
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,215 |
بررسی راهبردی پتانسیل های اگروتوریسم زعفران تربت حیدریه | ||
پژوهش های زعفران | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، شهریور 1399، صفحه 85-98 اصل مقاله (644.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/jsr.2019.2488.1099 | ||
نویسندگان | ||
سمیه شیرزادی لسکوکلایه* 1؛ عباس جلالی2 | ||
1استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
2دانشجوی دکتری اکولوژی گیاهان زراعی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
چکیده | ||
گردشگری کشاورزی میتواند نقش مهمی در اقتصاد یک منطقه و شناساندن محصولات کشاورزی آن ایفا نماید. در این مطالعه سعی شده است ضمن شناخت پتانسیلها و محدودیتهای توسعه گردشگری کشاورزی منطقه تربت حیدریه، راهبردها و راهکارهایی برای بهبود آن معرفی گردد تا در جهت تقویت و شناساندن زعفران تربت حیدریه و افزایش پتانسیلهای صادراتی، گام کوچکی برداشته شود. برای این منظور از روش SWOT برای بررسی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای موجود منطقه استفاده شد. پس از مشخص کردن این عوامل طبق نظر کارشناسان و کشاورزان، روش تحلیل سلسله مراتبی برای اولویت بندی و تعیین استراتژی مناسب گردشگری زعفران به کار گرفته شد و استراتژیهای مناسب ارائه شدند. نتایج مطالعه در اولویت بندی عوامل SWOT نشان داد نقاط قوت منطقه در بین سایر عوامل و در میان زیرمعیارهای عامل قوت نیز، مزارع زیبای زعفران بالاترین اهمیت را در دستیابی به هدف مطالعه براساس هر دو دیدگاه کشاورزان و کارشناسان دارد. نتایج تجزیه و تحلیل ماتریس راهبردی کمّی (QSPM) نیز نشان داد که برای توسعه گردشگری زعفران شهرستان تربت حیدریه و شناساندن بیشتر و بهتر این محصول، استراتژی محافظهکارانه با نمره 156/0 بالاترین رتبه را از نظر کشاورزان داشته و جذاب ترین راهبرد شناسایی شده است. در حالی که از نظر کارشناسان، استراتژی تدافعی بالاترین رتبه با نمره 288/0 را داشت و مناسبترین استراتژی شناخته شد. بطور کلی، پیشنهاد میشود زمان و مکان برداشت از مزارع زیبای زعفران، با استفاده از تبلیغات مختلف در ایران معرفی شود و برای شناساندن این محصول به همه نقاط دنیا سرمایهگذاری و حمایتهای مناسب انجام گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی؛ روش SWOT؛ زعفران؛ گردشگری کشاورزی | ||
مراجع | ||
Ahadnejad, M., Naderi, A., and Sadeqi, E., 2012. Agricultural tourism new review utilization vision of natural attractive. The National Conference on Strategies for Achieving Sustainable Development, Tehran, 14-15 March, p. 97-109. Behdani, M.A., and Fallahi, H.R., 2015. Saffron: Technical Knowledge based on Research Approaches. University of Birjand Press, Birjand, Iran. 412 p. [in Persian]. Esmaeilzadeh, H., and Esmaeilzadeh, Y., 2015. Choosing the optimal strategy for tourism development using SWOT strategic model (Case study: Maragheh) Environ. Plan. VIII(28), 172-149. [in Persian with English Summary]. Esmaeilnejad, M., 2015. Climate and Agriculture Tourism in the City of Ghaen. Saffron Agron. & Technol. J. 3(2), 155-145. [in Persian with English Summary]. Ghodsi Pour, H., 2002. Issues in Multi-criteria Decision Making, Amir Kabir University Press, Third Edition, Tehran, Iran. [in Persian]. Gholipour Soleimani, A., 2007. A comparative study of tourism industry in Iran and Turkey. Bus. Rev. 23, 74-79. Halla, F., 2007. A SWOT analysis of strategic urban development planning: The case of Dar es Salaam city in Tanzania. Habitat Int. 31 (1), 130-142. Khatoonabadi, S.A., and Rastghalam, M., 2011. Determining the four rows of rural tourism using SWOT technique. Case study: Tourism purpose villages in Chaharmahal va Bakhtiari Province. J. Agric. Econ. & Dev. (Sci. & Technol. Agric.). 3 (25), 330-338. [in Persian with English Summary]. Pour Jafar, M.R., Mahmudinejad H., Ilka, S., and Aghebatbekheyr, H., 2012. A meta-analysis of rural tourism development approaches with emphasis on strategic factors analysis (SWOT). Environ. Sci. & Technol. 2 (14),61-79. [in Persian with English Summary]. Saaty, T.L., 1990. Decision Making for Leaders. (translate to Persian). A.A. Tofigh, 1999, Tehran, Industrial Management Organization Publications pp. 360. [in Persian]. Sanayeei, A., and Molei, A.R., 2014. Branding in Tourist Destinations. Management Institute of Esfahan University. Nameyeh Parsi Publishers, Shiraz, Iran. 272. [In Persian].
Statistical Center of Iran., 2016. Statistical Yearbook of Khorasan Razavi Province. [in Persian]. Subramoniam, S., Ali Naser, S., and Mohammed, A., 2010. SWOT analysis on Omantourism: A case study. J. Econ. Dev. Manag. IT. 2(1), 1-22. Taghizadeh, M.S., and Dahmarde, N., 2016. Strategic planning of tourism development in Qainat city based on SWOT analysis. J. Promot. Socio-Cult. Stud. Khorasan. 10(4), 39-64. [in Persian with English Summary]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 865 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |