
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,769 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,293 |
بررسی نمونه های اسلیمی در طبقات کاخ عالی قاپو بر اساس نقاشی دیواری اصفهان | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
دوره 7، شماره 19، شهریور 1399، صفحه 87-99 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2020.3427.1319 | ||
نویسنده | ||
مریم امین الرعایا* | ||
مربی دانشگاه سیتی سنتر اصفهان | ||
چکیده | ||
< p>ساختمان عالی قاپو در طی مراحل متوالی از هسته کوچک اولیه به وضع فعلی مبدل گردیده و عقاید و نظرات شاهان به عنوان سفارش دهنده بر شکل گیری این کاخ تاثیر بسزایی داشته است. عالی قاپو با عنوان دولتخانه علاوه بریک مکان حکومتی محل حل و فصل امور مردمی نیز بوده است. از این جهت در تزیینات و اجرای شیوه های طبقات تفاوت بسیاری دیده شده است. هدف از این پژوهش بررسی سیر تحول و تغییرات نقوش اسلیمی در طبقات کاخ عالی قاپو است. همچنین به شناسایی انواع مختلف اسلیمی و روش اجرایی آنها در طبقات عالی قاپو پرداخته است و در پی آن پاسخگو به سوالات زیر می باشد. تفاوت و تشابه انواع اسلیمی در طبقات مختلف این بنا چیست؟ شیوههای اجرایی در طبقات کاخ عالی قاپو چه می باشد؟ آیا در این نقشمایه از یک الگوی کلی در تمام طبقات استفاده شده است؟ بدین منظور داده های مقاله با روش میدانی از تمام طبقات، عکسبرداری و با جستجوی کتابخانهای گردآوری شده سپس با روش توصیفی ـ تطبیقی داده ها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان می دهد شیوه های اجرایی در طبقات دوم، سوم و ششم از نقاشی به همراه کشته بری بهره گرفته درحالی که در طبقات دیگر فقط از نقاشی استفاده شده است. همچنین مشخص شد که طبقات اول و دوم که در رفت و آمد مردم و در پیوند با بازار بوده نقوش و شیوه-های اجرایی آنها سادهتر و از تنوع کمتری برخورداراست اما در طبقات سوم و ششم با توجه به کاربرد شاهانه آنها نقوش پیچیده تر و با شیوههای متنوع اجرا شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی دیواری؛ اصفهان؛ کاخ عالی قاپو؛ اسلیمی؛ شیوه های اجرا | ||
مراجع | ||
آقاجانی،حسین.1386.«دیوارنگاره های کشته بری در بناهای اصفهان عهد صفوی(عالی قاپو وچهلستون)».مجموعه مقالات نگارگری-گردهمایی مکتب اصفهان. به کوشش ولی الله کاووسی. تهران: فرهنگستان هنر، 369-354.
آژند،یعقوب.1393.هفت اصل هنر تزیینی. تهران:پیکره.
امینالرعایا،مریم.1394.عالی قاپو گنجینه هنر اصفهان.اصفهان:آسمان.
اسکارچیا،جیان روبرتو.1384.اماکن هنری ایران.مترجم یعقوب آژند.چاپ دوم. تهران:ایران مصور.
اصلانی،حسام.1385.«بررسی شیوه تمپرا در نگارگری مکتب اصفهان».مجموعه مقالات نگارگری-گردهمایی مکتب اصفهان. به کوشش ولی الله کاووسی. تهران: فرهنگستان هنر، 340-323.
بلوم، جاناتان و بلر، شیلر.1381.هنر و معماری اسلامی. مترجم یعقوب آژند. چاپ دوم.تهران: فرهنگستان هنر.
پاکدست، جعفر. 1388.شیوه طراحی فرش.چاپ سوم.تهران: یساولی.
پنجه باشی.الهه و یحیای انزهایی،ناهید. 1398.مطالعات نقوش گچبری در اتاق صوت عالی قاپو.جلوه هنر.سال11(2)، 7-2.
