
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,756 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,284 |
اصول راهبردی در راستای مدیریت میان رشته ای ها در " نظام دانشگاهی" | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 249-276 اصل مقاله (595.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2022.5056.1078 | ||
نویسندگان | ||
حمیده دباغی* 1؛ یونس نوربخش2 | ||
1استادیار مطالعات زنان، گروه مطالعات زنان، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه در رویکردی جهانی، نظامهای آموزشی و دانشگاهی، به سیستم توسعۀ علوم چندوجهی، پیچیده و میان رشته ای روی آورده اند. دانشگاههای ایران نیز از این قاعده برکنار نیستند؛ به طوری که بهره مندی از دیدگاه مسئله محوری و چندبُعدی در آموزش و پژوهش دانشگاهی، امروزه در دستور کار آنها قرار گرفته و پیوند میان آموزش و صنعت از اهمیت زیادی برخوردار شده است؛ اما سؤال این است که آیا گفتمان میان رشته ای به واقع در دانشگاه ها، شکل گرفته است؟ موانع و چالشهای شکلگیری و توسعۀ میانرشتهای ها در نظام دانشگاهی چیست؟ در این راستا با استفاده از روش کیفی (تکنیک تحلیل مضمون)، پرسش های نیمه ساخت مند و مصاحبه با خبرگان و بازیگران عرصۀ دانشگاهی، محققان و اساتید دانشگاهی، سپس کدگذاری چندمرحله ای متون 30 مصاحبۀ نیمه ساخت مند، 26 مقاله و 11 سخنرانی برآمده از کنفرانس ملی میان رشته ای ها، و تحلیل مضمونی آنها، در نهایت 120 مفهوم، 104 مقولۀ فرعی، 8 مقولۀ اصلی و یک مفهوم هسته ای استخراج و مشخص شد که هنوز گفتمان میان رشته ای در دانشگاه شکل نگرفته است. همچنین درمجموع، 11 دسته موانع میان رشته شدن نظام دانشگاهی استخراج شد که به موانع آموزشی و حرفهای، موانع روانشناختی، موانع تعامل میان بخشی، موانع ساختاری، موانع اداری، موانع مالی، موانع اجتماعی فرهنگی و موانع مدیریتی، غلبۀ رشتههای کلاسیک، موانع ناشی از بازیگران دانشگاهی و نبود بستر قانونی مناسب اشاره دارند. برای حل و رفع این موانع، 6 راهبرد و توصیۀ سیاستی مرتبط با هریک ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
توصیه های راهبردی"؛ میان رشته ای"؛ نظام دانشگاهی"؛ چالش ها و موانع"؛ "؛ تحلیل تماتیک" | ||
مراجع | ||
تامسون کلاین، جولی (1389). «فرهنگ میانرشتهای در آموزش عالی». ترجمۀ هدایتاله اعتمادیزاده و نعمتاله موسویپور. تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم. تامسون کلاین، جولی (1393). «میانرشتگی: تاریخچه، نظریه، عمل». ترجمۀ منصور متین. تهران: سپهر اندیشه (نسخۀ الکترونیک). حسینی، سیدحسین (1395). «مطالعۀ تطبیقی و پیشنهاد مدل اجرایی توسعۀ برنامههای آموزشی و پژوهشهای میانرشتهای در دانشگاه تهران». با نظارت دکتر طاهره روشندل اربطانی، دانشگاه تهران. شهامت، نادر و دیگران (1392) . «بازسازی ساختار میانرشتهایها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)». تهران: فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی. دوره 6، شماره 1.صص: 77-55. خورسندی طاسکوه، علی (1396). گفتمان میانرشتهای دانش. چاپ دوم. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. دهشیری، محمدرضا (1388). «رویکرد سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی به مطالعات میانرشتهای». مطالعات میانرشتهای در آموزش عالی. دورۀ دوم، شمارۀ 1. صص 36ـ1. رپکو، آلن (1396). «پژوهش میانرشتهای: نظریه و فرایند». ترجمۀ محسن علویپور و دیگران. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. رولاند، اس (1387). «میانرشتگی». ترجمۀ مجید کرمی. در مبانی نظری و روششناسی مطالعات میانرشته. تدوین و ترجمه سیدمحسن علویپور و دیگران. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. عابدی جعفری، حسن و دیگران (پاییز و زمستان 1390). «تحلیل مضمون و شبکۀ مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی». اندیشۀ مدیریت راهبردی. سال پنجم، شمارۀ 2 (شمارۀ پیاپی 10). صص 198ـ151. مهدی، رضا (بهار ۱۳۹۲). «شکلگیری و توسعۀ میانرشتهایها در آموزش عالی: عوامل و الزامات». مطالعات میانرشتهای علوم انسانی. دورۀ پنجم، شمارۀ ۲. صص ۱۱۹ـ۹۱. ونک، دومینیک (1388). «کاربردهای میانرشتگی تحولات علوم، صنعت و آموزش». ترجمۀ توحیده ملاباشی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. Repko, A. F, Azostak R. (2017). Interdisciplinary Research: Process and Theory (third edition). Los Angeles: Sage Publication Ltd. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 489 |