
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 314 |
تعداد مقالات | 3,321 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,546,650 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,591,256 |
مطالعه نقوش مذهبی درکاشی های تکیه معاون الملک | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 7.8، آذر 1394، صفحه 15-29 اصل مقاله (3.11 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2017.742.1021 | ||
نویسندگان | ||
الهه پنجه باشی* 1؛ فرنیا فرهد2 | ||
1استادیار پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا | ||
2کارشناس ارشد، ارتباط تصویری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، مدرس دانشگاه رسام | ||
چکیده | ||
در اواخر دوره قاجار معماری ایران با مذهب هم گام می شود و کاشی کاری به نحو گسترده ای برای جلوه بخشیدن به سطوح بناهای ایرانی، اسلامی متداول م یگردد. نوآوری در شیوه ساخت و مضامین از ویژگی های کاش یکاری در این دوره است. از شاخص ترین حضور کاشی در تزیین بناهای مذهبی دوره قاجار، می توان به تکیه «معاون الملک » در «کرمانشاه » اشاره داشت. این بنا مجموعه ای تصویری از نقش های متنوع و مضامین ملی، مذهبی و تاریخی است، که بر روی قطعات کاشی نقش بسته است. تلاش نگارندگان در مقاله حاضر بر آن بوده تا به معرفی ویژگی های تصویری کاشی های تکیه «معاون الملک » بپردازند. آن چه در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است، حضور نقش های مذهبی به عنوان اصلی ترین مضمون نقش بسته در این کاشیها می باشد. پرسش های این مقاله به این ترتیب است: ویژگی تصویری نقوش مذهبی در کاشی های تکیه «معاون الملک » چیست؟ نقوش مذهبی تکیه «معاون الملک » بیشتر در قالب چه مضمونی ترسیم شده است؟روش تحقیق صورت گرفته توصیفی-تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات، اسنادی )کتابخانه ای( و میدانی می باشد. نتیجه بررسی ها نشان می دهد که تصاویر مذهبی، بیشترین نقش تصویر شده در کاشی کاری های تکیه «معاون الملک » است، این نقشها در قالب های مختلف انسانی، حیوانی، گیاهی، هندسی، معماری و دیگر عناصر تصویری ترسیم شد هاند و بیشتر در تابلوهای کاش یکاری شده که دارای مضامین عاشورایی هستند به نمایش درآمد هاست. تمامی این نقوش نمایانگر ویژگی هنرهای مختلف در دوره قاجار است و علاوه بر ارزشهای هنری، معرف خوبی برای ویژگی های فرهنگی مردم این سرزمین است. | ||
کلیدواژهها | ||
قاجار؛ معاون الملک؛ کاشی؛ نقوش مذهبی | ||
مراجع | ||
• آیت اللهی، حبیب الله. ( 1380 ). کتاب ایران، تاریخ هنر. تهران: نشر الهدی مرکز مطالعات فرهنگی بین الملل.• آژند، یعقوب. ( 1389 ). نگارگری ایران. تهران: انتشارات سمت.• افشارمهاجر، کامران. ( 1384 ). هنرمند ایرانی و مدرنیسم. تهران: دانشگاه هنر.• افشارسیستانی، ایرج. ( 1371 ). کرمانشاهان و تمدن دیرینه آن. تهران: نشر مولف.• آژند، یعقوب. (1385). « دیوارنگاری در دوره قاجار »، فصلنامه هنرهای زیبا، شماره 25 ، صص 36 - 41 .• امامی، صابر. (1381). « نماد و تمثیل، تفاوت ها و شباهتها ،» کتاب ماه هنر، شماره 48 ، ص 63 .• اخوت، هانیه، عل یاکبر تقوایی. (1388). « درخت صورت مثالی و نماد تطور »، کتاب ماه هنر، شماره 133 ، صص 77 .• بورکهارت، تیتوس. ( 1369 ). هنر مقدس. تهران: انتشارات سروش.• پاکباز، روبین. ( 1381 ). نقاشی ایرانی از دیرباز تا به امروز. تهران: زرین و سیمین.• پرویزی، اکبر. (1384). « 1384 نگاره های تکیه معاون الملک کرمانشاه ،»نشریه نگره، شماره 1، ص 77 .• تهرانی، رضا.(1388). « بازشناسی مبانی تصویری در نقاشی قاجار »، کتاب ماه هنر، شماره 132 ، ص 51 .• حقی مقدم، زینب. (1392). « معرفی اثری ناشناخته از نقاشی قهوه خانه ای، حسین قوللر آقاسی »، همایش ملی باستان شناسی. ایران، دستاوردها، فرصت ها، آسیبها، دانشکده هنر دانشگاه بیرجند، صص 9- 8. • حقیقت، عبدالرفیع. ( 1384 ). هنرهای ملی و هنرمندان ایرانی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 972 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,377 |