
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,304 |
مطالعه عملکردی موتور استرلینگ هیبریدی هلیم- هوا تحت تاثیر پارامترهای دما، فشار، سرعت دورانی و ترکیب سیال عامل | ||
تبدیل انرژی کاربردی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، اردیبهشت 1401، صفحه 17-27 اصل مقاله (2.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/aec.2021.4711.1007 | ||
نویسندگان | ||
بهرام وزیری1؛ محمد آزادی* 2؛ مجتبی بیگلری2؛ سید نوید مدنی3 | ||
1دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک (تبدیل انرژی)، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | ||
2دانشگاه سمنان | ||
3شرکت ایپکو | ||
چکیده | ||
موتور استرلینگ یک موتور برونسوز است که میتواند با انرژیهای حرارتی مختلفی مانند انرژی خورشیدی، بیومس، سوختهای فسیلی و غیره کار کند. هدف از این پژوهش بررسی پارامترهای مختلف جهت افزایش عملکرد موتور استرلینگ هیبرید هلیم-هوا است. در این تحقیق، با استفاده از سه مدل ترمودینامیکی همدما، آدیاباتیک ایدهآل و آدیاباتیک غیر ایدهآل، برای موتور استرلینگ نوع گاما مدلسازی صورت گرفته است و نتایج حاصل از آن با دادههای تجربی مقایسه شده است. پس از تعیین بهترین مدل، تاثیر ترکیب دو گاز هوا و هلیم در درصدهای مختلف، سرعت، دما و فشار مورد بررسی قرار گرفته است و با استفاده از نرمافزار مینیتب و روش رگرسیون به تحلیل حساسیت این پارامترها پرداخته شده است. نتایج حاصل از تحلیل حساسیت نشان داد با افزایش درصد هلیم حدودا 35 درصد، توان افزایش یافته و سپس با میزان افزایش درصد هلیم از 35 تا 75 درصد، توان ثابت است و از 75 درصد به بالاتر دوباره توان شروع به افزایش مییابد در مجموع با افزایش درصد هلیم از صفر تا 100 درصد توان 42 درصد افزایش خواهد یافت. هچنین مشخص شد که با افزایش درصد هلیم از صفر تا 100 درصد بازدهی 95 درصد افزایش خواهد یافت و با افزایش درصد هلیم از 0 تا 100 درصد اتلاف حرارتی به مقدار 35 درصد کاهش خواهد یافت. | ||
کلیدواژهها | ||
موتور استرلینگ؛ استرلینگ هیبرید؛ سیال عامل؛ ترکیب گاز؛ تحلیل حساسیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,694 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |