
تعداد نشریات | 21 |
تعداد شمارهها | 301 |
تعداد مقالات | 3,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 3,211,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,380,301 |
بررسی نظام گفتمانی طرحواره تنشی در قالی سنگشکو موزه میهو | ||
نگارینه هنر اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 17، شهریور 1398، صفحه 23-33 اصل مقاله (643.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22077/nia.2019.1967.1154 | ||
نویسنده | ||
محمد افروغ* | ||
استادیار دانشگاه اراک، گروه آموزشی فرش | ||
چکیده | ||
تمرکز و تأمل بر علوم مرتبط با خوانش و مطالعه فرش دس تبافت ایرانی، یکی از راهبردها و راهکارهای پژوهشی جهت شناخت هر چه بهتر این پدیده ارزشمند تاریخی، هنری و فرهنگی به شمار م یرود. قالی ایرانی ب هعنوان نمودی از هویت ملی، دارای ظرفیت بالا در انواع پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای است. خوانش، تجزیه و تحلیل فرش دست بافت ایرانی از جایگاه علم زبا نشناسی و منظر نظام نشانه شناسی و نشانه - معناشناسی، نگاهی تازه در حوزه مطالعات بینارشته ای است. در این مقاله سعی بر آن است تا نظام گفتمانی نشانه- معناشناسی مکتب فرانسه، یعنی طرحواره تنشی وابسته به علم زبان شناسی بر روی یکی از قالی های سنگشکو )لچک ترنج حیوانی( دوره صفوی که درموزه میهو کیوتو نگهداری می شود، مورد تحلیل، سنجش و ارزیابی قرارگیرد. نوع پژوهش بنیادین و روش تحقیق، توصیفی تحلیلی و روش گردآوری داد هها اسنادی و کتابخانه ای است. اجرا، پیوند و پیاده سازی و خوانش طراحی نقوش قالی با حوزه گفتمان نشانه - معناشناسی )طرحواره تنشی و مربع معنایی( در قالی سنگشکو، ه مچنین تأکید بر امکان خوانش و تفسیر متون و آثار هنرهای بومی و سنتی با روش های تحلیلی و ساختاری جدید، اهدف این مقاله است. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانه - معناشناسی؛ مربع معنایی؛ طرحواره تنشی؛ قالی؛ سنگشکو | ||
مراجع | ||
## • احمدی پیام، رضوان. (1388). «سیر تحول و تطور مضمون شکار در هنر ایران»، کتاب ماه هنر، شماره 131: 102-107. ##• آژند، یعقوب.( 1388) . «اصل واق در نقاشی ایران»، دانشگاه تهران، فصلنامه علمی پژوهشی هنرهایزیبا، شماره 13:38-5. ##• اشپوهلر،ف. (1380). تاریخ ایران دوره صفوی - پژوهش دانشگاه کمبریج - «قالیبافی و نساجی»، مترجم : یعقوب آژند. تهران:انتشارات جامی. ## • پاکباز، روئین. (1386). دایره المعارف تاریخ هنر،چاپ ششم، تهران: نشر فرهنگ معاصر. ## • پوپ، آرتور اپهام.( 1388) . سیری در هنر ایران. مترجمان: زیر نظر سیروس پرهام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. ## • تقوینژاد، بهاره،( 1387). «تجلی نقوش گرفت و گیر در فرش دوره صفوی»، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره 9:صص:62-49 ## • خلفتبریزی، محمدحسین. (1361). برهان قاطع. به اهتمام محمد معین، تهران: انتشارات امیرکبیر. ## • داودی مقدم، فریده، (1391). «تحلیل نشانه - معناشناسی شعر آرش کمانگیر و عقاب تحول کارکردی تقابلی به فرآیند تنشی»، دانشگاه تربیت مدرس، فصلنامه علمی پژوهشی جستارهای زبانی، شماره 124:4-105 ## • دهخدا، علیاکبر.(1373). لغتنامه دهخدا.تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ## • فریه، ر.دبلیو. (1374). هنرهای ایرانی. مترجم: پرویز مرزبان. تهران: انتشارات فرزان روز. ## • شعیری، حمیدرضا.الف. (1389). «بررسی فرآیند زیباییشناختی از دیدگاه نشانه- معناشناسی گفتمان»، سایت انسان شناسی و فرهنگ ## • ____________.ب. (1389). تجزیه و تحلیل نشانه – معناشناسی. تهران: انتشارات سمت. ## • طاهری، علیرضا؛ ربیعی، سمیه. (1389). «بررسی خاستگاه و انواع نقوش واق درهنر اسلامی»، دوفصلنامه علمی ترویجی جلوه هنر، دانشگاه الزهراء، شماره4: ## • عباسی، علی ؛ معین،بابک. (1388 ).« شهید اسطوره از منظر نشانه – معناشناسی»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش در فرهنگو هنر، شماره 55:1-45 ## • محبی، حمیدرضا. (1380). «بررسی نقوش شکار در هنر ایران»، تهران: دانشگاه هنر تهران، مجله هنرنامه، شماره 43:10-32. ## • معین، بابک، (1388).«خوانش گفتمان کاریکاتور بر اساس طرحواره تنشی»، فرهنگستان هنر، فصلنامه پژوهشنامه، شماره 14:22-7. ## • هانگلدین، آرمن، (1375). قالیهای ایرانی(مواد، ابزار، سوابق نقوش، شیوههای بافت)، مترجم: اصغر کریمی. تهران: نشر فرهنگسرا (یساولی). ## • هیلن براند، رابرت. (1386). هنر و معماری اسلامی، مترجم: اردشیر اشراقی، تهران: فرهنگستان هنر. ## • واکر، دانیل. (1384). فرشهای دوره صفوی؛ تاریخ و هنر فرشبافی در ایران(براساس دایرهالمعارف ایرانیکا). مترجم: ر.لعلی خمسه. زیرنظر احسان یارشاطر، تهران: نشر نیلوفر. ## • Canby Sheila R., (2005), Islamic Art in Detail, The Biritish Museum press, London. ## • Fontanille, J. (1999). ## sémiotque et literature, Essais de méthod, Paris: PUF. ## • Greimas A.J. et Courtés J., 1993, Sémiotique. Dic�- tionnaire raisonné de la théorie du langage, Paris, Hachette. ## • Quinn, Malkolm, 1994, the swastika: constructing the symbol,routledge, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 922 |