
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,304 |
تطبیق عنصر نوشتار و تصویر در شاهنامه بایسنقری کاخ موزه گلستان با تکیه بر رویکرد بینامتنیت | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 15، فروردین 1397، صفحه 71-86 اصل مقاله (3.73 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2019.2240.1187 | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی بیدختی* 1؛ مهلا نخعی2؛ نصرالله تسلیمی3 | ||
1استادیار گروه صنایع دستی دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند (نویسنده مسئول) | ||
2کارشناسی ارشد صنایع دستی، دانشگاه علم و هنر یزد | ||
3استادیار دانشگاه علم و هنر یزد | ||
چکیده | ||
شاهنامه بایسنقری یکی از زیباترین و ارزشمندترین متون مصوری است که در ارتباط با شاهنامه فردوسی خلق شده است. نظریه بیامتنیت نظریه ای است که در چند دهه گذشته، ساختار و روش نگرش به متون را با تمرکز بر ارتباطات آ نها با یکدیگر دگرگون ساخته و ژرفا و قدرت بخشیده است. در این پژوهش که از نوع توصیفی و تحلیلی است با تکیه بر رویکرد بینامتنیت به قرائت تصاویر منتخبی از شاهنامه بایسنقری به عنوان بیش متن و تطبیق و سنجش ارتباط آن ها با اشعار مرتبط هریک در سروده فردوسی به عنوان پیش متن پرداخته شده است. در پایان با تحلیل کیفی تعامل تصاویر و متن اشعار، سعی شده است میزان و نوع تطابق و تفاو تها و مهم ترین علل آن ها مطرح گردد. در بررسی انجام شده به ویژگی های تصویری، مانند طراحی و رنگ و ساختار، به جزییات و عناصر و پدیده های موجود در تصویر و نوع صحن هپردازی و به فضای کلی نگاره و تأثیر نهایی آن از منظر مخاطب توجه شده است. نتایج حاصل شده هرچند گویای درجه بالایی از تلاش سفار شدهندگان درباری و نگارگران برای وفاداری به سروده های فردوسی است اما در پار های از جزییات و صحن هپرداز یها، دخال تها و تغییر و تبدیل هایی قابل مشاهده است که ریشه عمده آن به تلاش خلاقانه هنرمندان و پیروی از میثا قهای سبک نگارگری تیموری و گرایش شاهانه حاکمان به فضاسازی های مجلل و پر زینت و چش منواز بازم یگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری ایرانی؛ فردوسی؛ دوره تیموری؛ شاهنامه بایسنقری؛ بینامتنیت | ||
مراجع | ||
## • آلن، گراهام. ) 1385 (. بینامتی . ت مترجم: پیمان یزدا نجو. تهران: نشر مرکز. ## 0 زندگی شگف تآور تیمور، مترجم: محمد ) • ابن عربشاه. ) 1373 علی نجاتی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. ## بررسی بینامتنی نگاره پادشاهی « .) • احمدی توانا، اکرم. ) 1393 ماهنامه باغ نظر، دوره 11 ، شماره ،» جمشید از شاهنامه بایسنقری .47- 82 ، صص 54 ## شاهنامه فردوسی پیش متن سترگ « .) • بهنام، مینا. ) 1388 کتاب ماه ،» شاهنامه شاه طهماسب بر بنیاد نظریه تزامتنی ژنت .30- ادبیات، سال سوم ، شماره 23 ، صص 33 ## بررسی تطبیقی فرم و رنگ در دو « .) • بیک مرادی، نرگس. ) 1387 نگاره به بند کشیدن ضحاک در شاهنامه بایسنقری و شاهنامه شاه . 242- فصلنامه هنر، شماره 77 ، صص 260 ،».... طهماسبی ## • پاکباز، رویین. ) 1387 (. نقاشی ایران از دیرباز تا امرو.ز تهران: زرین و سیمین. ## • تجویدی، اکبر. ) 1352 (. نگاهی به هنر نقاشی ایرا . ن تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. ## • خطیب اقدامی، پریسا. ) 1390 (. مطالعه بینامتنی غزلیات شمس از منظر نقاشی مدرن ایران، رشته پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا، تهران. ## • دیماند، س.م. ) 1336 (. راهنمای صنایع اسلامی، مترجم: عبدالله فریار. تهران: انتشارات علمی فرهنگی. ## • رابینسن، ب و. ) 1376 (. هنر نگارگری ایرا . ن مترجم: یعقوب آژند. تهران: انتشارات مولی. ## • زکی، محمدحسن. ) 1363 (. تاریخ نقاشی در ایرا . ن مترجم: ابوالقاسم سحاب. تهران: انتشارات سحاب. ## نشریه ،» پیشینه و پسینه بینامتنیت « .) • ساسانی، فرهاد. ) 1383 .169- نقد و هنر، تهران، شماره پنجم و ششم، صص 192 ## مطالعه تحلیلی تطبیقی مقرنس های « .) • سلیمانی، فرزانه. ) 1394 ایران با نمون ههای دیگر کشورهای اسلامی در نظام نشان ههای بینامتنی دو فصلنامه هنر اسلامی، شماره 22 ، سال یازدهم، صفحات ،» ژنتی .107-128 ## بررسی ویژگ یها و « .) • شایست هفر مهناز؛ لطیفیان، نارملا. ) 1381 مطالعه تطبیقی نگار ههای ایرانی در دوران تیموری و صفوی )دوشاهنامه ، مدرس هنر، دوره اول، شماره 2 ،») بایسنقری- شاه طهماسبی .55- صص 66 ## • شراتو، امبرتو؛ گروبه، ارنست. ) 1376 (. هنر ایلخانی و تیمور . ی مترجم: یعقوب آژند. تهران: انتشارات مولی. ## • کنگرانی، منیژه. ) 1385 (. مجموعه مقالات دومین و سومین هم اندیشی هنر تطبیقی. تهران: موسسه. ## • ____________ ) 1390 (. فردوسی در آیینه نگارگری ایرانی، .72- کیمیای هنر ، دوره 1، شماره 1، صص 83 ## • مکاریک، ایرنا رما. ) 1388 (. دانشنامه نظریه های ادبی معاص . ر مترجم: مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: نشر آگه. ## • نامورمطلق، بهمن. ) 1386 (. سخنرانی علمی در تاریخ 16 اردیبهشت 1386 . تهران. ## • ______________ ،» از تحلیل بینامتنی تا تحلیل بیناگفتمانی « .) • . ) 1388.73- پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 12 ، صص 94 ## • ______________ ) 1390 (. درآمدی بر بینامتنیت: نظری هها و کاربرده.اتهران: نشر سخن.## • ______________ تأملی بر نظریه بینامتنیت رولان بارت: « .) • . ) 1386 22 ، ص /7/1376 ، روزنامه ایران، شماره 376 ،» امپراطوری نشان هها .10 ## تفکر خلاق در هنر و طراحی گرافیک « .) • ندرلو، مصطفی. ) 1385 ایرانی)سده نهم ه-ق( بررسی صفح هآرایی بر گهایی از کتاب، مجله کتاب ماه هنر، شماره 101 و 102 ،» شاهنامه بایسنقری. 64- صفحات 15 ## • یزدی، شر فالدین. ) 1336 (. ظفرنام . ه به تصحیح محمد عباسی. تهران: انتشارات شرک تهای سهامی چاپ رنگین. ## بررسی بینامتنی نگاره پادشاهی « .) • احمدی توانا، اکرم. ) 1393 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 555 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,901 |