
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,885 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,328 |
بررسی و تحلیل زیباشناختی کَشکو لهای دوره قاجار مطالعه موردی: بررسی کشکول حاجی عباس از مجموعه شاهزاده صدرالدین آقاخان در ژنو | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 14، آذر 1396، صفحه 19-33 اصل مقاله (1.8 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2018.1621.1121 | ||
نویسنده | ||
محمد افروغ* | ||
استادیار گروه هنر، دانشگاه اراک | ||
چکیده | ||
در بین تولیدات هنری صفوی و قاجاری، آثاری دیده می شود که ذوق و نبوق هنری هنرمندان این دوره را نمایان م یکند. کشکول ها نمونه ای از این آثار هستند. کشکولِ دراویش یا عارفانه تر، کِشتی شراب عرفانی، اثر هنری و یکی از وسایل درویشان و جزئی از فرهنگ صوفیانه و دروی شمسلکی است که هم زمان با پیدایش مرام و مسلک صوفی گری، زهد و درویشی در دوران صفوی، ظهور یافت و در دوران قاجار از حیث ساخت، کاربرد، نفاست و زیبایی به اوج خود رسید. نمود این تلاش و پردازش هنرمندانه در کشکول مجموعه شاهزاده صدرالدین آقاخان مربوط به این دوران، خودنمایی م یکند. خاستگاه و مبدأ کشکول، هندوستان)مجمع الجزایر( است که در اثر مراودات دراویش و صوفیان ایران و هند، به ایران آمد و رواج یافت. در این مقاله ضمن معرفی کشکول و ابعاد کاربردی، آیینی و زیباشناختی آن، کشکول مجموعه شاهزاده صدرالدین آقاخان معرفی و از منظر فنی، زیباشناختی و تاریخی مورد بررسی و تحلیل قرار م یگیرد؛ چه ای نکه دو تن از محققان غربی)آنتونی ولش و جیمز آلن( دو نظر متفاوت درباره تاریخ ساخت و هنرمند سازنده آن دارند. آنتونی ولش باتوجه به اظهارنظراتی، کشکول را متعلق به قرن یازدهم و دوره صفوی و جیمز آلن آن را متعلق به قرن نوزدهم و دوره قاجار م یداند. این پژوهش از نوع بنیادین و روش تحقیق توصیفی - تحلیلی می باشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخان های و جستو در موزه ها می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فلزکاری؛ قاجار؛ صوفی(درویش)؛ کشکول | ||
مراجع | ||
## • الن، جیمز. ( 1982 ). آثار فلزی اسلامی در مجموعه نوحدالسعی . د مترجم محمد افروغ. در دست چاپ. ## • الهامی، داود. ( 1378 ). موضع تشیع در برابر تصوّ . ف قم: مکتب. ## مطالعه « .) • آهنی، لاله؛ یعقو بزاده، آزاده؛ وندشعاری، علی. ) 1395 ،» قالی های درویشی دوره قاجار با تأکید بر قالی های نورعلیشاهی دوفصلنامه علمی ترویجی پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان، .119- اصفهان، شماره 12 ، صص 130 ## .) • اب نخلدون، عبدالرّحمن این محمد، ابن خلدون. ) 1363العبر)تاریخ اب نخلدون.( مترجم: عبدالمحمد آیتی. تهران: پژوهشگاه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. ## • اعرابی، ابراهیم. ) 1970 (. اللّزومیات]تحقیق و شرح.[ جلد 3 بیروت. ## • اعظ مزاده، محمد؛ رستم، مصطفی؛ قاسمی، مژگان. ) 1394 (. درآمدی بر نقش نمادین اژدها در آثار فلزی عهد صفو . ی تهران: مارلیک. ## • الهامی، داود. ) 1378 (. موضع تشیع در برابر تصوّ . ف قم: مکتب اسلام ## • انجوی شیرازی، میرجمال الدین حسینی. ) 1351 (. فرهنگ جهانگیر . ی به کوشش رحیم عفیفی، مشهد- تهران. ## • برهان تبریزی. ) 1344 (. برهان قاط . ع به کوشش محمد عباسی. تهران: امیرکبیر ## • پادشاه، محمد. ) 1335 (. فرهنگ آنندراج. گردآوری محمد دبیر سیاقی. تهران: امیرکبیر. ## • جامی، عبدالرحمان. ) 1394 (. دیوان اشعارجام . ی تهران: نگاه. ## • چتیک، ویلیام. ) 1386 ( درآمدی بر تصو . ف مترجم: محمدرضا رجبی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. ## • خزائی، محمد. ) 13 (. تأویل نقش نمادین طاووس و سیمرغ در ، بناهای عصر صفوی، فصل نامه مطالعات هنرهای تجسمی، ش 26 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 612 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,863 |