
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,807 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
بررسی انواع حاشیه در قالی های دوره صفوی | ||
دوفصلنامه علمی رجشمار | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 81-96 اصل مقاله (986.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/rajshomar.2020.3399.1012 | ||
نویسندگان | ||
وحیده حسامی* ؛ محمد امین حاجی زاده | ||
عضو هیأت علمی دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
از عوامل شکل دهنده یک قالی خوب ، طراحی آن است که بسیار تنوع پذیر و قابل گسترش می باشد. تقریباً همه ی قالی های امروزی بر اساس طرح و نقشه بافته می شوند بنابراین نیاز گسترده و سلیقه های مختلف ، بازنگری و تجدید نظر بر طرح ها و نقشه های موجود را لازم می نماید . حاشیه از عناصر ثابت ، سنتی و اصیل فرش و جزء لاینفک آن محسوب می شود و نقش بسزایی در ایجاد فضای بصری مناسب از نظر زیبایی شناسی در طرح قالی دارد.تنوع نقوش حاشیه در دوران های تاریخی فرش ایران بررسی و طبقه بندی آن ها ضروری می سازد .از این رو قالی های دوره صفوی که از درخشان ترین دوره های هنر قالی بافی ایران محسوب می شود مورد توجه قرار گرفت تا با مطالعه نمونه های برجسته آن به شناخت انواع نقوش حاشیه و عناصر به کار رفته در آن ها بپردازیم . پژوهش به روش تحلیلی و توصیفی به گردآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانه ای پرداخته و نتایج حاصل از آن در جدول ونمودار ارائه شده است. در بررسی انجام شده بر روی نمونه آماری مورد نظر (56 تخته قالی) مشخص شد که حاشیه های این دوره اکثرأ به صورت حاشیه های سه گانه اند با نقش هایی کاملا متفاوت ، حاشیه ها به نسبت متن پهن ترند ، حاشیه کوچک بیرونی پهن تر از حاشیه کوچک درونی است . همچنین کاربرد نقش های کتیبه ای بیشتر از سایر نقش هاست . | ||
کلیدواژهها | ||
طرح؛ حاشیه؛ قالی؛ صفوی | ||
مراجع | ||
1- آذرپاد ، حسن وفضل الله حشمتی رضوی.(1372). ، فرشنامه ایران، تهران: موسسه ی مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 2- ادواردز ، سیسیل(1368)، قالی ایران ، مهین دخت صبا ، تهران: فرهنگسرا. 3- بصام ، س ج. و فرجو ، م و...(1383) ، رویای بهشت ( هنر قالی بافی ایران) ، جلد اول، تهران: سازمان اتکا. 4- پوپ ، آرتر اپهام و فیلیپس آکرمن(1387)، سیری در هنر ایران از دوران پیش ازتاریخ تا امروز. جلد ششم ،گروه مترجمان، تهران :علمی و فرهنگی. 5- حصوری، علی(1382). مبانی طراحی سنتی. چاپ اول. تهران: نشر چشمه. 6- دانشگر، احمد(1372). فرهنگ جامع فرش ایران. چاپ اول. تهران: انتشارات دی. 7- دانشگر، احمد(1390) ، فرهنگ جامع فرش یاد واره « دانشنامه ایران »، تهران: انتشارات یادواره اسدی. 8- رشادی، حجت الله؛ مراثی، محسن (1396). بررسی جایگاه حاشیه در فرش های تصویری دوره قاجار.گلجام. دوره 7، شماره 20. 9- رهبرنیا، زهرا؛ پور یزدان پناه، بهاره (1389). تحلیل نقش و قاب حاشیه در فرش های عشایر افشار در تلفیق نگرش جورج زیمل و رویکرد بازتاب. مجله گلجام، دوره 3، شماره 15. 10- ژوله ، تورج(1381) ، پژوهشی در فرش ایران، تهران: یساولی. 11- صمیمی اول ، محمد(1383) ، اصول و مبانی طراحی فرش ایران، تهران: نشر عابد. 12- صور اسرافیل، شیرین(1371). طراحان بزرگ فرش ایران. چاپ اول. تهران: انتشارات سروش. 13- نیرومند ، پوراندخت (1386). آموزش هنر قالیبافی، تهران: بازتاب. 14- وکیلی ، ابوالفضل(1382) ، شناخت طرح ها و نقشه های قالی ایران و جهان ، تهران: انتشارات نقش هستی. 15- نصیری،محمد جواد(1382) ، فرش ایران، تهران: پرنگ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,858 |