
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,839 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,304 |
بررسی نحوهی تأثیرگذاری جغرافیا بر هویت فرش ایران | ||
دوفصلنامه علمی رجشمار | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، شهریور 1399، صفحه 23-36 اصل مقاله (495.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/rajshomar.2020.3334.1000 | ||
نویسندگان | ||
هانیه علیزاده* 1؛ بیژن اربابی2 | ||
1دانشجو دانشگاه هنر تهران | ||
2استادیار دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
فرش دستباف ایران به عنوان یک کالای فرهنگی-هنری همواره ارزش و اعتبار خاصی داشته و دارد. از اینرو کمک به زنده نگه داشتن این هنر وظیفهی همهی دستاندرکاران این حرفه می باشد. جابهجاییهای جغرافیایی بافندگی یکی از راهکارهایی است که با اهداف مختلفی از سوی ارگانهای دولتی و خصوصی برای کمک به بهبود رونق تجاری فرش اتخاذ شده و تبعا تاثیرات مثبت و منفی بسیاری نیز داشته و مخالفت هایی را نیز به همراه داشته است. یکی از استدلالهای مخالفان این جریان، آسیب دیدن هویت فرشها در روند این جابهجاییها میباشد. این پژوهش به صورت کیفی و به روش توصیفی-تحلیلی به جمعآوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانهای و میدانی پرداخته است. هدف از انجام تحقیق بررسی نحوهی تاثیرگذاری تغییر جغرافیای بافندگی بر هویت فرش ایران است و درصدد پاسخ به این سوال برآمده که: تغییر جغرافیای بافندگی چه تاثیری بر تغییر هویتهای شناختهشده مناطق مختلف ایران میگذارد؟ دادههای بهدستآمده نشان میدهد که در جریان جابهجاییهای جغرافیایی بافندگی، هرکجا که یکی از مولفههای اصلی هویتساز فرش آسیب ببیند لاجرم هویت فرش نیز دچار آسیب میشود، اما در مواردی نیز چارچوب تولید منطقهی مبدا هیچ تغییری نکرده و فرش با کیفیتی تولید شده که تشخیص آن از فرش تولید شده در منطقه مبدا حتی برای خبرگان هم ناممکن است. در چنین شرایطی نقش جغرافیا در تأثیرگذاری بر هویت فرش تغییر کرده و به نظر میرسد بازبینی این نقش نکتهی حایز اهمیتی است که در این پژوهش به آن پرداختهشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرش ایران؛ هویت؛ جغرافیا؛ گفتمان | ||
مراجع | ||
اشرف، احمد.(1397). هویت ایرانی از دوران باستان تا پایان پهلوی. مترجم: حمیداحمدی. تهران: نشرنی. افروغ، محمد.(1393). نماد و نشانهشناسی در فرش ایران. تهران: فرهنگسرای میردشتی. حشمتی رضوی, فضل الله.(1380). فرش ایران. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. دانشگر، احمد.(1372). فرهنگ جامع فرش ایران. تهران: علامه طباطبایی. دانشگر، احمد.(1384). هنروصنعت فرش هنر قالیبافی ایرانیان: نقش شعرگونهها در فرش دستباف. تهران: جهانتاب. فیلیپس، سم.(1395). گرایشهای هنر مدرن. مترجم: مانی فرسایی و هانیه رجبی. تهران: کتاب آبان. قرهباغی، علیاصغر.(1391). هنر نقد هنری. تهران: حوزه هنری. کالهون، کریج.(1952). نظریه اجتماعی و سیاست هویت. مترجم: محمدقلی پور و علی محمدزاده. تهران: انتشارات جامعه شناسان. گل محمدی،احمد.(1393). جهانی شدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشر نی. گودرزی، حسین .(1384). جامعه شناسی هویت در ایران. تهران: تمدن ایرانی. ملول، غلامعلی.(1384). بهارستان، دریچهای به قالی ایران. تهران: زرین و سیمین. نصری، قدیر.(1390). مبانی هویت ایرانی. تهران: تمدن ایرانی. یورگنسن، ماریان و فیلیپس، لوئیز.(2002). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. مترجم: هادی جلیلی. تهران: نشر نی. مقالات پورحسندرزی، قاسم.(1388). «خاصگراییهای فرهنگی و فرهنگ جهانی»، فصلنامه خط اول، شماره 90، صفحه 45 تا 60.. حقیقی، منوچهر.(1379). «ظهور و افول مکتبهای ادبی»، دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 12. سبحانیجو، حیاتعلی.(1383). «هویت و بحران هویت،» مجله پیوند، شماره 301، صفحه 38 تا 49. صحراگرد، مهدی و شیرازی، علیاصغر.(1393). «تاریخ سبکشناسی در تاریخنگاری هنر مغرب زمین»، فصلنامهی کیمیای هنر، شمارهی 12، ص. 88و98. قزلسفلی، محمدتقی.(1390). «بومیگرایی در عصر جهانی شدنها»، فصلنامهی سیاست: مجلهی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی، شماره 4، صفحه 205 تا 224. متوسلی، محمود؛ حسینیزاده، محمدعلی و نیکونسبتی، علی.(1387). «بررسی علل تغییرات اجتماعی از نگاه نورث، ویلیامسون، گریف و لاکلو و موفه»، دوفصلنامه علمی پژوهشی جستارهای اقتصادی، شماره 10، صفحه 39 تا 68. معین الدینی، محمد؛ نادعلیان، احمد و مراثی، محسن.(1393). «بررسی مفهوم و جایگاه سبک هنری در هنر عامه». نشریه مطالعات فرهنگ-ارتباطات، شماره 27، ص.87 تا 109. فهرست مصاحبه ها مصاحبه شماره 1 : مجتبی گلستانی، 19 آبان 1398، کارخانه شخصی مصاحبه شونده در کهریزک تهران. مصاحبه شماره 2 : علی آل احمد، 23 آبان 1398، کارگاه شخصی تولیدی مصاحبه شونده در بازار فرش تهران. مصاحبه شماره 3 : یوسف صمدی بهرامی، 23 آبان 1398، مغازه شخصی مصاحبه شونده در بازار فرش تهران. مصاحبه شماره 4 : مهدی میرزاامینی، 4 آذر 1398، موزه فرش تهران. مصاحبه شماره 5 : جلالالدین بصام، 5 آذر 1398، دانشگاه هنر تهران. مصاحبه شماره 6 : حمید کارگر، 5 آذر 1398، وزارت علوم تحقیقات و فناوری. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,822 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,100 |