
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,301 |
نگاهی انتقادی به دیروز و امروز ادبیات تطبیقی در ایران | ||
مطالعات بین رشته ای ادبیات، هنر و علوم انسانی | ||
مقاله 11، دوره 1، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 209-230 اصل مقاله (555.04 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/islah.2021.4586.1049 | ||
نویسنده | ||
مصطفی حسینی* | ||
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، گروه زبان و ادیبات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران | ||
چکیده | ||
جستار حاضر از دو بخش؛ یکی اصلی و دیگری فرعی، تشکیل شده است. بخش اصلی نگاهی است انتقادی به سیر ادبیات تطبیقی در ایران از آغاز تا امروز. بخش فرعی شامل یک ضمیمه است: سرفصل ادبیات تطبیقی دانشگاه تهران در دهه پنجاه شمسی. جستار پیشِ رو می کوشد تا نشان دهد چون این رشته در ایران هیچگاه به طور پیوسته، نظام مند و مبتنی بر نظریه های ادبیات تطبیقی تدریس و تشکیل نشده و فاقد الزامات اولیه؛ مانند گروه آموزشی مستقل، درسنامه های نظری و عملی مناسب، انجمن علمی، نشریه تخصصی و استادان متخصص بوده، نتوانسته است به درستی تشکیل شود و در مسیر درست حرکت کند. به علاوه، چیستی و تعریف ادبیات تطبیقی در ایران در ادوار مختلف دچار کج فهمی های بسیار شده است؛ از درک ناقص و نادرست از ادبیات تطبیقی، چارچوب های نظری و روش شناسی آن گرفته تا عدم آشنایی با نظریه ها و رویکردهای جدید آن. از آنجا که ادبیات تطبیقی در همه جای دنیا کارِ گروهی و جمعی (جمعی از تحصیل کردگان این رشته و سایر رشته ها؛ اعم از ادبیات ملی و خارجی) است، برای رهایی از این بن بست، افزون بر تهیه و تدارک الزامات ضروری این رشته، متخصصان این رشته و دیگر رشته های مرتبط، باید سرفصلی تهیه کنند که ماهیت بینارشته ای داشته باشد و امر آموزش محدود به حضور متخصصان یک یا دو گروه آموزشی نباشد و از استادان متخصص گروه های مختلف آموزشی، برای تدریس دروس این رشته استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تطبیقی در ایران؛ سرفصل؛ گییار؛ مکتب فرانسه | ||
مراجع | ||
آلدریج، آ. ا. (1396). «اهداف و ابعاد ادبیات تطبیقی». ترجمة مصطفی حسینی، ماهنامة آزما، 54ـ 55. انوشیروانی، علیرضا. (1389). «ضرورت ادبیات تطبیقی در ایران». ویژهنامۀ ادبیات تطبیقی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دورة اول، شمارة 1، 6ـ 38. زرینکوب، عبدالحسین. (1383). آشنایی با نقد ادبی. تهران: سخن. سیاح، فاطمه. (1354). نقد و سیاحت. بهکوشش محمد گلبن، تهران: توس. شادمان، فخرالدین. (1332). «تاریخ روابط و تأثیرات ادبی». یغما، شمارة 6، 12ـ 135. علویزاده، فرزانه. (1392). «نقد کتاب ادبیات تطبیقی جمشید بهنام». ادبیات تطبیقی، شمارة 8 (پیاپی)، 143ـ 148. نجفی، ابوالحسن. (1351). «ادبیات تطبیقی چیست؟». ماهنامة آموزش و پرورش، شمارة 7، 435ـ 448. نظری منظم، هادی. (1387). «ادبیات تطبیقی در ایران: پیدایش و چالشها». زبان و ادب پارسی، شمارة 38، 9ـ 27. فرهمندفر، مسعود. (1400). «خویشاوندی زبانها: ترجمه و ادبیات تطبیقی در گفتگو با دکتر احمد کریمی حکاک». روزنامة شرق، سال هجدهم، شمارة 3998، 20 اردیبهشت، 7. ناشناخته. (1385). «نگاهی در آینه: ادبیات تطبیقی با یادی از دکتر جواد حدیدی». روزنامة شرق، سال چهارم، شمارة 848، 11 شهریور، 19. گویارد، م. ف. (1374). ادبیات تطبیقی. ترجمة علیاکبرخان محمدی، تهران: پاژنگ. Anushiravani, A. (2012). Comparative Literature in Iran. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, 32.3, 484-491 Khojastehpour, A., B. M. Fomeshi. (2014). The Present State of Comparative Literature in Iran: A Critical Study. Inquire, 4.1 Remak, H. H. (1961). Comparative Literature: Its Definition and Function. In: N. P. Stallknecht & H. Frenz (Eds.), Comparative Literature: Method and Perspective, Carbondale: Southern Illinois UP, 3-57 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,314 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 728 |