psychology Quarterly, 55 (16), 157-19. https://doi.org/10.22054/jep.2020.52371.2993. Ali, R., & Leeds, E. M. (2009). تأثیر جهت گیری چهره به چهره بر حفظ آنلاین: یک مطالعه آزمایشی [The impact of face-to-face orientation on online retention: A pilot study]. Online Journal of Distance Learning Administration, 12(4). https://digitalcommons.kennesaw.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1821&cs. Azizi, Z., Hosseini Nejad Mamorabadi, H. (2021). فرصتها و تهدیدهای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی [Opportunities and threats of virtual education during the corona pandemic: a phenomenological study]. Quarterly Journal of Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(2), 172-153. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22285318.1400.12.2.8.1. Barzoui, M. R., Shahbazipour, M. R. & Mostofi Sharibani, M. M. (2021). فرصتها و چالشهای آموزش برخط در نظام آموزشی دانشگاهی [Opportunities and challenges of online education in the university education system]. Quarterly Journal of Research in Islamic Education and Training, 51(29), 120-9. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22516972.1400.29.51.5.7. Chobdari, A., Nikkho, F. & Fuladi, F. (2019). پیامدهای روانشناختی کرونا ویروس جدید (کووید-19) در کودکان: مطالعه مروری نظاممند [Psychological consequences of the new coronavirus (Covid-19) in children: a systematic review]. Educational Psychology Quarterly, 56(16), 51-63. https://doi.org/10.22054/jep.2020.53306.3043. Dovzhenko, T. (2020). آموزش ابتدایی در دوره پس از کرونا: زمان جدید - روندهای جدید [Primary education in post-corona period: New times-new trends]. Postmodern Openings, 11(2), 51-58. https://doi.org/10.18662/po/11.2/157. Duraku, Z. H., & Hoxha, L. (2020). تأثیر کووید-19 بر آموزش و رفاه معلمان، والدین و دانشآموزان: چالشهای مربوط به یادگیری از راه دور (آنلاین) و فرصتهایی برای ارتقای کیفیت آموزش [The impact of COVID-19 on education and on the well-being of teachers, parents, and students: Challenges related to remote (online) learning and opportunities for advancing the quality of education. Manuscript submitted for publication]. Faculty of Philosophy, University of Prishtina. https://www.researchgate.net/publication/341297812_The_impact_of_COVID-19_on_education_and_on_the_wellbeing_of_teachers_parents_and_students_Challenges_related_to_remote_online_learning_and_opportunities_for_advancing_the_quality_of_education. Dwivedi, S. (2020). چالشها و فرصتهای ایجاد شده توسط کووید-19 برای آموزش آنلاین در بین معلمان [Challenges and opportunities for online education among teachers created by COVID-19]. UGC Care Journal, 43(4), 26-31. https://www.researchgate.net/publication/348430039_CHALLENGES_AND_OPPORTUNITIES_OF_ONLINE_EDUCATION_AMONG_THE_TEACHERS_CREATED_BY_COVID-19. Hajizadeh, A., Azizi, G., & Keyhan, G. (2021). تحلیل فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا: رهیافت توسعه آموزش مجازی در پساکرونا [Analyzing the opportunities and challenges of e-learning in the Corona era: An approach to the development of e-learning in the post-Corona]. Research in Teaching, 9(1), 204-17. https://dorl.net/dor/20.1001.1.24765686.1400.9.1.9.1. Haji, J., Mohammadi Mehr, M., & Mohammad Azar, H. (2021). بازنمایی مشکلات آموزش در فضای مجازی با استفاده از برنامه شاد در دوره پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدار شناسی [Representation of Cyber Education Problems Using a Happy Program in Corona Pandemic: A Phenomenological Study]. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(3), 153-174. Hayat, A. A., Keshavarzi, M. H., Zare, S., Bazrafcan, L., Rezaee, R., Faghihi, S. A., ... & Kojuri, J. (2021). چالشها و فرصتهای همهگیری کووید-19 در آموزش پزشکی [Challenges and opportunities from the COVID-19 pandemic in medical education: a qualitative study]. BMC Medical Education, 21(1), 1-13. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02682-z. Ingram, J., Hand, C. J., & Maciejewski, G. (2021). انزوای اجتماعی در طول قرنطینه کووید-19 عملکرد شناختی را مختل میکند [Social isolation during COVID‐19 lockdown impairs cognitive function]. Applied Cognitive Psychology, 35(4), 935-947. https://doi.org/10.1002/acp.3821. Karimi, M. (2021). تحلیل پدیدارشناسانه تجارب زیسته اساتید و دانشجویان از آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران [Phenomenological analysis of professors' and students' lived experiences of virtual education in Iran's higher education system]. Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, 11(4), 153-173. http://doi.org/20.1001.1.22285318.1400.11.4.8.2 Lee, K. A., & Son, H. W. (2021). مطالعهای بر روی سازگاری دانشگاهی و شایستگیهای اصلی دانشجویان در دوران پس از کرونا [A study on the college adaptation and core competencies of students in post corona era]. Journal of the Korea Convergence Society, 12(5), 239-254. https://doi.org/10.15207/JKCS.2021.12.5.239. Lucey, K. (2018). تأثیر انگیزه بر پایداری دانشجو در آموزش عالی آنلاین: یک مطالعه پدیدارشناختی در مورد این که چگونه یادگیرندگان بزرگسال انگیزه را در یک محیط آموزش از راه دور مبتنی بر وب تجربه میکنند [The effect of motivation on student persistence in online higher education: A phenomenological study of how adult learners experience motivation in a web-based distance learning environment] (Doctoral dissertation, DuquesneUniversity).https://media.proquest.com/media/hms/ORIG/2/jpldI?_s=My7xJyrrQlCyVO%2BgeCEhc%2BM6R1U%3D. MehdiNajad, V. (2022). ادراک دانشجویان درباره میزان یادگیری از طریق آموزش های مجازی در دوره همه گیری کووید-۱۹ و مقایسه آن با آموزشهای حضوری [Students' perception about the amount of learning through virtual education during the covid-19 epidemic and its comparison with face-to-face education]. Educational Psychology Studies, 19(46), 145-160. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286683.1401.19.46.10.1. Moliner, L., & Alegre, F. (2022). محدودیتهای کووید-19 و تأثیر آن بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان اسپانیایی [COVID-19 Restrictions and Its Influence on Students’ Mathematics Achievement in Spain]. Education Sciences, 12(2), 105-115. https://doi.org/10.3390/educsci12020105 Murphy, A., Malenczak, D., & Ghajar, M. (2019). شناسایی چالشها و مزایای آموزش آنلاین برای دانشآموزان دارای معلولیت روانی [Identifying Challenges and Benefits of Online Education for Students with a Psychiatric Disability]. Journal of Postsecondary Education and Disability, 32(4), 395-409. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1247112.pdf. Okan, N. (2021). بررسی تأثیر تعدیلکننده ترس از کووید-19 در رابطه بین اضطراب ارتباطی و خودکارآمدی [Investigating the moderator effect of fear of COVID-19 in the relation between communication anxiety and self-efficacy]. Educational Process: International Journal, 10(3), 62-77. https://dx.doi.org/10.22521/edupij.2021.103.5. Olcek, G., Çelik, İ., & Basoglu, Y. (2022). تأثیر همهگیری کووید-19 بر دانشجویان شنوایی شناسی در ترکیه: آموش الکترونیکی، دانش از راه دور شنوایی شناسی، وضعیت روانی و اجتماعی و توسعه فردی [The impact of the COVID-19 pandemic on audiology students in Turkey: E-learning, knowledge of teleaudiology, psychological and social status and personal development]. Turkish Online Journal of Distance Education, 23(1), 19-42. https://doi.org/10.17718/tojde.1050339. Panda, P. K., Gupta, J., Chowdhury, S. R., Kumar, R., Meena, A. K., Madaan, P.,... & Gulati, S. (2021). تأثیر روانشناختی و رفتاری اقدامات قرنطینه برای همهگیری کووید-19 بر کودکان، نوجوانان و مراقبان: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز [Psychological and behavioral impact of lockdown and quarantine measures for COVID-19 pandemic on children, adolescents and caregivers: a systematic review and meta-analysis]. Journal of Tropical Pediatrics, 67(1), 1-13. https://doi.org/10.1093/tropej/fmaa122. Pokhrel, S. & Chhetri, R.(2021). مروری بر ادبیات تأثیر همهگیری کووید-19 بر آموزش و یادگیری [A Literature Review on Impact of COVID-19 Pandemic on Teaching and Learning]. Higher Education for the Future, 8(1), 133-141. https://doi.org/10.1177/2347631120983481. Salimi, S. & Fardin, M. A. (2019). نقش ویروس کرونا در آموزش مجازی، با تأکید بر فرصتها و چالشها [The role of the corona virus in virtual education with an emphasis on opportunities and challenges]. Scientific Quarterly, Research in Educational and Virtual Learning, 8(2), (30 consecutive), 49-60. https://doi.org/10.30473/etl.2020.53489.3249. Tarkar, P. (2020). تأثیر همهگیری کووید-19 بر سیستم آموزشی [Impact of COVID-19 pandemic on education system]. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(9), 3812-3814. https://doi.org/10.4236/jss.2020.810011. Zayapragassarazan, Z. (2020). کووید-19: استراتژیهایی برای تعامل آنلاین از راه دور [COVID-19: Strategies for Online Engagement of Remote Learners]. F1000Research, 9, 1-18. https://doi.org/10.7490/f1000research.1117835.1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 984 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 918 |