
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,788 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,298 |
مطالعه تطبیقی مضامین نگار ه های شاهنامه بایسنقری و آثاری از نگارگری حماسی معاصر ایران* | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 17، شهریور 1398، صفحه 60-73 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2019.2236.1186 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه پورمختار1؛ مرتضی افشاری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد تهران | ||
2استادیار گروه نقاشی دانشکده هنر، دانشگاه شاهد تهران (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
یکی از منابع اصلی نقاشی ایرانی کتب ادبی بوده و از همه انواع ادبی مانند غنایی، حماسی، مذهبی و... در آثار نقاشی به کار گرفته شده است. از آن جا ادبیات حماسی و به ویژه شاهنامه فردوسی که به شرح دلاوری پادشاهان و قهرمانان ملی و ه مچنین مردم ایران پرداخته، بیش از انواع دیگر ادبی مورد توجه بوده است و در دوره های مختلف، هنرمندان ایرانی از مضامین این کتاب ارزشمند که یکی از ارکان اصلی ادبیات ایران را تشکیل م یدهد بهره برده اند؛ اما مواجهه هنرمندان با این اثر در هر دوره متفاوت بوده است که این پژوهش به بررسی این مواجهه پرداخته است. موارد مورد مطالعه در این پژوهش شاهنامه بایسنقری از نگارگری قدیم ایران و تطبیق نگاره های آن از لحاظ محتوایی و مضامین ادبی با آثاری از هنرمندان معاصر ایران می باشد. پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با رویکردی تطبیقی به انجام رسیده است و هدف اصلی آن چگونگی مواجهه نگارگری قدیم و معاصر ایران با مضامین شاهنامه فردوسی به عنوان پایه اصلی ادبیات حماسی ایران است. پژوهش حاضر ضمن بررسی وجوه شباهت و تمایز این مواجهه، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که علل و عوامل وجود این تفاوت ها و تغییرات چیست؟ از نتایج این پژوهش می توان به وابستگی بیشتر نگارگری قدیم به متن، مرکزیت قرار گرفتن پادشاهان و اعمال آن ها، پرداختن به جزییات اشاره کرد. در دوران معاصر از آن جا که طیف مخاطبین گسترده شده است، در آثار هم از وابستگی صرف به متن کاسته شده است و مخاطب جایگاه ویژه ای یافته است؛ ه مچنین از پرداختن به جزییات کاسته شده و موضوع اصلی را غالباً پهلوانان ملی و اعمال پهلوانی آ نها تشکیل م یدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارگری حماسی قدیم؛ نگارگری حماسی معاصر؛ شاهنامه بایسنقری؛ شاهنامه فردوسی | ||
مراجع | ||
## • آقامیری، محمدباقر. ) 1390 (. آینه دل: مجموعه آثار استاد محمدباقر آقامیر . ی تهران: خانه فرهنگ و هنر گویا. مجله ،» نگاهی به تاریخچه تذهیب قرآن « .) • برزین. پروین. ) 1355 . هنر و مردم، تهران: دانشکده هنرهای زیبا، ش ۴۹ ## • بهرامی، احسان. ) 1369 (. فرهنگ واژ ههایاوست. ا تهران: بلخ.صص: 60 ## • پاکباز، رویین. ) 1387 (. دایر هالمعارف هن . ر تهران: فرهنگ معاصر. ## • . ) 1385 (. نقاشی ایرانی از دیرباز تاکنو . ن تهران: زرین و سیمین. ## • پولیاکووا، یلناآرتیوموونا؛ رحیمووا، زد.ای. ) 1382 (. نقاشی و ادبیات ایران . ی مترجم: زهره فصیحی. تهران: روزنه. ## • خالقی مطلق، جلال. ) 1386 (. حماسه: پدید هشناسی تطبیقی شعر پهلوان . ی تهران: مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی. ## • . ) 1391 (. دانشنامه زبان و ادب فارسی. جلد چهارم. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی. ## • داد، سیما. ) 1387 (. فرهنگ اصطلاحات ادبی. تهران مروارید. ## • راوندی، مرتضی. ) 1383 (. تاریخ اجتماعی ایرا . ن تهران: نگاه. بررسی تطبیقی « .) ## • رجبی، محمدعلی؛ عصمتی، حسین. ) 1390 نگر،ه تهران: دانشگاه شاهد. ،» عناصر بصری نگار ههای حماسی و عرفانی .5- شماره 20 - صص: 19 بررسی مضامین « .) ## • صداقت، فاطمه؛ خورشیدی، زهرا. ) 1388 مطالعات هنر اسلامی، .» مذهبی در نسخ خطی جامع التواریخ .77- تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی. شماره 10 . صص: 89 ## • صفا، ذبیح الله. ) 1333 (. حماسه سرایی در ایرا . ن تهران: پیروز. ## • طاووسی، ابوالفضل. ) 1390 (. کارگاه نگارگر . ی تهران: ناشر شرکت چاپ و نشر کتا بهای درسی ایران. ## • علی محمدی اردکانی، جواد. ) 1392 (. همگامی ادبیات و نقاشی قاجا.ر تهران: فرهنگسرای یساولی. ## • فردوسی، ابوالقاسم. ) 1373 (. شاهنام . ه تصحیح جلال خالقی مطلق. ج 4. کالیفرنیا: بنیاد میراث ایران. ## • . ) 1389 (. زال و سیمر . غ تهران: موسسه | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,569 |