
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
اسطوره و افسانه: کاربردی بینامتنی در بازی ها و اسباب بازیها | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 12، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1401، صفحه 253-275 اصل مقاله (851.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2022.5494.1117 | ||
نویسندگان | ||
مریم جلالی* 1؛ اعظم حکیم2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانش آموخته دکتری پژوهش هنر، مدرس مدعو گروه نقاشی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در حوزۀ رویکردهای میان رشتهای مقولات نسبتاً جدیدی مطرح شده است. مباحث میان رشتهای، محدود به مبانی نظری صرف نمیشود و به کمک آن، راه برای کاربردیسازی علوم انسانی، خصوصاً ادبیات هموار شده است. ظهور ادبیات در بازی و اسباب بازی، طرحی نو در خوانش مخاطبان ایجاد کرده است. در اندیشۀ نشانه شناسانی چون رولان بارت، بازی و اسباب بازیها در کنار بسیاری دیگر از نظامهای نشانهای، به مثابۀ متن، مورد بررسی قرار گرفتهاند. این متون به سبب ریشه داشتن در فرهنگ و ادبیات هر سرزمین، ازجمله داستانهای اسطورهای و افسانهای، قابلیت بازتولید و تبدیل شدن یه یک گونه هنری دیگر را دارند و از این رو زمینه کاربردی سازی ادبیات را بیشتر فراهم می کند. در این مقاله پس از طرح متنیت بازیها، به این سؤال پرداختهایم که بازی و اسباب بازیهای برگرفته از اسطورهها و افسانهها چه مؤلفههایی از بینامتنیت دارند و چه نتایج احتمالی از این مقولۀ بینارشتهای میتوان در حوزۀ ادبیات و کاربردیسازی آن متصور شد؟ در این مقاله که با روش توصیفی تحلیلی و از مسیر مطالعات کیفی انجام شده است، بازیها و اسباببازیها به عنوان نشانههای دلالت گر و متن در نظر گرفته میشوند و میتوانند برگرفته از فرهنگ ادبی و ملی اقوام باشند و اینگونه خوانشی متفاوت از اسطورهها و افسانهها به کمک این نشانهها برای مخاطب ایجاد شود. کشف روابط بینامتنی بازی و اسباب بازیها و اسطورهها و افسانههای هر سرزمینی به عنوان راهکاری برای تولید بازی متناسب با زمینۀ ادبی و انتقال آن به مخاطب در نظر گرفته میشود و میتواند ژانر ویژهای ایجاد کند. | ||
کلیدواژهها | ||
بینامتنیت؛ ادبیات؛ اسطوره؛ افسانه؛ اسباب بازی | ||
مراجع | ||
آلن، گراهام (1392). بینامتنیت. ترجمۀ پیام یزدانجو. تهران: مرکز. احمدی، بابک (1381). ساختار و هرمنوتیک. چاپ دوم. تهران: گام نو. اسد فلسفیزاده، سارا؛ محمدزاده، مهدی (1393). «اسباببازیهای چوبی سنتی در ایران: تداوم فرهنگ بومی.» فرهنگ مردم ایران. شمارۀ 38 و 39. صص 126ـ104. بارت، رولان (1370). عناصر نشانهشناسی. ترجمۀ مجید محمدی. تهران: الهدی. بارت، رولان (1373). «مرگ نویسنده.» ترجمۀ داریوش کریمی. هنر. شمارۀ 25. صص 381ـ377. بارت، رولان (1386 الف). اسطوره، امروز. ترجمۀ شیریندخت دقیقیان. تهران: مرکز. بارت، رولان (1386 ب). لذت متن. ترجمۀ پیام یزدانجو. چاپ چهارم. تهران: مرکز. حسینزاده، علیحسین؛ نواح، عبدالرضا؛ نجفی شبانکاره، فریدون (1390). «بازآفرینی اسطورههای تاریخی در بازیهای رایانهای.» مطالعات قدرت نرم. سال اول، شمارۀ 4. صص 126-97. رضایی، عربعلی (1382). واژگان توصیفی ادبیات. تهران: فرهنگ معاصر. سلطانالقرائی، صادق (1387). «اسطورهها و شاهکارهای ادبی: خدمات کودک و نوجوان (در حوزۀ کتابداری).» دانشنامه. شمارۀ 1. صص 95ـ75. سلیمانی، مرضیه (1389). «سایههای اسطوره در سویههای تاریخنگاری.» کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. شمارۀ 149. صص 73ـ68. کراپ، الکساندر (1377). درآمدی بر اسطورهشناسی: جهان اسطورهشناسی 1. ترجمۀ جلال ستاری. تهران: مرکز. کراییشیراز، محمدصادق (1395). «طراحی اسباببازی و بازی بر اساس اساطیر و شخصیتهای باستانی ایران با رویکرد طراحی تعاملی و احساسگرا برای گروه سنی نوجوان و جوان.» پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشکدۀ طراحی اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز. کوثری، مسعود (1389). عصر بازی (بازیهای ویدیویی و رایانهای در جامعۀ معاصر). تهران: دریچۀ نو. گیرو، پیر (1383). نشانهشناسی. ترجمۀ محمد نبوی. تهران: آگه. محمودی، علی (1394). «شکلگیری ایران در اسطورههای آفرینش و هویت ملی در ایران.» راهبرد اجتماعی و فرهنگی. سال پنجم، شمارۀ 18. صص 143-107. موسوی، هدیالسادات؛ سراجی، فرهاد (1398). «ارزیابی کیفیت شش "بازی جدی" تولیدشده در ایران.» مطالعات فرهنگـ ارتباطات. سال بیستم، شمارۀ 47. صص 287ـ265. نامورمطلق، بهمن (1394). درآمدی بر بینامتنیت: نظریهها و کاربردها. تهران: سخن. نداییفرد، احمد؛ اکبریان، الناز (1396). اسباببازی و هویت کودک ایرانی. تهران: مرکب سفید. یاحقی، محمدجعفر (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: سروش. Myers, David (2018). “A Toy Semiotics, Revisited.” In Magalhães, L., Goldstein, J. (Eds.), In Toys and Communication (Рp. 47-60). London: Palgrave Macmillan. Thibault, Mattia (2014, September 16-20). [Conference presentation] Toward a Semiotic Analysis of Toys. New Semiotics between Tradition and Innovation, 12th World Congress of Semiotics, Sofia 2014 New Bulgarian University. Southeast European Center for Semiotic Studies. Рp. 989- 998. https://iass-ais.org/proceedings2014/Semio2014Proceedings.pdf Thibault, Mattia (2016a). “Lotman and Play: For a Theory of Playfulness based on Semiotics of Culture.” Sign Systems Studies. 44 (3). Рp 295-325. https://doi.org/10.12697/SSS.2016.44.3.01 Thibault, Mattia (2016b). “Notes on the Narratological Approach to Board Games.” KOME − an International Journal of Pure Communication Inquiry. 4 (2). Рp 74-81. http://dx.doi.org/10.17646/KOME.2016.26 Thibault, Mattia & Katriina Heljakka (2018, Jul 11-13). Toyification. A Conceptual Statement. 8th International Toy Research Association World Conference, International Toy Research Association (ITRA). Paris. https://hal-univ-paris13.archives-ouvertes.fr/hal-02083004/document | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 567 |