پوپ، آرتر و آکرمن، فیلیپس.1387.سیری در هنر ایران(جلد5).مترجم سیروس پرهام.تهران:نشر علمی و فرهنگی.
پورتر،ایو.1389.آداب و فنون نقاشی و کتاب آرایی.ترجمه زینب رجبی.تهران: فرهنگستان هنر.
پورنادری،حسین.1389.تحول و تکوین دولت خانه نقش جهان- عالی قاپو.مجله صفه.پیایی 51، 30-24.
پیرنیا، کریم.1384.سبک شناسی معماری ایران.تهران: سروش دانش.
چنانه،مهسا و موسوی لر،اشرف السادات.1393.«بررسی تطبیقی بنیان مشترک ادبیات منظوم و هنرهای سنتی در اشعار خسرو و شیرین و کاخ عالی قاپو». مجله نگره.دوره 2 ،31-19.
جوانی،اصغر. 1385.بنیانهای مکتب نقاشی اصفهان.تهران: فرهنگستان هنر-وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
خبیر،پریناز.1387.پایان نامه زیباشناسی معماری در کاخهای صفوی(کاخ عالی قاپو)،دانشگاه الزهرا،کارشناسی ارشد:تهران.
خزائی، محمد. 1386. «عوامل موثر در شکل گیری مکتب نگارگری اصفهان».مجموعه مقالات نگارگری-گردهمایی مکتب اصفهان. به کوشش ولی الله کاووسی. تهران: فرهنگستان هنر،10-1.
خلیلی پور،اکرم و طاووسی،محمود.1391.«بررسی تزیینات وابسته به معماری در عمارت عالی قاپو».فصلنامه علمی پژوهشی هنرهای تجسمی نقش مایه.دوره 5(11)،20-13.
دادخواه،جعفرقلی.1386.« طراحی سنتی در مکتب اصفهان». مجموعه مقالات هنرهای صناعی- گردهمایی مکتب اصفهان. به کوشش بهنام صدری. تهران: فرهنگستان هنر،45-53.
رفیعی مهرآبادی،ابوالقاسم.1352.آثار ملی اصفهان.تهران:نشر انجمن آثار ملی.
شاردن،ژان.1392. "سفرهای ژان شاردن به ایران"، مترجم محمد مجلسی. تهران .دنیای نو.
ششبلوکی،الهام; عطاری، علیرضا خواجه و تقوی نژاد،بهاره.1396.«الگوهای ساختاری اسلیمی های ابری-ماری در جلدهای دوره صفویه». فصلنامه علمی-پژوهژی نگره.شماره43، 59-45.
عظیمی،حبیبالله.1390.«ادوار تذهیب درکتاب آرایی مذهبی ایران».هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی.دوره2(41)، 32-23.
کفشچیان مقدم،اصغر;منصوری،امیر و شمسی زاده ملکی. روح الله (1392).«بررسی تزیینات معماری سنتی ایران از منظر دیوارنگاری».مجله هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی.دوره18(3)، 64-57.
کیانی،یوسف.1376.تزینات وابسته به معماری ایران در دوره اسلامی.تهران:سازمان فرهنگی .
گالدیری،اوژنیو.1362.عالی قاپو.ترجمه عبدالله جبل عاملی.تهران: سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران.
ماچیانی،حسینعلی.1380.آموزش تذهیب.تهران:یساولی.
مشبکی اصفهانی،علیرضا و صفایی،نرگس.1395.«سیر پیدایش نقوش گیاهی در صدر اسلام با رویکرد ویژه به نقوش اسلیمی و ختایی»،نگارینه هنر اسلامی.دوره3(10)، 42-32.
نظرلی.ماییس.1390.جهان دوگانه مینیاتور ایرانی. مترجم عباس علی عزتی.تهران:شادرنگ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,538 |