
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,328 |
به روزآمدگی اقتباس نمایشنامه مکبث شکسپیر از منظر تحلیل گفتمانی | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 5، شهریور 1402، صفحه 99-115 اصل مقاله (606.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2022.5223.1088 | ||
نویسنده | ||
یاسمن یاسی پور طهرانی* | ||
دانشآموخته دکتری ادبیات انگلیسی, و مدرس مدعو، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اقتباس مکبث (2010) به کارگردانی روپرت گولد، با برخی مشکلات انسان امروزی مرتبط شده است. در این مطالعۀ تطبیقی، ارتباط بین مفهوم قدرت با تصاویر و صحنهپردازیهای فیلم، مانند فضاهای بسته و تاریک، لباسها و طراحی صحنه بررسی میشود. با بهکارگیری نظریۀ اقتباس لیندا هاچن و تحلیل بافت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی میتوان به معنی صحنهپردازیها و فضاسازیهای فیلم پی برد. این مقاله به بررسی چگونگی بهکارگیری روشهای نوین در ارائۀ مسائل اجتماعیـ تاریخی مربوط به متن منبع میپردازد. به کمک الگوی گفتگوی بینامتنی رابرت استم، به چگونگی ارتباط بین تصاویر فیلم و مفاهیم ارائهشده پی میبریم. تلاش گولد بر این بوده است تا موقعیت زمانیـ مکانی امروزی را با بهکارگیری روشهای نوین بصری در فیلم خود منعکس کند. با در نظر گرفتن فیلم گولد، نتیجه میگیریم که موارد مشابهی از اعمال قدرت در قالب نظارت و کنترل در زمان معاصر نیز وجود دارد. اقتباس روپرت گولد سعی در شنیدهشدن صدای خاموش قربانبان سیستم نظارت و کنترل در زمان و مکان کنونی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قدرت؛ نظارت و کنترل؛ اقتباس؛ مکبث؛ گفتگوی بینامتنی؛ بافت تاریخیـ اجتماعی؛ روپرت گولد | ||
مراجع | ||
انوشیروانی، علیرضا (1396). «در باب ادبیات تطبیقی.» مصاحبه با رادیو فرهنگ. تاریخ دسترسی 22 دیماه 99. t.me/Researchincomparativeliterature Brown, Eric C. (2006). “Shakespeare, Class and Scotland.” Literature and Film Quarterly. 34:2, pp. 147-54. https://www.jstor.org/stable/43797270 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 333 |