
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,847 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,305 |
مطالعه تطبیقی ساختار طرح در قالیهای سجادهای بلوچ و ترکمن | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
دوره 7، شماره 19، شهریور 1399، صفحه 173-190 اصل مقاله (2.78 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2021.3956.1398 | ||
نویسندگان | ||
عبداله میرزایی1؛ آرزو قرجی* 2 | ||
1استادیار دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد فرش. دانشگاه هنر اسلامی تبریز | ||
چکیده | ||
فرش ایرانی از دیرباز جلوهای از هنر و تمدن ایرانی و تجلیگاه تخیلات و آفرینندگی هنرمند ایرانی بوده است. طرح محرابی از طرحهایی است که ریشه در آیینی کهن و باستانی دارد، اینگونه طرحها که در کنار تزئینی بودن، وجه معنوی و مذهبی دارند، در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری ایران بافته میشود. شاخصترین نمونههای عشایری این طرح ها، فرش های جانمازی بلوچی و ترکمنی است. بررسی ساختار طرح این دو منطقه از اهداف اصلی این پژوهش است در این خصوص سؤالات زیر مطرح است: 1. ساختار طراحی و ترکیب بندی در قالی های سجاده ای دو ایل ترکمن و بلوچ چگونه است؟ 2. ویژگی های مشترک در طرح و نقش قالی های سجاده ای این دو منطقه کدامند؟ این پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی بوده و گردآوری مطالب بهصورت کتابخانهای صورت گرفته است. بر اساس نتایج پژوهش مشخص شد که بهطورکلی فرش جانمازی بلوچ و ترکمن، از ریشههای فرهنگی مشترکی بهره بردهاند، هر دو نمونه دارای ساختار و نقوش مشابه هستند و در قالب هندسی و شکسته و با مفاهیم نمادگرایانه ارائهشده است. به لحاظ تاثیرات جفرافیایی و فرهنگی در برخی از نقوش و ساختارهای ترکیب بندی تفاوت هایی نیز وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
قالیهای سجادهای؛ قالی بلوچ؛ قالی ترکمن؛ مطالعه تطبیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 926 |