
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 317 |
تعداد مقالات | 3,337 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,610,603 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,630,699 |
تدوین بسته آموزشی فرزندپروری باکفایت با رویکرد طرحوارهدرمانی | ||
پژوهش های کیفی در علوم رفتاری | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، شهریور 1401، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/qrbs.2022.5066.1005 | ||
نویسندگان | ||
محدثه محرابی نیا1؛ لیلا طالب زاده شوشتری* 2؛ محسن خورشیدزاده2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه بیرجند | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
فرزندپروری یکی از مهمترین وظایف والدین است که نقش بسیار مهمی در شکلگیری شخصیت فرزندان داشته و پیامدهای درازمدت به دنبال دارد. فرزندپروری باکفایت در مورد حفاظت، حمایت، تأمین متعادل و رضایتبخش نیازهای کودک است. هدف پژوهش حاضر طراحی بسته آموزشی فرزندپروری باکفایت با رویکرد طرحوارهدرمانی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با روش تحلیل محتوای کیفی هدایت شده انجام شده است. جامعه و نمونه شامل همه کتب و مقالاتی است که به منظور آشنایی با شیوه و فرایند طراحی بسته آموزشی فرزندپروری باکفایت با رویکرد طرحوارهدرمانی انتخاب و مبنای بررسی و تحلیل اطلاعات قرار گرفت. بسته آموزشی اولیه شامل 7 مولفه کفایت فرزندان، نیازهای عاطفی اساسی، دلبستگی ایمن، خودگردانی، آزادی در بیان نیازها و هیجانهای سالم، خودانگیختگی، انتظارات واقعبینانه طراحی گردید که روش به کار گرفته شده در پژوهش تحلیل محتوای کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی هدایتشده است. سپس روایی این بسته آموزشی با استفاده از نظر چهارده استاد متخصص در زمینه موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی و صوری بسته آموزشی با ملاک CVI و CVR به ترتیب معادل 96/0 و 83/0 به دست آمد، لذا مشخص شد این بسته از روایی قابل قبولی برخوردار است. سپس بر این مبنا بسته آموزشی نهایی شامل 7 مؤلفه مذکور در قالب بیست و شش جلسه و هر جلسه شامل سه بخش هدف، تکنیک و تکلیف و به مدت شصت دقیقه تدوین و ارائه گردید. این بسته میتواند به والدین در داشتن شیوه فرزندپروری باکفایت کمک کند تا بتوانند نیازهای عاطفی اساسی کودکانشان را تأمین کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرزندپروری باکفایت؛ طرحوارهدرمانی؛ بسته آموزشی؛ والدین | ||
مراجع | ||
Abareshi, Z., Tahmasiyan, K., Mazaheri, M. A., & panaghi, L. (2009). تاثیر آموزش برنامه "ارتقای رشد روانی-اجتماعی کودک از طریق بهبود تعامل مادر-کودک" بر خوداثرمندی والدگری و رابطه مادر و کودک زیر سه سال ]The Impact of Psychosocial Child Development Training Program, Done through Improvement of Mother-Child Interaction, on Parental Self-Efficacy and Relationship between Mother and Child under Three[. Journal of Research in Psychological Health, 3(3), 49-58. http://rph.khu.ac.ir/article-1-115-fa.html Ahmadabadi, Z. N., Bagheri, F., & Salimi Bajestani, H. (2019). اثربخشی برنامه آموزشی فرزندپروری با تاکید بر نظریه انتخاب بر بهبود رابطه والد-فرزندی و رضایت از زندگی مادران ]effectiveness of instructional plan of child-rearing with emphasis on choice theory on improvement of parent-child relationship and life-satisfaction of mothers[. Culture of Counseling Quarterly and Psychotherapy, 10(39), 99-122. https://dx.doi.org/10.22054/qccpc.2019.43869.2168 Arjmandnia, A. A., Ashori, M., & Jalil Abkenar, S. (2017). نگاهی جامع بر برنامه فرزندپروری مثبت: اصول، اهداف، سطوح و محتوا ]comprehensive view to positive parenting program: principle, goals, levels and content[. The Growth of Psychology, 6(2), 35-52. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=308082 Chegini, Y. R., & Rahbar, M. R. (2002). دوره ارتقاء مهارتهای آموزشی مربیان آموزشگاههای بهورزی: روشها و فنون تدریس ]Course to improve the educational skills of teachers of health schools, teaching methods and techniques .