
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,795 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,299 |
تحلیل چگونگی طراحی در هنرهای تزیینی وابسته به معماری و کتاب آرایی در عصر شاهرخ تیموری | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 14، آذر 1396، صفحه 77-88 اصل مقاله (1.46 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2018.991.1046 | ||
نویسنده | ||
علیرضا شیخی* | ||
استادیار دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران | ||
چکیده | ||
به گواهی تاریخ و اسناد، عصر تیموری از دوره های فعال هنرپروری ایران به شمار م یرود. همت ب یسابقه شاهزاد ههای تیموری در حمایت از هنرمندان و تأسیس کتابخانه ها مثا لزدنی است. در پی این حمایت آثاری زیبا، شکل گرفت که نمونه آن را م یتوان در تزیینات مسجد گوهرشاد، مسجد جامع ازغد، مدرسه غیاثیه و یا بنای ابوبکر تایبادی به عیان دید. طراحی های انجام شده در کتابخانه حکومتی هرات احتمالاً برای همه هنرها انجام می شد. در ادامه طراحی سنتی، هندسه ایلخانی به نقوش ظریفی مبدل شد که مدیون انتقال سنن هنری تبریز، بغداد و شیراز و بالندگی و شکوفایی آن در هرات بود. استفاده از نقوش گیاهی و طراحی آن، به شکلی پرورده، هم زمان با اسلیمی، نشان از پیشرفت هنر طراحی در دوران شاهرخ تیموری دارد. هدف نوشتار حاضر تحلیل زاویه ای از هنر طراحی در مکتب نخست هرات است و فرضیه پژوهش بر این امر استوار بود هاست که علی رغم باور کارشناسان با استناد به تزیینات معماری؛ شامل آثار منبت چوبی و کاشی کاری در بناهای مذکور در تطبیق با مصاحف و آثار کتابت، طراحی سنتی در نیمه اول قرن نهم هجری نشان از کاربرد اسلیمی و ختایی در کنار یکدیگر در آرایه های تزیینی دارد. روش تحقیق تطبیقی- تحلیلی می باشد و جم عآوری اطلاعات بر مبنای داده های میدانی و کتابخانه ای استوار است. ه مچنین تصاویر هنرهای تزیینی معماری توسط نگارنده گردآوری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تیموری؛ هنر اسلامی؛ مکتب هرات؛ طراحی؛ ترکیب بندی | ||
مراجع | ||
## • آژند، یعقوب. ) 1387 (. مکتب نگارگری شیرا.ز تهران: فرهنگستان هنر.## •_____________ . ) 1393 (. هفت اصل تزیینی هنر ایرا . ن تهران:پیکره. ## •_____________ . ) 1387 (. مکتب نگارگری هرا . ت تهران: فرهنگستان هنر. ## •_____________ . ) 1387 (. هفت اصل هن . ر .......................... ## • اوکین، برنارد. ) 1386 (. معماری تیموری در خراسا . ن مترجم: علی آخشینی. مشهد: آستان قدس رضوی. تذهیب در نگارگری مکتب « .) ## • پاشازانوس، محرمعلی. ) 1388 .19- کتاب ماه هن . ر شماره ) 130 (. صص: 10 .» هرات. ## • پوپ، آرتور؛ اکرمن، فیلیس. ) 1387 (. سیری در هنر ایرا . ن جلد 5 ویرایش سیروس پرهام. تذهیب و نسخ خطی: ریچارد اتینگهاوزن. مترجم: زهرا باستی. تهران: علمی فرهنگی. ## بررسی آرای هها و تذهیب مکتب هرات « .) • توسلی، وحید. ) 1393رساله کارشناسی ارشد .» بر اساس نسخ قرآنی آستان قدس رضوی ایرا نشناسی. مشهد: دانشکده هنر دانشگاه بین المللی امام رضا)ع( ## • حاجی قاسمی، کامبیز. ) 1379 (. گنجنام . ه دفتر 5: مدارس. تهران: دانشگاه شهید بهشتی و میراث فرهنگی. ## •_____________ ) 1389 (. گنجنام . ه دفتر 11 : امامزاد هها و مقابر. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. ## • حبیبی، عبدالحی. ) 1355 (. هنر عهد تیموریا . ن تهران: بنیاد فرهنگ ایران. .) ## • دولتشا هابن علاءالدوله بختیشاه الغازی السمرقندی. ) 1338 تذکر هالشعراء. به همت محمد رمضانی. تهران: خاور. نامه بهارستا . ن .» نصرالدین سلطانی « .) ## • ریشار، فرانسیس. ) 1381 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 960 |