
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
ادراک مدیران از چالشها و فرصتهای تعلیم و تربیت در پساکرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 1-13 اصل مقاله (1.4 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2023.5905.1016 | ||
نویسندگان | ||
آزاده مومنی* ؛ امیر نامدار؛ ثریا حسینی؛ زهرا نوروززاده | ||
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
همهگیری کووید-19 به تغییراتی در تمام جهان و به خصوص در نظام تعلیم و تربیت منجر گردید که این تغییر و تحولات در دوران پساکرونا چالشها و فرصتهای متنوعی را برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد نمود. هدف این پژوهش، تحلیل ادراک مدیران در خصوص فرصتها و چالشهای تعلیم و تربیت در دوران پساکرونا است. این مطالعه با استفاده از رویکرد کیفی و طرح پدیدارشناسانه صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه مدیران شهرستان تربتحیدریه بود. به منظور گردآوری دادهها از مصاحبه کیفی نیمه ساختاریافته استفاده شد. مشارکتکنندگان 19 نفر از مدیران مدارس ابتدایی و متوسطه شهرستان تربتحیدریه بودند که بر مبنای نمونه گیری هدفمند و اشباع نظری انتخاب شدند. روش تحلیل دادهها، تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از کدگذاری در سه سطح باز، محوری و انتخابی بوده است. بدینترتیب که ابتدا کدهای باز انتخاب شدند، سپس کدهای باز با معانی مشترک، در کنار هم سازماندهی شده و کدهای محوری را تشکیل دادند و در نهایت براساس کدگذاری انتخابی، حول مفاهیم چالشها و فرصتهای تعلیم و تربیت پساکرونا، تجمیع شدند. برای تأمین اعتبار و مقبولیت دادهها از شیوههای ناظر خارجی و بررسی اعضاء استفاده گردید. تحلیل دیدگاه مدیران، به شناسایی فرصتهای «معلمان و دانشآموزان با شایستگی دیجیتالی بالا»، «تغییر مفهوم سنتی آموزش و یادگیری» و «افزایش همکاری و قدرشناسی اولیا» و چالشهای «دانشآموزان با شایستگی اجتماعی پایین»، «نرخ بالای ترک تحصیل و عدم حضور در مدرسه» و «افزایش تفاوتهای فردی دانشآموزان در کلاس درس» منجر گردید. توجه به چالشها و فرصتهای تعلیم و تربیت در پساکرونا که در پژوهش حاضر مطرح گردیده است و برنامهریزی و اقدامات مؤثر برای بررسی چالشها و استفاده از فرصتها، میتواند به کارآیی بیشتر کلاس درس، مدرسه و در نهایت آموزش و پرورش منجر گردد و زمینهساز رشد و پرورش همهجانبه فراگیران گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک مدیران؛ پساکرونا؛ چالشهای تعلیم و تربیت؛ فرصتهای تعلیم و تربیت؛ رویکرد کیفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 892 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 852 |