
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,843 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,305 |
شناسایی مفاهیم و ریشه های تصویری گل و مرغ در تایپوگرافی معاصرایران | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 12، دوره 6، شماره 17، شهریور 1398، صفحه 151-159 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2019.2640.1236 | ||
نویسندگان | ||
معصومه شفقت رودسری1؛ حسین عابددوست* 2 | ||
1کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه مارلیک، نوشهر | ||
2استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
گل و مرغ یکی از نقش مایه های رایج در هنر ایرانی است. ه منشینی یک نگاره گیاهی در کنار یک پرنده از نظر شکل و محتوا ریشه در هنر و فرهنگ ایرانی دارد. تحلیل حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که گل و مرغ در هنر ایرانی چه مفهومی می تواند داشته باشد و درتایپوگرافی معاصر ایران چگونه نمود پیدا کرده است. هدف تحقیق شناخت پیشینه و فرم های متنوع گل و مرغ در هنر ایران به ویژه نگارگری ایرانی و نیز شناسایی مفاهیم اسطوره ای این نمادهاست. براساس نتایج تحقیق در اسطوره های ایرانی و زرتشتی همنشینی گیاه و پرنده به شکل اسطوره سیمرغ و درخت زندگی توصیف شده است. در آثار ایرانی دوره های متعدد سیمرغ بر روی درخت ترسیم شده است. پیش از اسلام نیز نقش مایه درخت و مرغ در آثار هنری به چشم م یخورد. نماد مرغ در خوشنویسی اسلامی و نقاشی خط از طریق ه منشینی حروف ایجاد می شود. تایپوگرافی ایرانی نیز یکی از زمینه های ظهور گل و مرغ در گرافیک معاصر ایران است. در این آثار گاه گل و مرغ در کنار نوشتار و یا گاهی به شکل جداگانه در کنار نوشتار فارسی به کار رفته است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب، کتابخانه ای و از طریق فیش برداری و تصویرخوانی است. روش تجزیه و تحلیل داد ه ها کیفی است. | ||
کلیدواژهها | ||
مفاهیم؛ پیشینه تصویری؛ گل و مرغ؛ تایپوگرافی ایرانی | ||
مراجع | ||
## • تیموری، کاوه. ) 1391 (. راز نقاشی خ . ط تهران: نشر کتاب آبان. ## • تفضلی، احمد. ) 1354 (. مینوی خر . د تهران: بنیاد فرهنگ ایران. ## • دادور، ابوالقاسم؛ منصوری، الهام. ) 1385 (. درآمدی بر اسطوره ها و نمادهای ایران در عهد باستا . ن تهران: نشر کلهر و دانشگاه الزهرا. ## • سیف، هادی. ) 1390 (. مجموعه نقاشی های گل و مرغ نگارگران شیراز . ی تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. ## • شهدادی، جهانگیر. ) 1384 (. دریچه ای بر زیبایی شناسی ایران گل و مر . غ تهران: کتاب خورشید. بازتاب « .) ## • شیرازی، ماه منیر؛ موسوی لر، اشرف السادات. ) 1395 فصلنامه .» آرای فلوطین در زیبایی شناسی هنر ایرانی - اسلامی .33- نگره، شماره 38 ، دانشگاه شاهد: 23 ## • طباطبایی، صالح. ) 1391 (. دانشنامه هنر و معماری ایران . ی تهران: فرهنگستان هنر. ## • فرنبغ دادگی. ) 1385 (. بنده . ش مترجم: مهرداد بهار. تهران: توس. ## • کن بای، شیلا. ) 1378 (. نقاشی ایران . ی مترجم: مهدی حسینی. تهران: دانشگاه هنر. ## • عفراوی، بهرام. ) 1388 (. لوگوتایپ های ایران . ی تهران: 30 بال هنر. ## • مشکی، ساعد. ) 1385 (. طراحان گرافیک معاصر ایرا . ن قباد شیوا. تهران: یساولی. ## • مختاری، داریوش. ) 1393 (. تایپو گرافی، حرو فنگار . ی تهران: شهر نشر. نمادپردازی گیاه و پرنده در اسطوره های « .) ## • مختاریان، بهار. ) 1389 مقاله ارائه شده در هفته پژوهش، دانشگاه هنر اصفهان، ،» ایرانی .15- اصفهان: 1 ## • نجابتی، مسعود. ) 1387 (. خط در گرافی . ک تهران: کتاب های درسی ایران. ## • یاحقی، محمدجعفر. ) 1386 (. فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ادبیات فارس . ی تهران: نشر فرهنگ معاصر. ## • James, E.O.(1966).Tree of life,Studies in history of religions, Leiden:E.j.Brill.the | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 925 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,585 |