[United Nations Children's Fund. Dang, S., Sharma, P., & Shekhawat, L. S. (2019). Cognitive schemas among mental health Falahi, M., & Makvandi, B. (2013). تاثیر آموزش مهارتهای فرزندپروری به والدین بر خودتنظیمی تحصیلی و سازگاری اجتماعی ]The effect of teaching parenting skills to parents on academic self-regulation and social adjustment[. Quarterly Journal of Social Work, 2(27), 10-16. magiran.com/p1307018 Hashemi, N., Ghayour Baghbani, SM., khadivi, Gh., Hashemian Nejad, F., & Ashoori, J. (2016). اثربخشی درمان شناختی رفتاری و طرحواره درمانی بر شادکامی و سلامت روان دانشجویان پرستاری ]The effectiveness of cognitive behavioral therapy and schema therapy on happiness and mental health of nursing students[. Journal of Clinical Nursing and Midwifery, 5(1), 12-22. http://eprints.skums.ac.ir/id/eprint/4930 Jozi, Y., & Khajepor, L. (2016). بررسی الگوهای رایج فرزندپروری ]Examining common parenting styles[. Psychological and Educational Studies, 2(3), 209-215. http://noo.rs/CTAsK Karami, A. (2004). اندازهگیری هوش کودک ]child intelligence measurement[. Ravansanji. Khorasani Zadeh, A., Poursharifi, H., Ranjbaripour, T., Bagheri, F., & Poyamanesh, J. (2019). الگوی ساختاری رابطه بین الگوهای ارتباط والد-فرزند و طرحوارههای ناسازگار اولیه با میانجیگری سبکهای دلبستگی ]Structural pattern of the relationship between parent-child relation patterns and early maladaptive schemas with the mediating role of attachment styles[. Quarterly of Applied Psychology, 13(1), 55-76. https://dx.doi.org/10.29252/apsy.13.1.55 Louis, J. F., & Louis, K. M., D. (2017). فرزندپروری با کفایت (با رویکرد طرحوارهدرمانی) نگاهی عمیق به تامین نیازهای عاطفی اساسی و پیشگیری از خشم ]Good enough parenting (with a schema therapy approach) An in-depth look at meeting basic emotional needs and preventing anger[ (M. Mousavi Movahed, Trans.). Arjmand. (Original work published 1963). Moradi, M., & Faghihi, A. N. (2017). رابطه پیوند والدینی با طرحوارههای ناسازگار اولیه ]Relationship between parental bond and early maladaptive schemas[. The Islamic Journal of Women and the Family, 5(8), 23-43. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=320189 Prochaska, J. O., & Norkeras, J. C. (2006). نظریههای رواندرمانی (نظامهای رواندرمانی): تحلیل میان نظری ]Theories of psychotherapy (systems of psychotherapy): inter-theoretical analysis[. (Y. Seyed Mohamadi, Trans.). Ravan Publications. (Original work published 1999). Seyf, A. A. (2016). اندازهگیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی ]Educational measurement, assessment and evaluation[. Doran. Taylor, C. D. J., Bee, P., & Haddock, G. (2017). Does schema therapy change schemas and symptoms? A systematic review across mental health disorders. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 90(3), 456-479. https://doi.org/10.1111/papt.12112 Young, J., klosko, J., & Wishar, M. J. (2014). طرحوارهدرمانی جلد اول راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی ]Schema Therapy Volume 1: A Practical Guide for Clinical Professionals[. (H. Hamidpor & Z. Andoz, Trans.). Arjmand. (Original work published 1950). Zabeti, A. S., & Jafari, S. (2018). الگوی ساختاری سبکهای والدگری، طرحوارههای ناسازگار اولیه و خودشیفتگی نوجوانان ]Structural model of parenting styles, early maladaptive schemas and narcissistic personality traits in adolescents[. Journal of Applied Psychology, 12(2), 285-302. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20084331.1397.12.2.7.3
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,796 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,392 |