
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,283 |
بررسی جایگاه ایزد وای (باد) در اوستا و مثنوی | ||
پژوهشنامۀ فرهنگ و ادبیات آیینی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، فروردین 1401، صفحه 41-64 اصل مقاله (563.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jcrl.2022.4750.1014 | ||
نویسندگان | ||
یونس تیموریان* 1؛ محمد بهنام فر2 | ||
1دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه بیرجند،بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
وای، نام ایزدی بزرگ و مقتدر در ایران باستان است که مظهر باد بوده، یکی از یشتهای اوستا به او اختصاص دارد. از یشتها و سایر متون زرتشتی چنین برمیآید که این ایزد گاه جایگاهی حتی بالاتر از اهورامزدا دارد و بازتاب درخشانی در آیینهای باستانی دارد. وای بهدلیل قدرت و نفوذ خود، همچون دیگر ایزدان پیش از زرتشت، بهراحتی در مزدیسنا حل نشد و نابسامانیهایی را در این آیین پدید آورد؛ ازسویدیگر نظر به اهمیت و جایگاه پدیدۀ «باد» در آثار برخی عرفا همچون سنایی، عطار و مولانا بر آن شدیم به بررسی مناسبات باد در مثنوی و اوستا و مقایسۀ جایگاه باد در دو نگرش اساطیری و عرفانی بپردازیم. پرسش این پژوهش، که با روش توصیفی- تحلیلی نوشتهشده، این است که آیا ایزد باد، با آن مایه اهمیت و عظمت، بروز و ظهوری در عقاید عرفانی پس از اسلام یافته است یا خیر و آیا میتوان نشانهای یافت مبنی بر اینکه فهم عرفانی مولانا از مقولۀ باد، متأثر از اندیشههای ایران باستان است؟ ظاهراً اهمیت تماثیل باد نزد مولانا بیشتر به قرآن و نگرشهای اسلامی بازمیگردد؛ اما نتیجهای که در پایان به دست میآید مؤید نوعی اثرپذیری غیرمستقیم و منبعث از ناخودآگاه جمعی ایرانی درخصوص این ایزد فراموششده است. | ||
کلیدواژهها | ||
وایو (وای)؛ باد؛ اسطوره؛ مزدیسنا؛ مثنوی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,589 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |