
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,811 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
بررسی اقتباس هملت در انیمیشن سیمپسونها | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 8، دوره 1، شماره 2، اسفند 1400، صفحه 145-172 اصل مقاله (577.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2022.4992.1076 | ||
نویسندگان | ||
بتول موسوی1؛ لاله آتشی* 2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استادیار ادبیات انگلیسی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش در پی یافتن تغییراتی است که انیمیشن سیمپسونها به مثابۀ رسانهای متفاوت با ادبیات، در نمایشنامۀ هملت، اثر شکسپیر ایجاد میکند. در یکی از قسمتهای سیمپسون ها، مجموعۀ تلویزیونی که از محبوبیت جهانی برخوردار است، اقتباسی کوتاه از هملت ارائه میشود. در این مقاله این مجموعه را بررسی میکنیم تا دریابیم این رسانه چگونه از هملت برای هجو زندگی آمریکایی بهره میگیرد. این پژوهش گذار ادبیات نخبهپسند به فرهنگ عامهپسند را بررسی میکند و سرشتی بینارشتهای دارد چون ارتباط ادبیات و رسانه را میکاود. ابتدا سنتهای ژانریِ سریال سیمپسونها و پیشینۀ شخصیتهایش شرح داده خواهد شد و سپس پرسشهایی که لیندا هاچن در اقتباسپژوهی طرح میکند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این پژوهش نشان میدهد که اقتباس هملت در انیمیشن سیمپسون ها، از یک سو فرهنگ نخبهگرا و ادبیات "فاخر" را ریشخند میکند و از سوی دیگر کلیشهی خانوادهی هستهای امریکایی را با طنزی اغراقآمیز هجو مینماید. فرهنگپژوهان در ایلات متحده سیمپسونها را از منظر ایدئولوژیک نقد کردهاند اما در ایران، انیمیشنها کمتر مورد مطالعۀ نقادانه قرار گرفتهاند. این مقاله نشان میدهد که سیمپسونها چگونه با اقتباس دولایه نسبت به فرهنگ فاخر واکنش نشان دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
هملت؛ اقتباس؛ سیمپسون ها؛ شکسپیر؛ فرهنگ عامه؛ فرهنگ نخبهگرا | ||
مراجع | ||
BBC (1 June 2010). “Homer Simpson Named the Greatest TV Character”. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 452 |