
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,580 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,243 |
بررسی ویژگیهای منظرهپردازی بر اساس سبکهای موجود در نگارههای مرقع گلشن | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 12، دوره 6، شماره 18، اسفند 1398، صفحه 170-197 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2020.3189.1298 | ||
نویسندگان | ||
سحر شفائی* 1؛ خشایار قاضی زاده2 | ||
1-- | ||
2استادیار دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر شاهد | ||
چکیده | ||
مرقع گلشن موجود در کتابخانهی کاخ گلستان مجموعه ارزشمندی است که توسط هنرمندان ایرانی و هندی به وجود آمده است. اهمیت پژوهش این است که به شناسایی و معرفی سبکهای مختلف طبیعتپردازی در نگارههای مرقع گلشن به عنوان نفیسترین آثار دوران جهانگیری، سیر تحول هنر گورکانیان هند از دورهی همایون تا جهانگیر میپردازد. هدف این پژوهش شناسایی ویژگیهای طبیعتپردازی در نگارههای مرقع گلشن بوده است. زیرا طبیعت در مرقع گلشن جایگاه ممتاز و قابل تأمل دارد. میتوان مسأله حاضر را به بررسی این سوالها دانست، آیا منظرهپردازی دارای خصوصیات متمایزی بر اساس سبکهای موجود در نگارههای مرقع گلشن بوده و طبیعتپردازی در هرسبک چه ویژگیهایی داشته است؟ روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و از 300 صفحهی مرقع گلشن 144 قطعه نگارهی هندی و ایرانی با موضوعات مختلف را در بر دارد بنابراین تعدادی از نگارههایی که دارای ویژگیهای غالب از منظرهپردازی، در سبکهای موجود میباشد، مورد مطالعه قرارگرفته است. در این پژوهش پنج سبک در منظرهسازیهای مرقع گلشن یافت شد که هرکدام دارای ویژگیهای خاصی بوده و در نهایت شاهد اختلاط سبکها و کشمکش بین این گرایشها هستیم اما هیچ کدام به طور مطلق جایگزین یکدیگر نشدند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکها؛ مرقع گلشن؛ منظرهپردازی؛ نگارگری | ||
مراجع | ||
آتابای، بدری. 1353. فهرست مرقعات خطی. تهران: زیبا. آیت الهی، حبیب الله. 1388. مجموعه مقالات طبیعت در هنر شرق. نوشین دخت نفیسی. تهران: شادرنگ. اسپیر، پرسیوال. 1387. تاریخ هندجلد2. جمیله هاشمی. قم: ادیان. پاکباز، رویین. 1390. دایره المعارف هنر. تهران: فرهنگ معاصر. حکمت، علی اصغر. 1327. بررسب تاریخ اجتماعی و سیاسی و ادبی هندوستان از ادوار باستانی تا عصر حاضر. تهران: دانشگاه. دهخدا، علی اکبر. 1373. لغت نامه دهخدا. تهران: روزبه. راجرز، جی ام. 1382. عصر نگارگری مغول هند. جمیله هاشمی. تهران: دولتمند. سمسار، محمدحسن. 1379. کاخ گلستان(گنجینه نسخ خطی). تهران: زرین و سیمین. سودآور، ابولعلاء،. 1380. هنردربارهای ایران. ناهیدمحمدشمیرانی. تهران: کارنگ. شریفزاده، عبدالمجید.1375. تاریخ نگارگری ایران. تهران: حوزه هنری. غروی، مهدی.1385. جادوی رنگ مقدمهای بر روابط هنری ایران و هند در عصر پادشاهان صفوی ایرلن و امپراتوران بابری هندوستان. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. کراون، روی سی. 1388. تاریخ مختصر هنر هند. تهران: فرهنگستان هنر. کری ولش، استوارت. 1373. مینیاتورهای مکتب ایران و هند/ احوال و آثار محمد زمان نقاش دورهی صفوی. تهران: یساولی. نجفی برزگز، کریم. 1385. ویژگیهای دورهی اکبری در روابط فرهنگی ایران و هند. قندپارسی، 34-33، 171-168. هاشم زاده، جمیله. 1385. نگارگری مغول قدرت و شخصیت، ماه هنر،98-97. هاشم، محمد. 1359. جهانگیرنامه توزک جهانگیری. تهران: بنیاد فرهنگ ایران. مقالات احمدی، بتول.1383. باغ در نگارگری ایران. موزهها، 41، 75. آذرمهر، گیتی. 1385. شرحی دیگر بر مرقع گلشن، گلستان هنر، 4، 76-67. بهارلو، علیرضا.1393 . بررسی برگهایی از آلبوم هنری شاهجهان(کیوُرکیان)، فصلنامه نقدکتاب، 4-3، 90-71. پاریزی، باستانی. 1331. یادداشتهای خصوصی روزانه جهانگیر. یغما، 48، 124-130. ترکمانی، احمد. 1388. نگاهی بر تأثیر نقاشی ایران بر نقاشی هند، ماه هنر، 129، 71-66. خادمی ندوشن، فرهنگ؛ بابا مرادی، رسول. 1386. تأثیر هنر نگارگری ایران بر شبه قاره با تأکید بر نقاشی مغولان هند، دوفصلنامه مدرس، 1، 36-29. رسولی، زهرا. 1388. تآثیر نقاشی ایرانی بر نقاشی هند در ادوار مختلف سرزمینهای شمال و دکن هند، پیام بهارستان، 5، 360-353. زمانی، احسان؛ امیرخانی، آرین؛ اخوت، هانیه؛ انصاری، مجتبی. 1388. نقش متقابل هنر منظرهپردازی در نگارگری ایرانی، 135، 91- 80. سعیدی، محبوبه؛ کشاورز، پانتهآ. 1387. طبیعت در نگارگری با تأکید بر نگاره همای همایون، 78، 208-194. صافی، قاسم.1374. تجلیات فرهنگ و هنر ایران در عصر گورکانیان هند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، 4-1، 299-287. بهنام، عیسی. 1343.نقاشان ایران در هندوستان، هنر و مردم، 21، 7-5. غفاری فرد، عباسقلی.1386. نگاهی به روابط دیپلماتیک صفویان و گورکانیان،فصلنامه علمی- تخصصی هنر،5، 84-75. کفایت، کوشا. 1383. مهاجرت هنرمندان ایرانی به هند در دورهی صفوی. آینه میراث، 3، 46-32. کفشچیان مقدم، اصغر؛ یاحقی، مریم. 1390. بررسی عناصرنمادین در نگارگری ایران، 19، 76-65. ملک اسماعیلی، شیرین؛ حسینی راد، عبدالمجید.1388. مرقعسازی و سرانجام آن در دوران قاجار، نشریه هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی،39، 54-43. ارمی، عاطفه. 1392. بررسی ویژگیهای تصویری نگارهها و حواشی خط نگارههای مرقع گلشن. دانشگاه تربیت مدرس، تهران. شجاعت حسینی، مهدیه. 1390. بررسی ارزشهای بصری مرقع گلشن در کاخ گلستان. دانشگاه هنر تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 821 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 768 |