
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,832 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,303 |
جایگاه و مفهوم هندسه در هنر معماری اسلامی بر اساس آراء اخوانالصفا | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
دوره 8، شماره 22، بهمن 1400، صفحه 109-129 اصل مقاله (2.48 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2022.4529.1507 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین فرشچیان* 1؛ احد نژاد ابراهیمی2؛ مینو قره بگلو2 | ||
1دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز. | ||
2دانشیار گروه معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز. آدرس: آذربایجان شرقی، میدان ساعت، خیابان ارگ جدید، دانشکده | ||
چکیده | ||
هنر معماری ایران بهواسطه همراهی و همکاری معماران با دانشمندان اسلامی، دارای ابعاد علمی و حکمی فراوانی است. از قرون چهارم هجری به بعد، معماری با ظهور دانشمندانی چون اخوانالصفا با ارائه رسالات حوزه ریاضی، صناعات و مبانی هندسی همراه شده است که بر امکان اتصال علم روز با مبانی صناعت معماری تأکید بیشتری نموده است. وجود و حضور نسخ خطی دوره و همچنین اشارت علمی هندسی، ریاضی و صناعتی آن در مقوله احداث بنا، در این نسخ اثبات شده است. نکته و هدف اساسی در پرداخت به این موضوع، نحوه برخورد مفهومی این دانشمندان با موضوع هندسه در صناعت معماری است که در دوره تاریخی خود به چه صورتی مفهوم هندسه را تعبیر کرده و جهت کاربرد صناعت معماری تعریف نمودهاند. سؤال اساسی در این نوشتار شناخت مفاهیم و موضوعات هندسه است که اخوانالصفا در ارتباط با صناعت معماری به آن پرداخته و معرفی نمودهاند. این موضوع خطاب به علم برپایی بنای معماری از صناعت آن، بر اساس مفاهیم صادرشده ریاضی و هندسی است. روش پژوهش در این نوشتار باتوجهبه بررسی موضوع هندسه در ریاضیات اخوانالصفا و موارد اندیشهدار و فلسفی آنان است که از روش تفسیری و تاریخی در برخورد با نسخه خطی هندسه اخوانالصفا و صناعت ریاست بناست. در بحث تحلیل مبانی و یافتهگیری معماری آرای هندسی، از استدلال قیاسی دراینخصوص استفاده شده است. اخوانالصفا هندسه را دارای زمینه کمّی محسوس و کیفی معقول معرفی نمودهاند که صناعت معماری را برای انسان دارای وجوه جسمانی و روحانی خطاب نموده است. فرمها و اشکال هندسی در صناعت معماری، مستخرج شده از قوانین اعداد و اصول ریاضیات است که برای رفع نیازهای کارکردی انسان به دست آمدهاند. قدس اعداد و اشکال مبنا در کارکرد بر اساس قاعده عقلی ریاضیات است که دارای اثبات از منظر معادلات عددی است. اعداد مبنایی بهصورت یک، دو، سه و چهار معرفی شدهاند و هرکدام دارای کارکرد و نحوه گسترش بر اساس معادلات تناسباتی هندسه عددی خاص خود هستند. در عالم فرمی نیز نقطه، خط، دایره، مثلث، مربع، کلمات و نقوش هندسی دارای چنین کارکردی هستند. در بحث هندسه از دیدگاه اخوانالصفا، اعداد و مبانی ریاضی بهصورت هندسه نظری معرفی شده است و انسان در این دیدگاه دارای ابعاد جسمانی و روحانی تلقی شده است. هندسه عملی باید پاسخی باشد جهت برپایی بنای معماری برای انسان در جهت رفع نیاز فیزیکی و سپس مبانی روحانی. تناسبات دقیق و مشخص بین اعداد و اشکال فرمی خاص دراینخصوص بهصورت ترسیمی و کاربردی به همراه نصایح و تدابیر حکمی منتج شده از اندیشه اسلام و دیگر مبانی اندیشهدار واجب در پرداخت صناعت معماری در باب کاربرد هندسه است. از هندسه به نردبانی تعبیر شده است که اثر معماری را خاصیت جسمانی و روحانی متعالی میبخشد. هندسه در این منظر در جهت کاربرد مناسب باید از حکمت نیز در این امور بهرهمند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخوانالصفا؛ ریاضیات؛ هندسه؛ هنر اسلامی؛ صناعت معماری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 796 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,175 |