
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,301 |
تحلیل عددی انتقال حرارت در نانوسیال هیبریدی اکسیدسیلیسیوم- اکسیدتیتانیوم بر پایه آب و اتیلنگلیکول برای خنک کاری | ||
تبدیل انرژی کاربردی | ||
دوره 1، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 38-47 اصل مقاله (2.06 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/aec.2022.5533.1013 | ||
نویسندگان | ||
نسیم مومنی شورکچالی1؛ امیرمحمد جدیدی* 2؛ محمد آزادی3 | ||
1دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشکده مکانیک دانشگاه سمنان | ||
3گروه جامدات،دانشکده مکانیک،دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت استفاده از نانوسیالات در موتورهای احتراق داخلی، طراحی یک سیستم خنککننده بهینه برای کاهش دما جهت بهبود عملکرد موتور حائز اهمیت است. در مطالعات پیشین مشخص شده است که هدایت حرارتی نانوذرات میتواند با تهیه نانوذرات هیبریدی تغییر کند. در این مطالعه توانایی افزایش نرخ انتقال حرارت نانوسیال هیبریدی در موتورهای احتراق داخلی به صورت عددی برای جریان تک فاز بررسی شده است. نانوسیال هیبریدی از اکسیدسیلیسیوم- اکسیدتیتانیوم مبتنی بر آب-اتیلنگلیکول با غلطتهای مختلف نانوذرات در کسر حجمی برابر سیال پایه، تشکیل شده است. نتایج نشان میدهد نانوسیالات هیبریدی باعث بهبود نرخ انتقال حرارت، کاهش مقاومت حرارتی و افزایش ضریب اصطکاک میشود. برای غلظت 1 و 2 درصد نانوسیال هیبریدی اکسیدسیلیسیوم-اکسیدتیتانیوم- آب- اتیلنگلیکول ضریب انتقال حرارت نسبت به سیال پایه به ترتیب 8.26 و 13 درصد افزایش مشاهده شد. افزایش عدد ناسلت برای نانوسیال هیبریدی نسبت به سیال پایه 11.23 و 19.18 درصد ثبت شده است. در این مطالعه مقادیر افت فشار، قدرت پمپاژ و متوسط ضریب اصطکاک نیز بررسی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نانو خنککننده؛ نانوسیال هیبریدی؛ دینامیک سیالات محاسباتی؛ انتقال حرارت؛ افت فشار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,805 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 866 |